• Ruud

10 verrassende redenen waarom het niet lukt om af te vallen

De meest gestelde vraag wanneer we het hebben over gezondheid en fitness is vrijwel altijd dezelfde: "hoe val ik (snel) af" of "wat is de beste manier om vet te verliezen?" Veel Nederlanders zijn dan ook vandaag de dag bezig met afvallen. Vaak horen we dan dezelfde tips: "eet volkoren producten, eet minder suiker, stop met alcohol, beweeg meer" etc. Of we horen zelfs nog steeds mythes als: "koolhydraten maken je dik dus vermijd pasta, rijst en brood" of "je mag niet meer eten na 20:00 uur".


Als jij bezig bent bent met afvallen of vet verliezen maar het wil nog niet lukken, let dan op de volgende 10 punten. Hier zitten dingen bij die je al snel vergeet!


Mijn eigen ervaring met gezonder leven

Zelf ging ik de laatste jaren van een mega ongezond voedingspatroon naar een gezonde manier van leven met de juiste balans. Waar ik vroeger leefde op worstenbroodjes, kipkerrie salade, diepvries pizza's, magnetronmaaltijden en Red Bull leerde ik dat gezond eten heel lekker kan zijn als je het op de juiste manier aanpakt (zie onze recepten pagina met bijvoorbeeld een sushi bowl en gezonde wentelteefjes😍). En nog belangrijker:


ik merkte dat je er heel veel voor terug krijgt als je goed voor jezelf zorgt: je voelt je veel energieker, productiever en je zit veel lekkerder in je vel!

Deze gezonde leefstijl is niet iets wat van de ene op de andere dag is gekomen maar was een geleidelijk proces. Jarenlang ben ik consistent blijven sporten en heb ik alle fouten gemaakt die er maar zijn en hier weer van geleerd. Ik ging me steeds meer verdiepen in voeding en fitness en het effect hiervan op de bouw van je lichaam en kwam in contact kwam met voedingscoaches en personal trainers van wie ik ontzettend veel kon leren. Op dit moment ben ik zelf ervaring aan het opdoen met mensen uit mijn netwerk die ik help met sport en voeding en een gezondere leefstijl.


Met de kennis en ervaring die ik heb opgedaan en de fouten die ik heb gemaakt (en die jij dus niet meer hoeft te maken) wil ik je graag voorzien van de juiste info die jou gaat helpen om ook een gezonde levensstijl op te bouwen die je heel je leven vol kan houden!


10 redenen waarom het niet lukt om af te vallen:

1. Je drinkt je calorieën

Veel mensen realiseren zich niet dat ze calorieën binnenkrijgen door te drinken. Denk bijvoorbeeld aan sapjes of melk in je koffie. Een makkelijke stap is dus om je frisdrank en sapjes te vervangen door een zero variant of water en je koffie te drinken met magere melk of sojamelk (tip: koop een melkopschuimer).

2. Je eet te veel 'gezonde producten'

Afvallen en vetverlies draait allemaal om 'hoeveel energie (calorieën) komt er binnen en hoeveel gaat eruit'. Dit wordt de energiebalans genoemd. Wanneer je meer eet dan je verbruikt, dan kom je aan. Je kan dus ook aankomen wanneer je alleen maar 'gezond' eet. En veel van deze gezonde producten bevatten ook nog eens relatief veel calorieën.


Denk aan producten als (wal)noten, granola, Griekse yoghurt, zaden, pitten, avocado, gedroogd fruit en hummus. Hartstikke gezonde producten, maar wanneer je er te veel van eet val je dus niet af. Word je daarom bewust van hoeveel je binnen krijgt en let op de portiegrootte.

3. De 'alles of niets' mentaliteit

Een belangrijke reden waarom het niet lukt om af te vallen is de alles of niet mentaliteit. Wanneer je bijvoorbeeld niet hebt kunnen sporten door een blessure of wanneer je een weekje minder gezond hebt gegeten of geleefd denk je bij deze mindset "het maakt toch allemaal niet meer uit." Je kan dan niet tevreden zijn met een kleine stap.


Met de alles of niets mentaliteit ga je meestal 'op de gezonde tour' en gun je jezelf niets lekkers, waardoor je alleen maar meer cravings krijgt. Wanneer je dan iets minder gezonds eet, voelt het alsof je gefaald hebt en belandt je meestal in een eetbui. Bij een normaal eetpatroon met gezonde gewoontes is ook ruimte voor wat minder gezonds en voor wat jij lekker vindt, zodat je het makkelijker vol kan houden.

4. Je ziet voeding als goed of slecht

Voeding wordt helaas ook vaak gelabeld als goed of slecht. Bijvoorbeeld: koolhydraten of vetten maken je dik of pizza is slecht voor je. Dit maakt dat je je schuldig voelt als je iets eet wat je ziet als slechte voeding. De 80/20 regel is ontzettend belangrijk bij een levensstijl die vol te houden is: dit betekent 80% gezonde voeding en 20% minder gezonde voeding. Op deze manier kan je alsnog binnen je dagelijkse caloriebehoefte blijven en jouw (afval)doelen behalen. Er bestaan dus geen 'goede' of 'slechte' producten.

5. Je laat je misleiden in de supermarkt

De supermarkten zijn er heel goed in om je te misleiden. Zo denk je dat je een gezond product koopt, maar eet je eigenlijk een suikerbom. Denk aan ontbijtgranen (granola bijvoorbeeld), voorverpakte repen of zuivelproducten als kwark met een smaakje. Ze lijken gezond maar bevatten veel suiker, verzadigd vet en dus ook calorieën. De waarheid verkoopt helaas meestal niet goed genoeg. Het is daarom beter om onbewerkte producten te kopen als havermout (volkoren havervlokken) en magere kwark en hier zelf diepvriesfruit en eiwitpoeder aan toe te voegen. Let dus goed op wat je koopt en leer voedingslabels te lezen op de achterkant van het product.

6. Je gebruikt te veel olie

Ben je nog zo gezond aan het eten, val je alsnog niet af. Zonder dat je het door hebt krijg je veel calorieën binnen door het gebruiken van te veel olijfolie tijdens het koken. Ook dit telt mee in de energie die jouw lichaam binnen krijgt elke dag. Een handige oplossing hiervoor is het kopen van een kookspray, bijvoorbeeld die van Body en Fit.


7. Je eet te weinig waardoor je in een eetbui belandt

Als je gewicht wil verliezen is de kans groot dat je een stuk minder gaat eten. Nu is in een keer veel minder gaan eten niet de beste en meeste gezonde manier om af te vallen. Het is beter om kleine stapjes te zetten en gezonde gewoontes te ontwikkelen. Ben jij bijvoorbeeld iemand die weinig tot niet luncht? Dan is de verleiding groot om met een hongergevoel te gaan snoepen. Zorg dus dat je een gezonde en volwaardige maaltijd binnen krijgt zodat je minder snel in een eetbui belandt.


8. Je focust te veel op cardio

Cardio is een handige tool om extra calorieën te verbranden. Maar dit betekent niet dat je eindeloos moet gaan hardlopen of HIIT workouts moet gaan doen. Wanneer je dieet (stom woord, maar hiermee bedoelen we de voeding die je binnenkrijgt) niet op orde is heeft alle cardio ook geen zin.

9. Je volgt een crash dieet

Het stomste wat je kan doen is een dieet volgen waarvan je al weet dat je het niet kan volhouden. Stop daarom met het volgen van crash diets die snelle resultaten beloven maar verander je levensstijl en je gewoontes en stel hierbij realistische doelen! Bijvoorbeeld: ik ga drie keer per week 60 minuten wandelen en maak elke ochtend een gezonde smoothie bowl.


10. Je slaapt niet genoeg

Te weinig slaap en stress zijn belangrijke onderdelen van je leven die het afvallen moeilijk maken. Zorg dus dat je van jouw slaap een prioriteit maakt en doe simpele dingen om stress tegen te gaan. Lees een boek, luister fijne muziek, wandel even met de hond, schrijf je gedachten op, eet een gezond ontbijtje, mediteer 5-10 minuutjes en neem je telefoon niet overal mee naartoe (zeker niet naar de slaapkamer). Zie ook Mignon's blog: Zó verminder je stress (5 tips van een psycholoog).


Houdt altijd in gedachten dat afvallen geen lineair proces is. Het is niet makkelijk dus je moet geduld hebben en consistent blijven. Maak je niet druk als je een keer vervalt in je oude patroon maar pak het gewoon weer de volgende dag weer op. En focus niet alleen maar op de weegschaal, maar vooral op hoe je jezelf voelt. Als je vragen hebt of meer info wil ontvangen over een persoonlijk schema, stuur me dan gerust een berichtje!


STAY HEALTHY <3

271 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.