• Mignon

3 redenen waarom emoties onmisbaar zijn voor jouw mentale gezondheid

Bijgewerkt: jun 22

Bij goed voor jezelf en je lichaam zorgen hoort ook goed voor je geest zorgen. Een belangrijk onderdeel hierbij is het leren begrijpen van je emoties. Je zit er misschien niet altijd op te wachten, maar emoties horen nu eenmaal bij ons leven. Sommige mensen zijn experts geworden in het wegduwen van emoties; anderen huilen of lachen er lustig op los. Je kan ze heel hard negeren, wegduwen of overschreeuwen, maar hiermee verdwijnen ze niet.


Daarom is het belangrijk om emoties in onszelf wat beter te leren begrijpen, zodat we er over tien jaar niet als een soort tikkende tijdbom of compleet lamgeslagen bij zitten. In deze blog ga ik dieper in op emoties en waarom ze zo belangrijk zijn voor je mentale gezondheid!



Emoties: de basis

Ook anno 2020 ervaren we emoties vaak nog als lastig en ingewikkeld. Laten we daarom beginnen bij de basis. Om je emoties beter te leren begrijpen kan het helpen om je ze eerst onder te verdelen in vier basisemoties. Dit noemen we ook wel de vier B’s:


  1. bang

  2. boos

  3. blij

  4. bedroefd


Uiteraard bestaan er veel meer varianten en benamingen die hierbij kunnen horen en is het in de praktijk echt niet zo zwart wit. Onder bang zijn kan onzekerheid of schaamte vallen, onder boosheid frustratie of woede en ga zo maar door.

Het kan helpen om aan deze vier basisemoties te denken als je hetgeen je voelt nog niet zo goed kunt plaatsen.

De metafoor van het kleine meisje

Stel je eens voor: Er staat een verdrietig 4-jarig meisje voor de deur. Ze huilt en steekt haar armpjes naar je uit. Wat zou je doen? De meeste mensen die je dit vraagt zullen zeggen dat ze het meisje zullen troosten, er voor haar willen zijn en haar bijvoorbeeld een knuffel willen geven.

Vertaal dit eens naar jezelf. Wat doe je met jezelf wanneer je je verdrietig of onzeker voelt? We zijn sneller geneigd streng te zijn voor onszelf, in plaats van steunend en troostend.


Want zorgen voor je eigen emoties is vaak net nog een tikkeltje lastiger dan voor die van een ander. Terwijl dat wel is wat we vaak nodig hebben, want iedereen heeft dat 4-jarige jongetje of meisje, wat zich soms verdrietig, bang of boos kan voelen, nog steeds in zich.

Hoe leren we als kind onze emoties snappen?

Niet iedereen heeft evenveel zicht op wat hij of zij voelt en wat er precies in hem of haar omgaat. Het is belangrijk dat we als kind leren hoe we met onze emoties om kunnen gaan. Ieder kind heeft weleens een driftbui of kan stampvoetend rondrennen. Als kind weten we alleen nog niet uit onszelf wat hetgeen we allemaal in onszelf voelen betekent.

Het is aan onze ouders om ons te leren dat huilen, schreeuwen of stampvoeten voortkomt vanuit een bepaald gevoel. In gesprek gaan met een kind over dit gevoel en wat dit veroorzaakt (zoals “je bent verdrietig omdat je niet mee mag spelen”) zorgt voor het beter kunnen snappen van situaties en de impact hiervan op onszelf juist als we volwassen zijn.

Waarom hebben we emoties nodig?

1. Emoties laten zien waar jouw grenzen liggen

Boosheid (waar irritatie ook onder valt) is bijvoorbeeld super gezond. Boosheid wordt vaak gezien als not done en wordt niet altijd geaccepteerd. Zoals alle emoties heeft boosheid echter een super belangrijke functie. Het geeft je namelijk het signaal dat iets of iemand over je grenzen heen is gegaan. Gezond om te voelen dus, want op deze manier kun je voor jezelf opkomen en voelen wanneer iets niet oké is.

2. Emoties geven aan waar je behoefte aan hebt

Het is belangrijk dat we leren - naast snappen waarom we ons zo voelen - wat we nodig hebben op het moment dat we bijvoorbeeld boos, angstig of verdrietig zijn. Weer even terug naar dat kleine jongetje of meisje. Want wat doe je met een woedend kind? Uit laten razen, maar ook begrenzen, want met spullen door de kamer gooien is niet de bedoeling. Dit is in de volwassenheid eigenlijk nog steeds hetzelfde. Soms moeten we even onze boosheid eruit gooien (liefst wel met grenzen natuurlijk;)) en kunnen we erna weer redelijk en rationeel denken. Ook kan huilen soms enorm opluchten om uiting aan ons verdriet te geven, in plaats van het binnenhouden en opkroppen.

In de huidige coronatijd kunnen angst en onzekerheid de boventoon bij je voeren. Bedenk dan eens waar een angstig kind behoefte aan heeft. Juist ja, geruststelling, steun en een arm om z’n schouders.

3. Emoties helpen bij het maken van keuzes

Als je je emoties kan opmerken en snapt waar je behoefte aan hebt, is het ook veel gemakkelijker om gezonde keuzes voor jezelf te maken. Om bijvoorbeeld te kiezen voor afspreken met je beste vriendin in plaats van je isoleren thuis. Ook als we naar grotere keuzes in ons leven kijken zoals het kopen van een huis, wel of niet gaan samenwonen met je partner enz. zijn emoties een goede raadgever. Het voelen van angst zorgt ervoor dat je kan nadenken over wat je angstig maakt; is het de sprong in het diepe wagen of het eigenlijk helemaal niet zien zitten omdat diegene stiekem toch niet zo goed bij je past als je graag wilde. Gebruik je emoties als startpunt, om zo goed te mogen gaan voelen wat je nou echt nodig hebt. Het is je belangrijkste kompas.


Bedankt voor het lezen van deze blog! Er zal nog een vervolg op komen, waarin ik verder zal ingaan op meer zicht krijgen op je emoties.


Liefs,

Mignon

Over de schrijver:

Mignon (psycholoog i.o. tot GZ-psycholoog) is werkzaam bij een GGZ-instelling en behandelt onder andere mensen met persoonlijkheidsproblematiek, angststoornissen, depressies en ADHD. Ook heeft ze gewerkt in een gevangenis en een TBS-kliniek. Mignon schrijft over alles wat met psychologie en je dagelijkse leven te maken heeft en op dit moment is ze ook bezig haar eigen online mindset training te ontwikkelen. Blijf ons volgen voor meer info hierover!

303 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.