• Mignon

4 tips om de kerstdagen relaxt en gezond door te komen!

De kerstdagen zien er dit jaar voor iedereen heel anders uit. Geen mega grote familiebijeenkomsten en dus wat meer thuis zitten. Dit is jammer (want hoe stom is het als je niet met je hele gezin bij elkaar kan zijn) maar biedt ook een super mooie kans; namelijk doen wat voor jou fijn is! Hieronder vier tips die hierbij kunnen helpen!


1. Zie de lockdown als een kans

Voor velen betekende kerst half Nederland afreizen om uiteindelijk met de hele familie aan tafel te zitten en hier niet relaxter vandaan te komen. Dat ook nog eens met een strak tijdschema en kookstress. Logisch dus dat je hiervan nou niet bepaald een zen gevoel krijgt. Weg vredige kerstgedachte, hoi torenhoog cortisollevel.


Super jammer dat je nu niet iedereen kan zien natuurlijk, maar het biedt ook perspectief. Je kunt namelijk veel bewuster kiezen met wie jij deze dagen wilt doorbrengen en kiezen waar jij zin in hebt. Het perfecte moment dus om stil te staan bij wat jíj nodig hebt, niet de mensen om je heen.


2. Focus op een gezonde mindset (en nee dit betekent niet dat alles alleen maar leuk hoeft te zijn)

Een positieve mindset is zo ontzettend belangrijk. Niet alleen met de kerstdagen, maar eigenlijk altijd. Dat betekent niet dat alles altijd maar leuk moet zijn (iets wat we met kerst wel al snel geneigd zijn te denken, maar wat in de realiteit vaak echt niet het geval is). Het betekent vooral dat je op een voor jou gezonde manier omgaat met wat er om je heen gebeurt.


Een positieve mindset rondom de kerstdagen zit hem bijvoorbeeld in beseffen dat jouw kerstdiner, outfit of cadeaus niet perfect hoeven te zijn. Beseffen dat je normaal ook niet een heel weekend met (schoon)familie bij elkaar zit waarschijnlijk en het elke seconde hiervan leuk, gezellig en rozengeur en maneschijn kan zijn.


"Dat betekent dus; de lat voor jezelf omlaag leggen. Geen onrealistische eisen stellen aan jezelf en de mensen om je heen."

Dit gaat je zoveel lucht geven, want dan heb je veel minder last van misschien wel dat gekibbel van je broers of zussen, die aangebrande rollade of die ladder in je panty.


3. Maak een extra wandeling

Beweging zorgt voor meer rust en ruimte in je hoofd en voor de aanmaak van gelukshormonen (waaronder serotonine). Perfect, want dit zorgt voor een betere stemming (lees; je blijer en gelukkiger voelen), je hebt minder last hebt van stress en je kunt beter slapen.


Dit kan al een wandeling tussen de kerstdiners of kerstfilmmarathon (wat hé; hier heb je nu veel meer tijd voor) door zijn. Maak het vooral niet te ingewikkeld, want beweging zit hem dus al in de kleine dingen.


4. Geniet!

De feestdagen zijn niet de dagen om je strikt aan een dieet of iets houden. Laat dit voor jezelf gewoon lekker een feestdag zijn en zorg dat je mag genieten van jezelf. Geniet van de lieve mensen om je heen, lekker eten, spelletjes doen en gezelligheid. Iedereen eet en drinkt nou eenmaal wat meer met de feestdagen dan normaal, so be it.


Een jaar heeft 365 dagen en deze paar dagen gaan dan echt niet het verschil maken. Je kunt nog steeds bewust eten en drinken, dus voldoende water drinken, groente en fruit eten. Maar gun jezelf relaxte dagen, tel niet je calorieën en geniet.


100 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

© 2021 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.