• Ruud

5 dingen die ik had willen weten toen ik begon met fitness

Bijgewerkt: jul 6

Het is geweldig om te zien dat steeds meer mensen de weg naar de sportschool vinden tegenwoordig. Maar er bestaat vaak nog steeds een verkeerd beeld van fitness: dat je nooit meer uit mag gaan bijvoorbeeld of geen pizza meer mag eten. Bovendien hebben de meeste mensen geen idee hoe ze moeten beginnen en wat ze moeten doen. Dit kan echt demotiverend werken en de stap alleen maar groter maken om te gaan trainen, terwijl het juist een van de beste manieren is om te werken aan je lichaam, je zelfvertrouwen en een positieve mood!


Met Mindgains willen we daarom juist de balans laten zien; hoe je met slim en goed sporten én een leuk leven jezelf top kan voelen, zowel mentaal en fysiek. Fitness (en sporten in het algemeen) moet jouw leven dan ook verbeteren en niet overnemen. Zelf ben ik (Ruud) nu bijna vijf jaar bezig en vanaf dat moment heb ik ook allerlei klassieke (denk)fouten gemaakt. Daarom deel ik vanavond de 5 dingen die ik had willen weten toen ik begon met fitness!

1. Je hoeft geen bakken met kwark weg te eten

Toen ik begon met sporten was ik helemaal niet bezig met voeding. Ik had nog totaal geen idee dat je voeding en levensstijl eigenlijk veel belangrijker zijn dan trainen. Bovendien bestonden er veel mythes; je mag alleen nog maar gezond eten, na het trainen moet je een shake nemen en voor het slapen gaan moet je kwark eten. Dit zorgde ervoor dat ik zelfs kwark meenam als we met vrienden op stap gingen in het weekend.


Inmiddels ben ik erachter dat dit helemaal niet hoeft. Veel belangrijker is dat jij je verdiept in je dagelijkse (calorie)behoefte en -doel en je eigen lichaam dus leert kennen. Dat je erachter komt wat past bij jou en werkt voor jou (voor iedereen is dit anders). Dit is iets wat moet groeien en wat bij mij geleidelijk gegroeid is na een paar jaar. Heb dus geduld en gun jezelf de tijd. Op dit moment eet ik wat ik lekker vind en waar ik mij goed bij voel, waarbij ik zorg dat ik in ieder geval mijn dagelijkse doel van calorieën en macro’s (voedingscomponenten zoals koolhydraten, vetten, eiwitten) probeer te behalen. Dit gaat redelijk makkelijk door een goede gezonde basis te nemen elke dag (zeg maar 80%) die je zelf kan ‘opvullen’ met waar je op dat moment zin in hebt (20%).


In mijn artikel 'FOOD 8 tips voor resultaat op de lange termijn' vind je hierover nog meer info! Binnenkort zal ik verder in gaan op hoe je zelf hiermee stap voor stap aan de slag kan gaan.


2. Je hoeft niet zo veel mogelijk armen en benen te trainen

Wanneer je begint met trainen heb je vaak geen idee wat je moet doen. Ook ik deed maar wat. Er zat geen idee achter en ik deed de verkeerde oefeningen, zoveel mogelijk armen en buik trainen bijvoorbeeld. Benen trainde ik bijna helemaal niet. Pas veel later begreep ik dat het focussen op ‘compound oefeningen’ (oefeningen waarbij je grote belangrijke spiergroepen aanspreekt) en een goede uitvoering veel belangrijker is. Het zorgt voor het beste resultaat en je voelt je hierdoor ook echt sterk en fit. Een aantal oefeningen die ik elke week doe zijn: squats (benen), bench press (borst, schouders), overhead press (schouders, core) en natuurlijk pull-ups (rug). Deze oefeningen kunnen zowel mannen als vrouwen doen!


3. Je kan als beginner het beste een full body schema volgen

Naast dat ik de belangrijkste oefeningen oversloeg, volgde ik ook het verkeerde schema. Dit was een schema waarbij je verschillende spiergroepen verdeelt over meestal 3 dagen. Dit zag er ongeveer zo uit: maandag borst/triceps (ook wel international chest day genoemd), dinsdag rug/biceps, soms nog een dagje schouders/buik en meestal geen benen. Het weekend sloeg je over. Deze manier van trainen wordt de ‘bro split’ genoemd, waarbij je in een week alle spiergroepen één keer traint. Deze term komt voor uit wat er geroepen werd in de gym door mensen die er al langer zaten dan jij.


Voor een goed resultaat, zeker als beginner, kan je beter niet dit schema volgen. Maar train je alle spiergroepen twee keer per week, dan zal je zien dat je mega snel progressie gaat boeken en jezelf veel sterker en fitter zal voelen. Zelf train ik heel vaak volgens het full body schema, iets wat ook ideaal is als je begint met sporten. Het wil zeggen dat je alle spiergroepen in één training aanspreekt. Twee of drie keer per week trainen is dan zelfs genoeg voor een goed resultaat. Op deze manier train je effectief en bovendien hoef je geen 5 of 6 keer per week de gym in. Ook bij bootcamps wordt op deze manier getraind, dus dit kan je prima doen als je liever niet naar de sportschool gaat. Een ander schema wat ik soms volg (als ik wat meer tijd heb) is het upper/lower schema, wat wil zeggen bovenlichaam/onderlichaam. Mijn eigen routines zal ik later nog delen zodat je hier meer inzicht in krijgt!


4. Supplementen zijn niet zo belangrijk als je denkt

Vijf jaar geleden kreeg ik van iemand een voedingsschema. Ik had geen idee wat woorden als ‘onderhoudsniveau, calorieën, macro’s, bulken en cutten’ betekenden. Het enige dat ik er eigenlijk uit had gehaald was het aanschaffen van allerlei supplementen als multivitaminen, visolie en eiwitpoeder. En later kwam hier natuurlijk nog ‘pre workout’ bij, een magisch poedertje waarvan je opeens heel veel meer energie zou krijgen en sterker zou worden. Dit onderdeel (supplementen) is nu net het minst belangrijke van allemaal.

Goed en consistent blijven sporten en gebalanceerd blijven eten (80/20 regel is veel belangrijker voor een gezonder fitter leven en duurzaam resultaat. Het enige wat ik op dit moment gebruik is creatine, dit is wetenschappelijk gezien het meest bewezen supplement. Eitwitpoeder is heel handig en redelijk goedkoop, maar ik zie dit puur als aanvulling op voeding. Zelf krijg ik meestal genoeg eiwitten binnen dus is het niet nodig om dit te gebruiken. Ik zou dit daarom ook alleen aanraden als jij moeite hebt met jouw dagelijkse doel te behalen.


5. Er is meer dan alleen fitness!

Pas na een aantal jaar sporten in de gym ben ik mij gaan openstellen voor andere vormen van workouts. Waar ik voorheen alleen maar in de sportschool te vinden was doe ik sinds ongeveer twee jaar bijna elke week mee aan een bootcamp, waarbij je naast een goede full body training ook aan je conditie werkt in de buitenlucht. Heerlijk even sprinten en je lichaam ‘echt’ aan het werk zetten. Bovendien is het sociale aspect hiervan ook leuk omdat je het in een groepje doet en elkaar kan motiveren.

Ook ben ik dit jaar begonnen met yoga en recentelijk heb ik calisthenics uitgeprobeerd (trainen met lichaamsgewicht). Mijn focus ligt nu meer op functioneel trainen; een combinatie van fitness, mobiliteit, flexibiliteit, kracht, balans en cardio. Ik test mijn eigen lichaam uit op verschillende manieren en richt me op zo fit mogelijk worden (zowel lichamelijk als mentaal). Ook merk ik dat ik blij word van nieuwe dingen uitproberen en andere mensen leren kennen. Natuurlijk doe ik al deze trainingen niet elke week. Dat zou niet passen en ook erg duur worden. Mijn basis zal altijd een goede workout blijven in de sportschool. Dit vul ik aan waar ik kan met iets anders. Flexibel omgaan hiermee maakt ook dat je het gemakkelijk vol kan houden op de lange termijn.


Laat ik voorop stellen dat werken aan je lichaam en fitheid niet iets is dat je van de ene op de andere dag verandert. Er bestaat dan ook geen shortcut naar een gezondere en actievere levensstijl en een goed resultaat. Het is echt een proces waarbij je jezelf en je eigen lichaam leert kennen en steeds meer zal begrijpen wat je aan het doen bent qua voeding en sporten. Fouten zijn er om gemaakt te worden en uiteindelijk leer je hier alleen maar van. Je komt er vanzelf achter wat past bij jou en wat goed voelt. Ik leer ook nog steeds elke dag, elke week. Geniet dus vooral van dit proces en blijf hard en consistent werken.


Kan jij wel wat hulp gebruiken nu de gyms weer open zijn? Bekijk dan de mogelijkheden voor een persoonlijk trainings- of voedingsschema.

815 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.