• Ruud

5 dingen die ik had willen weten toen ik begon met fitness

Bijgewerkt op: 6 jul 2020

Het is geweldig om te zien dat steeds meer mensen de weg naar de sportschool vinden tegenwoordig. Maar er bestaat vaak nog steeds een verkeerd beeld van fitness: dat je nooit meer uit mag gaan bijvoorbeeld of geen pizza meer mag eten. Bovendien hebben de meeste mensen geen idee hoe ze moeten beginnen en wat ze moeten doen. Dit kan echt demotiverend werken en de stap alleen maar groter maken om te gaan trainen, terwijl het juist een van de beste manieren is om te werken aan je lichaam, je zelfvertrouwen en een positieve mood!


Met Mindgains willen we daarom juist de balans laten zien; hoe je met slim en goed sporten én een leuk leven jezelf top kan voelen, zowel mentaal en fysiek. Fitness (en sporten in het algemeen) moet jouw leven dan ook verbeteren en niet overnemen. Zelf ben ik (Ruud) nu bijna vijf jaar bezig en vanaf dat moment heb ik ook allerlei klassieke (denk)fouten gemaakt. Daarom deel ik vanavond de 5 dingen die ik had willen weten toen ik begon met fitness!

1. Je hoeft geen bakken met kwark weg te eten

Toen ik begon met sporten was ik helemaal niet bezig met voeding. Ik had nog totaal geen idee dat je voeding en levensstijl eigenlijk veel belangrijker zijn dan trainen. Bovendien bestonden er veel mythes; je mag alleen nog maar gezond eten, na het trainen moet je een shake nemen en voor het slapen gaan moet je kwark eten. Dit zorgde ervoor dat ik zelfs kwark meenam als we met vrienden op stap gingen in het weekend.


Inmiddels ben ik erachter dat dit helemaal niet hoeft. Veel belangrijker is dat jij je verdiept in je dagelijkse (calorie)behoefte en -doel en je eigen lichaam dus leert kennen. Dat je erachter komt wat past bij jou en werkt voor jou (voor iedereen is dit anders). Dit is iets wat moet groeien en wat bij mij geleidelijk gegroeid is na een paar jaar. Heb dus geduld en gun jezelf de tijd. Op dit moment eet ik wat ik lekker vind en waar ik mij goed bij voel, waarbij ik zorg dat ik in ieder geval mijn dagelijkse doel van calorieën en macro’s (voedingscomponenten zoals koolhydraten, vetten, eiwitten) probeer te behalen. Dit gaat redelijk makkelijk door een goede gezonde basis te nemen elke dag (zeg maar 80%) die je zelf kan ‘opvullen’ met waar je op dat moment zin in hebt (20%).


In mijn artikel 'FOOD 8 tips voor resultaat op de lange termijn' vind je hierover nog meer info! Binnenkort zal ik verder in gaan op hoe je zelf hiermee stap voor stap aan de slag kan gaan.


2. Je hoeft niet zo veel mogelijk armen en benen te trainen

Wanneer je begint met trainen heb je vaak geen idee wat je moet doen. Ook ik deed maar wat. Er zat geen idee achter en ik deed de verkeerde oefeningen, zoveel mogelijk armen en buik trainen bijvoorbeeld. Benen trainde ik bijna helemaal niet. Pas veel later begreep ik dat het focussen op ‘compound oefeningen’ (oefeningen waarbij je grote belangrijke spiergroepen aanspreekt) en een goede uitvoering veel belangrijker is. Het zorgt voor het beste resultaat en je voelt je hierdoor ook echt sterk en fit. Een aantal oefeningen die ik elke week doe zijn: squats (benen), bench press (borst, schouders), overhead press (schouders, core) en natuurlijk pull-ups (rug). Deze oefeningen kunnen zowel mannen als vrouwen doen!


3. Je kan als beginner het beste een full body schema volgen

Naast dat ik de belangrijkste oefeningen oversloeg, volgde ik ook het verkeerde schema. Dit was een schema waarbij je verschillende spiergroepen verdeelt over meestal 3 dagen. Dit zag er ongeveer zo uit: maandag borst/triceps (ook wel international chest day genoemd), dinsdag rug/biceps, soms nog een dagje schouders/buik en meestal geen benen. Het weekend sloeg je over. Deze manier van trainen wordt de ‘bro split’ genoemd, waarbij je in een week alle spiergroepen één keer traint