• Mignon

5 redenen waarom jij je FOMO in moet ruilen voor JOMO (Joy of Missing Out)

Bijgewerkt: jun 7

FOMO, we kennen het allemaal wel. Dat moment dat je die onrust voelt in je lichaam. Dat je iets moét gaan doen. Want het wordt weer ontzettend lekker weer, er zijn weer 5 festivals gepland, en op Instagram heb je gezien dat je halve lijst op Ibiza flaneert of uit eten is bij een fancy restaurant.

We zijn zo druk met onze FOMO (Fear of Missing Out), dat we vergeten hoe lekker het kan zijn om hier niet altijd bij te hoeven horen en zijn. Daarom lees je hier nu meer over JOMO: de Joy of Missing Out, het tegenovergestelde van FOMO en iets dat jouw leven instantly gaat verbeteren.


JOMO staat voor niet alles mee hoeven maken wat anderen meemaken, ervan kunnen genieten om tijd voor jezelf vrij te maken en niet overal bij te hoeven zijn en je ‘zélfs’ dan oké te kunnen voelen met jezelf.


Focus op JOMO, wat levert dit jou op?


1. Erachter komen dat het ook heerlijk kan zijn om ‘met jezelf te zijn’.

Want met jezelf zijn is soms ook heel leuk én goed. Dat zouden we bijna vergeten. Hoe heerlijk is het als je ook genoeg aan jezelf hebt? En hoe heerlijk is het als je de mensen om je heen vooral als toegevoegde waarde kan zien in plaats van ‘opvullers’ van je onrust of verveling? Dit klinkt misschien wat zwart-wit, maar denk eens na hoe dit bij jou eruit ziet.


2. Meer rust als je een keer niet ergens bij kunt zijn.

Je gaat er niet dood aan als je een keer een festival, etentje of vakantie mist. En ook hier ga je alleen maar achter komen als je het een keer probeert. Op deze manier leer je ook beter voelen bij jezelf wanneer je ergens écht zin in hebt.


3. Én het leren verdragen van je eigen onrust. Weggaan vanuit onrust is namelijk niet hetzelfde als dit enkel doen omdat je er zin in hebt of het leuk vindt. Toch naar dat feestje gaan omdat al jouw Facebook vrienden ook gaan, is een mooi voorbeeld van weggaan vanuit onrust en de angst om niks te willen missen.

Door te focussen op JOMO leer je omgaan met je eigen onrust. Dit kan alleen als je je onrust aangaat. En dit ga je niet aan als je maar de hort op blijft gaan of als je jezelf altijd maar met anderen omringt.


4. Meer waardering voor de kleine dingen in je leven. Altijd maar van piek naar piek leven is compleet onrealistisch en hierdoor zien we de kleine dingen in ons leven niet meer. Zó zonde, want hoe waardevol is een moment met je favoriete boek, het ochtendzonnetje op je balkon of zelf ergens koffie gaan drinken?


5. Prikkelvermindering = Meer focus op je doelen! Je vermindert op deze manier de prikkels die je allemaal binnenkrijgt, waardoor je veel meer ruimte hebt voor focus op de doelen die je hebt. Als je maar van het één in het ander springt, is hier helemaal geen ruimte voor en leef je in een rollercoaster.

Joy comes to us in ordinary moments. We risk missing out when we get too busy chasing down the extraordinary.

Probeer dus te focussen op de kleine dingen. De dingen die zo normaal zijn. Geniet ervan om even niet iets gepland te hebben. Om een keer niet in de achtbaan te zitten van 'bij zijn is meemaken', maar maak jezelf vooral mee. Disconnect eens wat meer van deze wereld en connect met jezelf!



584 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.