• Mignon

5 tips om grip te krijgen op je piekergedachten

Als je al een piekeraar was, dan is het er in deze periode vast niet beter op geworden. Genoeg om over te piekeren in zelf-isolatie met een constante stroom van nieuws vol nare berichten. Je hoofd kan hierdoor overuren gaan draaien! In deze blog geef ik je daarom 5 praktische tips uit de cognitieve gedragstherapie om meer grip te krijgen op je piekergedachten. Hierdoor zal je meer rust ervaren, zelfs in deze onzekere tijd!

Piekeren is een gezond mechanisme en we doen het allemaal. Het is een reactie op onzekerheid, bedoeld om ergens grip en controle op te krijgen. We piekeren vaak over iets wat we moeten doen wat spannend is, of wanneer we denken iets fout gedaan te hebben. Je denkt hiermee echter niet na over oplossingen, maar het zorgt voor het blijven nadenken in cirkeltjes, wat weer zorgt voor meer stress.

“Piekeren is net schommelen. Je bent wel bezig, maar je komt niet van je plaats” FlowMagazine

1. Onderzoek wat je met piekeren probeert te vermijden

Vaak zitten er gevoelens van angst, onzekerheid of verdriet onder al dat gepieker. Met alle corona onrust nu kan er bijvoorbeeld veel onzekerheid opkomen over hoe de aankomende weken eruit gaan zien, of je studie wel door kan gaan, of je salaris wel uitbetaald wordt en of je wel gezond blijft.


Het is goed om te mogen voelen dat die onzekerheid en angst er zit en er even ruimte voor te hebben. Bijvoorbeeld door dit uit te spreken naar een goede vriend(in) of je partner. Piekeren stopt het gevoel namelijk alleen maar weg, maar dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk weg is.

2. Start met een piekerkwartier

Bouw elke dag op een vast tijdstip een piekerkwartier in. Dat betekent dat je een kwartier lang gaat zitten en alle piekergedachten bewust voor de geest haalt en opschrijft. Zo krijg je ook meer zicht op welke zaken je niet kan beïnvloeden en moet accepteren en welke je kunt veranderen. Tip: Doe dit niet net voordat je wilt gaan slapen, maar bijvoorbeeld net na het avondeten of na je ontbijt. Buiten dit kwartier stel je je piekergedachten die opkomen gedurende de dag bewust uit. Dit klinkt misschien gek, maar het zorgt ervoor dat je (als je dit vaak oefent) controle krijgt over je piekeren, in plaats van dat het piekeren jou gaat controleren.

3. Beperk je nieuwsinname

Je hoeft niet de hele dag door het nieuws te kijken en in de gaten te houden hoeveel mensen er per uur ziek worden en wat elke nieuwszender hierover te zeggen heeft, dat verandert namelijk niks aan de situatie.


Beperk dit tot bijvoorbeeld ’s ochtends en ’s avonds en kijk alleen naar betrouwbare nieuwssites (om te voorkomen dat je gaat geloven dat je de meest gekke dingen moet doen om niet ziek te worden bijvoorbeeld). Je blijft op deze manier up to date, zonder er zelf angstiger of somberder van te worden.


4. Zoek afleiding

Zoek afleiding door iets anders te gaan doen op het moment van piekeren. Hierbij kun je denken aan facetimen met een vriendin (want wel zo belangrijk die fysieke afstand nu), een wandeling maken of even thee zetten. Op deze manier doorbreek je je piekercirkel die vaak heel automatisch aanwezig is.

5. Sluit je dag af met het opschrijven van iets positiefs

De dag voelt misschien niet positief, maar er zit sówieso iets positiefs in elke dag. Je moet alleen wel je best doen om dit te blijven zien!


Gebruik hiervoor bijvoorbeeld onze template onderaan de blog. Deze kan je printen en invullen met de hand of digitaal bewerken in je stories op Instagram. Je kan op deze manier namelijk gemakkelijk tekst in de vakjes typen en de afbeelding opslaan. Mocht je de afbeelding posten, vergeet ons dan niet te taggen (@Mindgains_)😊 Je kan ook de app Daylio gebruiken, deze stuurt jou elke avond een reminder om iets op te schrijven.

Zo blijf je ook gefocust op mooie en leuke dingen, in plaats van alleen maar op alle ellende!


Liefs,

Mignon





574 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.