• Mignon

5 tips om inzicht te krijgen in je faalangst en hier minder last van te hebben

Heb jij last van faalangst? Denk je bij veel dingen "ik kan dit toch niet, dit wordt sowieso een ramp of ik bak er niks van?" Faalangst gaat over een sterke angst voor mislukking en om fouten te maken. Dit gaat vaak samen met een laag zelfbeeld, onzekerheid en bang zijn voor een negatief oordeel van de ander. Wij vinden het bij Mindgains belangrijk om hierover te schrijven, omdat we je graag leren hoe je hier minder last van kan hebben. Dit helpt namelijk enorm in het vergroten van je gevoel van geluk, je mate van relaxtheid en simpelweg een fijner leven.

In deze nieuwe blog geeft psycholoog Mignon je tips die je meer inzicht geven in waarom jij hier last van hebt en wat je hieraan kunt doen!


Faalangst en zelfbeeld

De manier waarop je naar jezelf kijkt hangt samen met de mogelijke aanwezigheid van faalangst. Als je namelijk trots mag zijn op jezelf, vertrouwen hebt in je eigen kunnen en denkt ‘ik kan het aan’, snap je wel dat dit waarschijnlijk (vrijwel) niet tot faalangstige momenten zal leiden.


Als je echter het beeld van jezelf hebt van iemand die niet goed kan presteren, iemand die iedereen stom vindt en ga zo maar door, zal dit ook sneller leiden tot faalangst.

Focus op falen

De focus bij faalangst ligt veel sneller op het negatieve dan bij mensen zonder faalangst. Je hebt als het ware een zeer snelle route in je brein ontwikkeld waardoor informatie die jouw faalangst bevestigt veel sneller binnenkomt.


Voorbeeld: in een compliment van een ander wordt door deze snelle route alleen maar gezocht naar het negatieve hierin. Het zorgt ervoor dat je vooral kijkt naar wat je niét kan, in plaats van naar wat je wèl kan.

Het compliment kan dan alsnog binnenkomen als iets negatiefs of als kritiek. Het kan jou een gevoel van druk geven of dat je iets niet goed doet, terwijl de ander dat helemaal niet zo bedoelt.

Successen en mislukkingen

Attributie is de betekenis die je geeft aan een bepaalde gebeurtenis. Bij een positief zelfbeeld lukt het je om succes aan jezelf toe te kennen. Dit houdt in dat je kan voelen dat je succes kan bereiken door bijv. zelf bijvoorbeeld hard te werken. Mislukkingen worden eerder toegekend aan de omgeving of pech.

Bij een negatief zelfbeeld ziet dit er heel anders uit. Mislukkingen worden vooral aan jezelf toegeschreven en successen aan het toeval. Want door dat negatieve zelfbeeld is het ondenkbaar dat jij zo’n succes zelf hebt kunnen bereiken.


Hoe kan je hier nu zelf mee aan de slag?


1. Snap waarom falen zo eng voor je is

Snap jij van jezelf waarom de gedachte dat je mogelijk een fout kan maken zoveel spanning en angst bij je oproept? Misschien heb je wel geleerd dat fouten maken niet oké is. Of kreeg je alleen complimentjes van je omgeving wanneer je een 10 had gehaald, of wanneer je er tip top uitzag. Dan is het heel erg begrijpelijk dat falen een heel negatieve betekenis voor jou heeft gekregen. Je vormt hierdoor namelijk het idee in jezelf dat je alleen goed genoeg bent als je perfect presteert. Inzicht in waarom het bij jou zo werkt, is een belangrijke stap in er uiteindelijk ook iets aan kunnen veranderen.


2. Zoek je kerngedachte

Fouten maken is misschien voor niemand heel erg leuk, maar als je faalangst hebt voelt dit nog veel erger. Dit komt doordat je een bepaalde 'rampgedachte' hebt gekoppeld aan het maken van fouten, ook wel je kerngedachte genoemd. Pas als je weet wat jouw kerngedachte is, kun je hier dus ook iets mee.


Vraag jezelf eens waarom falen zo eng voor jou is en wat het meest erge is wat er kan gebeuren? Een voorbeeld hiervan kan zijn “als ik faal, dan zal mijn omgeving mij niet meer leuk of goed genoeg vinden”. Je kunt je voorstellen dat het hierdoor veel lastiger is om te mogen falen van jezelf, dan wanneer je denkt "als ik faal, zegt dat niks over mij als persoon".


3. Experimenteer met de waarheid van je kerngedachte

Je gaat er alleen maar achterkomen of jouw meest angstige gedachte (de kerngedachte) klopt of juist niet klopt, door het te testen. Dat betekent dat je gedragsexperimentjes voor jezelf mag gaan bedenken waarmee je dit gaat uitproberen. Je kunt dan denken aan; een keer iets niet tot in de puntjes voorbereiden en kijken wat er gebeurt. Als het dan niet helemaal perfect gaat, zegt dat dan iets over jou als persoon? Natuurlijk niet! Jij bent niet je prestaties of je perfecte voorbereiding, jij bent oké ook wanneer het even minder goed voorbereid is.

4. Falen mag je leren

Zodra je kunt accepteren dat falen bij het leven hoort, geeft dit ontzettend veel ruimte om nieuwe dingen uit te proberen, uit je comfort zone te stappen en te mogen ontdekken. Op je gezicht mogen gaan, daar gaat het namelijk om. Pas dan kun je leren hoe je ook weer op moet staan. Dit geeft je veerkracht, een van de belangrijkste ingrediënten voor een gezonde mindset. Veerkracht zorgt ervoor dat je mentaal sterker wordt en beter kan dealen met alles wat op je pad komt van buitenaf.


Dit betekent vooral kleine dingen doen die je eigenlijk niet zou doen als je je zou laten tegenhouden door je faalangst, zoals een werkverslag inleveren zonder het drie keer te checken, toch die sportoefening doen die je niet onder de knie hebt enz.

“Een dag niet gefaald is een dag niet geleefd”

5. Leer jezelf positieve kritiek geven

Het is veel motiverender als je jezelf op een fijne manier toespreekt in plaats van enkel vanuit die negatieve zelfbeeld gedachten. En juist als iets niet lukt! Dit zijn namelijk precies de momenten dat je jezelf de boodschap mag geven dat je dan ook nog steeds oké bent, dat je nog steeds goed genoeg bent en dat het top is dat je het geprobeerd hebt!


Deze tips zijn praktisch en toepasbaar maar vergen echter wel wat oefening. Jouw faalangst heeft zich vaak jarenlang ontwikkeld, dus het kost ook tijd om hier minder last van te hebben. Maar it's worth it!


Liefs,

Mignon




189 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.