• Mignon

5 tips om inzicht te krijgen in je faalangst en hier minder last van te hebben

Heb jij last van faalangst? Denk je bij veel dingen "ik kan dit toch niet, dit wordt sowieso een ramp of ik bak er niks van?" Faalangst gaat over een sterke angst voor mislukking en om fouten te maken. Dit gaat vaak samen met een laag zelfbeeld, onzekerheid en bang zijn voor een negatief oordeel van de ander. Wij vinden het bij Mindgains belangrijk om hierover te schrijven, omdat we je graag leren hoe je hier minder last van kan hebben. Dit helpt namelijk enorm in het vergroten van je gevoel van geluk, je mate van relaxtheid en simpelweg een fijner leven.

In deze nieuwe blog geeft psycholoog Mignon je tips die je meer inzicht geven in waarom jij hier last van hebt en wat je hieraan kunt doen!


Faalangst en zelfbeeld

De manier waarop je naar jezelf kijkt hangt samen met de mogelijke aanwezigheid van faalangst. Als je namelijk trots mag zijn op jezelf, vertrouwen hebt in je eigen kunnen en denkt ‘ik kan het aan’, snap je wel dat dit waarschijnlijk (vrijwel) niet tot faalangstige momenten zal leiden.


Als je echter het beeld van jezelf hebt van iemand die niet goed kan presteren, iemand die iedereen stom vindt en ga zo maar door, zal dit ook sneller leiden tot faalangst.

Focus op falen

De focus bij faalangst ligt veel sneller op het negatieve dan bij mensen zonder faalangst. Je hebt als het ware een zeer snelle route in je brein ontwikkeld waardoor informatie die jouw faalangst bevestigt veel sneller binnenkomt.


Voorbeeld: in een compliment van een ander wordt door deze snelle route alleen maar gezocht naar het negatieve hierin. Het zorgt ervoor dat je vooral kijkt naar wat je niét kan, in plaats van naar wat je wèl kan.

Het compliment kan dan alsnog binnenkomen als iets negatiefs of als kritiek. Het kan jou een gevoel van druk geven of dat je iets niet goed doet, terwijl de ander dat helemaal niet zo bedoelt.

Successen en mislukkingen

Attributie is de betekenis die je geeft aan een bepaalde gebeurtenis. Bij een positief zelfbeeld lukt het je om succes aan jezelf toe te kennen. Dit houdt in dat je kan voelen dat je succes kan bereiken door bijv. zelf bijvoorbeeld hard te werken. Mislukkingen worden eerder toegekend aan de omgeving of pech.

Bij een negatief zelfbeeld ziet dit er heel anders uit. Mislukkingen worden vooral aan jezelf toegeschreven en successen aan het toeval. Want door dat negatieve zelfbeeld is het ondenkbaar dat jij zo’n succes zelf hebt kunnen bereiken.


Hoe kan je hier nu zelf mee aan de slag?