• Mignon

5 tips om te dealen met de 'alles of niets' mindset

Bijgewerkt op: 19 aug 2020

Heb jij last van de alles of niets mindset? Dan ken je vast wel het gevoel “laat ook allemaal maar, nu heeft het toch geen zin meer” wanneer je even minder gezond hebt gegeten of niet hebt kunnen sporten. Iets wat ons allemaal wel eens overkomt door drukke werkdagen, een blessure of als we een verjaardag of feestje hebben.


Bij de alles of niets mindset is er geen balans en kan je niet tevreden zijn met een eerste stap. 'Alles' kan echter nooit in één keer bereiken, mega demotiverend dus om uiteindelijk je doelen te kunnen behalen!


Hoe ga je om met deze mindset?

1. Er bestaat geen quick fix

Het liefst willen we zoveel mogelijk resultaat (lees; een strakker lijf, afvallen, fitter worden) en zo min mogelijk moeite ervoor hoeven doen. Met dit in ons achterhoofd zijn we sneller geneigd te zoeken naar korte termijn oplossingen (zoals crash diëten), ook wel een quick fix genoemd, in plaats van naar een verandering in onze leefstijl. Want dit laatste kost veel meer moeite. Een quick fix klinkt misschien leuk, maar gaat je in de praktijk niks brengen.

2. ‘Het roer om willen gooien’ werkt niet

Op veel momenten hebben mensen het idee dat ze ‘het roer om moeten gooien’. Bijvoorbeeld na kerst, na alle paaseitjes met Pasen of met de start van het nieuwe jaar. Je ziet dit voor jezelf als een nieuwe start. Je wil mega gezond gaan leven, drie keer per week sporten en niet meer snacken. Laat dit nou net het recept zijn voor het omgekeerde!

Dit is namelijk vaak een veel te grote omslag en is niet behapbaar, waardoor het moeilijk is dit te realiseren. Ook zorgt het koppelen van gezonder willen gaan leven na dagen van lekker en meer eten niet voor een gezonde leefstijl, je geeft hiermee namelijk de boodschap aan jezelf dat deze dagen niet oké zijn. Houd het klein voor jezelf en zie iedere dag als een frisse start. Het doel kan dan gerust zijn gezonder willen leven, maar maak de deelstappen die hiervoor nodig zijn klein en die je wél kan volhouden.


3. Focus op de kleine stapjes

Kleine stapjes zijn het allerbelangrijkst. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan gewoon weer starten met de trap pakken op je werk (als je wel weer naar kantoor kan), wandelen in je lunchpauze (vooral met al dat thuiswerken) of geen suiker meer door je koffie doen. Hier zit je winst!