• Mignon

5 tips om te dealen met de 'alles of niets' mindset

Bijgewerkt: aug 19

Heb jij last van de alles of niets mindset? Dan ken je vast wel het gevoel “laat ook allemaal maar, nu heeft het toch geen zin meer” wanneer je even minder gezond hebt gegeten of niet hebt kunnen sporten. Iets wat ons allemaal wel eens overkomt door drukke werkdagen, een blessure of als we een verjaardag of feestje hebben.


Bij de alles of niets mindset is er geen balans en kan je niet tevreden zijn met een eerste stap. 'Alles' kan echter nooit in één keer bereiken, mega demotiverend dus om uiteindelijk je doelen te kunnen behalen!


Hoe ga je om met deze mindset?

1. Er bestaat geen quick fix

Het liefst willen we zoveel mogelijk resultaat (lees; een strakker lijf, afvallen, fitter worden) en zo min mogelijk moeite ervoor hoeven doen. Met dit in ons achterhoofd zijn we sneller geneigd te zoeken naar korte termijn oplossingen (zoals crash diëten), ook wel een quick fix genoemd, in plaats van naar een verandering in onze leefstijl. Want dit laatste kost veel meer moeite. Een quick fix klinkt misschien leuk, maar gaat je in de praktijk niks brengen.

2. ‘Het roer om willen gooien’ werkt niet

Op veel momenten hebben mensen het idee dat ze ‘het roer om moeten gooien’. Bijvoorbeeld na kerst, na alle paaseitjes met Pasen of met de start van het nieuwe jaar. Je ziet dit voor jezelf als een nieuwe start. Je wil mega gezond gaan leven, drie keer per week sporten en niet meer snacken. Laat dit nou net het recept zijn voor het omgekeerde!

Dit is namelijk vaak een veel te grote omslag en is niet behapbaar, waardoor het moeilijk is dit te realiseren. Ook zorgt het koppelen van gezonder willen gaan leven na dagen van lekker en meer eten niet voor een gezonde leefstijl, je geeft hiermee namelijk de boodschap aan jezelf dat deze dagen niet oké zijn. Houd het klein voor jezelf en zie iedere dag als een frisse start. Het doel kan dan gerust zijn gezonder willen leven, maar maak de deelstappen die hiervoor nodig zijn klein en die je wél kan volhouden.


3. Focus op de kleine stapjes

Kleine stapjes zijn het allerbelangrijkst. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan gewoon weer starten met de trap pakken op je werk (als je wel weer naar kantoor kan), wandelen in je lunchpauze (vooral met al dat thuiswerken) of geen suiker meer door je koffie doen. Hier zit je winst!

“Big changes come from hundreds of tiny steps and they all matter”

4. Je (kleine) successen mag je juist vieren

Het betekent niet dat als het een niet is gelukt, de rest er ook niet meer toe doet. Wees trots op jezelf en op de kleine stapjes en successen die je maakt en bereikt. Zolang je hier niet bij stil mag staan van jezelf en niet trots op mag zijn, blijven we een soort ‘rupsjes nooit genoeg’ die maar meer en meer van onszelf eisen.

Het werkt veel motiverender om blij te mogen zijn met wat je wel hebt gedaan. Dat je inderdaad die suiker uit je koffie hebt geëlimineerd, of deze week lekker bent gaan wandelen ’s avonds na je werk in plaats van direct op de bank bent geploft voor de tv. Je geeft hiermee namelijk een positieve boodschap aan jezelf.

5. Wees lief voor jezelf

Het is niet alles of niets. Als je tegen jezelf zegt dat je iets niet meer mag (bijvoorbeeld snoepen of je favoriete chips eten), dan werkt ons brein helaas zo dat we het alleen maar liever willen en er alleen maar meer op gefocust raken. Je kunt dit vergelijken met tegen een kind zeggen dat hij ergens niet aan mag komen, dit voorwerp wordt dan alleen maar aantrekkelijker om wél aan te zitten.

Als je wel even de touwtjes hebt laten vieren, betekent dat niet dat het einde zoek is of dat het nooit meer goed komt. Dit hoort bij je pad, no worries! En onthoud; het is goed om ergens voor te gaan, maar niet ten koste van alles. Het is goed om te blijven luisteren naar wat voor jou goed is en wat jij nodig hebt.


Liefs,

Mignon


Over de schrijver:

Mignon (psycholoog i.o. tot GZ-psycholoog) is werkzaam bij een GGZ-instelling en behandelt onder andere mensen met persoonlijkheidsproblematiek, angststoornissen, depressies en ADHD. Ook heeft ze gewerkt in een gevangenis en een TBS-kliniek. Mignon schrijft over alles wat met psychologie, mindset en hoe je dit kan helpen in je je dagelijkse leven!


392 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.