• Mignon

5 tips om te dealen met jouw perfectionisme

Perfectionisme, een term die bij velen wel bekend voorkomt. Het kan een hele mooie karaktereigenschap zijn voor jezelf en voor je omgeving. Perfectionisme is een fijne eigenschap wanneer het jou helpt om het beste uit jezelf te halen op een gezonde manier. Iedereen om je heen weet dat als jij iets oppakt, het altijd tip top in orde is. Je weet vaak precies hoe je iets wilt hebben en het helpt je om je doelen na te streven. Je weet echter ook wanneer het goed genoeg is. Dit kun je ook wel gezond perfectionisme noemen. Al als kinderen worden we tegenwoordig beloond voor perfectionisme. Dit begint al op school; hoe hoger het cijfer en hoe beter binnen de lijntjes gekleurd; hoe trotser leraren en ouders vaak zijn. Maar wat als je doorslaat in perfectionisme?


Je wilt alles wat je doet zo goed mogelijk doen, geen fouten maken en op de top van je kunnen presteren. Het perfecte plaatje neerzetten van jezelf, je huisje, je relaties en ga zo maar door. Ook kan je altijd 36 dingen van jezelf noemen die anders of beter zouden moeten. Pas wanneer alles perfect is, kan jij tevreden zijn. Herkenbaar? Perfectionisme kan dan een ongezonde vorm aannemen. Een vorm die ervoor zorgt dat je faalangstig wordt, omdat het in je hoofd nooit goed genoeg is. Deze ongezonde vorm van perfectionisme zorgt ervoor dat je je niet oké kan voelen als iets wat jij hebt gedaan of doet niet perfect is. Ook is het door deze ongezonde vorm van perfectionisme moeilijk om kritiek te verdragen, omdat dit jou nou net raakt in dat gevoel het niet goed genoeg te doen.


“ Perfectionisme is een vorm van zelfbescherming, een loodzwaar schild dat we met ons meeslepen vanuit de gedachte dat het ons zal beschermen, terwijl het juist datgene is wat ons ervan weerhoudt onze vleugels uit te slaan.” Brené Brown.

Het legt je een bepaalde prestatiedruk op, die (als we realistisch kijken) niet vol te houden is. Ook zorgt het ervoor dat jouw gevoel van eigenwaarde gekoppeld is aan hoe goed je presteert. Het nastreven van perfectionisme kan er namelijk voor zorgen dat we uit het oog verliezen wie we zijn zonder al deze prestaties en het perfect doen. Jezelf nog steeds oké vinden (lees; een positief zelfbeeld hebben) ook als iets in de soep loopt of totaal niet gaat zoals je wilde of het had verwacht. Dit kan zorgen voor toenemende gevoelens van stress en druk en hier worden we niet gezelliger van. Het kan zelfs het toprecept zijn voor een burn-out.



5 tips om te dealen met jouw perfectionisme


1. Kies je focus

De perfectionist in jou wil waarschijnlijk op álle vlakken in het leven uitblinken en stelt hoge doelen op al deze gebieden. Je moet bijvoorbeeld alle tijd voor je partner hebben, vijf keer per week sporten, op de top van je kunnen presteren op je werk en ook nog de leukste vriendin zijn. Je mag best voor zaken in het leven gaan, dit zorgt juist voor een drive.

Kies dan vooral wat voor jou écht belangrijk is. Weet dat als je gaat voor die ene studie naast je werk, dat je dan niet ook nog vijf keer in de week kan sporten. Dit relativeert enorm.


2. Koppel datgeen wat je doet los van wie jij bent

Jij bent niet je prestaties en deze prestaties zijn niet wat jou definieert. Wie ben jij zonder die hoge functie op je werk of dat strakke lijf? Want dat is nou precies waar het over mag gaan. Kijk eens naar mooie karaktereigenschappen van jezelf.


3. Oefen met ‘de teugels laten vieren’

Dit betekent vooral de lat lager leggen voor jezelf. Je hoeft niet elke seconde van de dag productief te zijn. En je hoeft ook geen (denkbeeldige) tienen te halen in alles wat je doet. Dat betekent dat je bijvoorbeeld best wat vaker nee mag zeggen tegen taken op je werk en je een uurtje aan je studie gaat zitten en dan ook echt stopt (zonder tot ’s avonds laat door te werken). Tegen je perfectionisme mag je streng zijn en deze mag je wat vaker de mond snoeren, want pas dan zorg je voor jezelf en ben je minder streng voor jezelf.


4. Zet een gezonde gedachte tegenover jouw perfectionistische gedachte

Ik moet mijn werk perfect uitvoeren kan een gedachte zijn. Het is goed je te bedenken welke meer realistisch gedachte je hier tegenover kan zetten. Alleen al door hierover na te denken, zorg je dat je ook de focus op andere opties en een lagere lat mag leggen. Een meer realistische gedachte kan dan bijvoorbeeld zijn “Ik doe mijn best en doe het goed genoeg” of “fouten maken is oké”. Zet deze gedachte in je telefoon of schrijf hem op, dit maakt het extra krachtig en zo reset je langzaam je altijd perfectionistische gedachten.


5. Het anti-perfectionisme formulier Deze oefening kan je helpen de denkbeeldige verbinding tussen perfectie en voldoening te verbreken. Noteer achteraf de mate van perfectie en de mate van voldoening bij het uitvoeren van een activiteit. Je zult gaan zien als je dit bij gaat houden, dat deze twee evaluaties niet altijd met elkaar overeen zullen komen. Hoe perfect iets is gegaan, bepaalt heel vaak niet hoeveel voldoening iets geeft. Dit, omdat perfectionisme wat doorslaat voornamelijk taken wil afvinken, in plaats van ruimte geeft om ergens van te genieten of blij om te zijn (want het is namelijk nooit goed genoeg).



Wat doe jij enkel voor je plezier zonder te moeten presteren?

Als kind speelden we uren buiten, met Barbies of Lego. En dit deden we omdat we het leuk vonden, niet omdat we hier de beste in moesten zijn. Heb jij nu nog steeds iets wat je doet omdat jij hier heel blij van wordt, zonder dat het gaat om het moeten kunnen of ergens de beste in zijn?


Hopelijk helpen deze tips jou om beter te dealen met jouw perfectionisme. Mocht je hier vragen over hebben dan kun je die altijd via ons platform of onze Instagram pagina stellen! Merk jij nou dat het je echt in de weg blijft staan en het je niet lukt hier zelf uit te komen? Aarzel dan vooral niet om hulp te zoeken bij bijvoorbeeld je huisarts, want soms kun je het even niet alleen en dat hoeft ook helemaal niet.

506 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.