• Mignon

5 tips van een psycholoog om je focus en concentratie te verbeteren

Tegenwoordig zijn we vaak met van alles tegelijk bezig. Begin je eindelijk aan die ene taak, word je weer afgeleid door een appje of een Instagram-notificatie. Weg gedachten en concentratie! Hierdoor moet je brein continue weer terug naar wat je aan het doen was. Dit is mega vermoeiend en inefficiënt, want op deze manier heb je geen enkele focus.

Het hebben van focus is ontzettend belangrijk om je werk goed te kunnen doen of om bijvoorbeeld aandachtig naar een gesprek te kunnen luisteren. De mate waarin je dit kan volhouden noemen we ook wel je spanningsboog. En laat deze spanningsboog bij de meeste mensen in de afgelopen jaren steeds kleiner zijn geworden. We zijn gewend geraakt aan veel snelle en korte prikkels en worden constant afgeleid. De hele dag door krijgen we notificaties op onze telefoon (likes, berichtjes, nieuws) en dit voelt voor je brein als een beloning en gewoonte. Hierdoor zoeken we zelf juist de afleiding op en zijn we veel minder gewend om langer op één ding tegelijk te focussen. In deze blog geef ik je daarom 5 tips om je focus en concentratie te verbeteren!

1. Vind jouw ideale focusmoment

Een focusmoment is het moment op de dag waarop jij op je best bent. Het is misschien niet altijd mogelijk, maar op de dagen dat het wel kan, grijp dan je kans. Ben je een ochtendmens of floreer jij in de late uurtjes? Pas hier je taken en het oppakken hiervan aan aan. Als je ’s ochtends fitter en productiever kan werken, plan dan de lastige taken, lange teksten die je mogelijk moet lezen of schrijven of zaken die je niet leuk vindt om te doen als eerste in. Dit gaat je dan sowieso beter af!

2. Gebruik een to-do-lijstje

Dit is waarschijnlijk niet iets wat je nu pas voor het eerst hoort, maar wel een mega belangrijke stap in het verbeteren van je focus. Doordat we namelijk geneigd zijn om gelijk te reageren op alle indrukken en prikkels die binnenkomen, verliezen we uit het oog wat ook alweer onze doelen voor de dag waren.


Met een plan van aanpak aan het begin van de dag, zorg je ervoor dat je ook daadwerkelijk dingen kunt afstrepen en bij je plan blijft, wat zorgt voor een goed gevoel.

3. Kies uit die to-do’s je prioriteiten

Geef je taken een A, B of C prioriteit. A is dringend en moet in ieder geval vandaag af. Je kunt dan denken aan die betaling die al een paar weken ligt te wachten of een belangrijke werkmail die toch echt vandaag de deur uit moet. B is belangrijk maar kan nog wel even wachten en C hoeft pas over enkele weken bijvoorbeeld af.


Dit helpt om de to-do-list die je hebt gemaakt haalbaar en realistisch te houden in plaats van te verzanden in een ellenlange demotiverende lijst, waardoor je aan het eind van de dag nog nergens mee gestart bent.

Een C-prioriteit taak kan zijn dat je over twee weken een verslag voor je werk of studie ingeleverd moet hebben. Belangrijk is dat je voor jezelf onderzoekt of je deze taak/deadline niet ook moet opdelen in A, B of C prioriteiten, zodat je in de aankomende twee weken hier al stapjes in kan gaan zetten.

4. Neem pauze!

Wanneer je eigenlijk graag door wilt werken kan een kort momentje van pauze mogelijk voelen als tijdverspilling. Ik kan je echter vertellen dat het voor je brein juist totaal het tegenovergestelde werkt als je maar door buffelt. Een pauze zorgt er namelijk voor dat je jezelf weer even kunt opladen en je je focus gemakkelijker kunt vasthouden.


Denk dan bijvoorbeeld aan een uur ergens aan werken en hierna even vijf minuten een koffietje halen of even buiten in het zonnetje gaan staan. Er zijn zelfs apps die je hiermee kunnen helpen (zoals de Pomodoro app), maar dit kan natuurlijk ook gewoon door de wekker op je telefoon op vaste momenten te zetten.

5. Vaste ‘mail-check-momenten’

Die kortingscode die je net van die toffe site binnen hebt gekregen is heus nog wel geldig als je een uur later je mail checkt. Refresh daarom bijvoorbeeld elk uur of alleen een keer in de ochtend en middag, in plaats van elke vijf minuten je mailbox en zet de alerts voor nieuwe binnenkomende mail uit. Op deze manier voorkom je dat je met vijf dingen tegelijk bezig bent en onbewust je spanningsboog alleen maar verkleint.


Bedankt voor het lezen van deze blog! Heb je wat gehad aan deze tips? Laat het ons dan weten in een reactie. Volg ons ook op Instagram voor dagelijkse inspiratie over een gezonde leefstijl!


Over de schrijver:

Mignon (psycholoog i.o. tot GZ-psycholoog) is werkzaam bij een GGZ-instelling en behandelt onder andere mensen met persoonlijkheidsproblematiek, angststoornissen, depressies en ADHD. Ook heeft ze gewerkt in een gevangenis en een TBS-kliniek. Mignon schrijft over alles wat met psychologie en je dagelijkse leven te maken heeft en op dit moment is ze ook bezig haar eigen online mindset training te ontwikkelen. Blijf ons volgen voor meer info hierover!

236 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.