• Ruud

5x het beste broodbeleg (vleeswaren)

Bijgewerkt: jun 25

Vaak wordt bij fitness en gezond eten gedacht aan typische maaltijden met rijst, broccoli en kip. Veel mensen denken dat je geen brood meer mag eten, maar niets is minder waar. Brood of crackers passen prima in een voedingsschema; het gaat juist vooral om de hoeveelheid die je neemt en het beleg dat je kiest! Want wie is er niet opgegroeid met boterhamworst en salami? Hoe lekker je ze misschien ook vindt, het zijn niet de beste keuzes voor op je boterham. Daarom hebben we vandaag vijf keer de lekkerste gezonde vleeswaren voor op je brood verzameld!

In onderstaande lijst zijn we uitgegaan van producten van de Albert Heijn. Je kan deze producten waarschijnlijk ook kopen bij jouw supermarkt, maar check altijd goed het voedingslabel. We hebben geen rekening gehouden met eerlijk/biologisch vlees; dus als je dit belangrijk vindt zorg dan dat je een vergelijkbaar product vindt met 1 of meer sterren.


1. Gebraden kipfilet

Kipfilet wordt vaak gegeten door sporters omdat het (over het algemeen) heel mager is en rijk in eiwitten. Het is een goede en goedkope eiwitbron en hard nodig voor spieropbouw en -herstel. Er zit echter nog veel verschil in de verschillende soorten kipfilet voor op je brood. Deze gebraden kipfilet van de AH is in ieder geval een uitstekende keuze. Het bevat namelijk 21g eiwitten en maar 2,5g vet, waarbij veel andere kipfilet varianten maar 16g eiwitten bevatten. Daarnaast is het ook nog de lekkerste kipfilet voor op brood die ik (Ruud) ooit geprobeerd heb.


Inhoud en prijs:

ca. 125 g voor 2,80 Prijs per kg €22,39

Voedingswaarden:

per 100 gram: Energie 110kcal Vet 2.5g Waarvan verzadigd 0.8g Totaal onverzadigde vetzuren1.5g Koolhydraten 0.5g Waarvan suikers 0.5g Eiwitten 21g Zout 1.75g


2. Rosbief

Rosbief is mega lekker op een volkoren boterham of cracker met een beetje peper. Het is een heel mager stukje rundvlees en zit bomvol eiwitten. De ideale keus als je spieren wil opbouwen of vet wil verliezen. Rosbief is alleen niet de meest goedkope optie, dus als je liever wat geld bespaart kijk dan bijvoorbeeld even bij de Lidl of Aldi of wacht op een aanbieding (bijv. de 35% korting sticker van de AH).


Inhoud en prijs:

ca. 120 g voor €3,12 Prijs per kg €25,99


Voedingswaarden:

Per 100 gram: Energie 110 kcal Vet 3g Waarvan verzadigd 1.5g Totaal onverzadigde vetzuren 1.5g Koolhydraten 0g Waarvan suikers 0g Eiwitten 21g Zout 0g


3. Kalkoenfilet

Kalkoenfilet mag absoluut niet ontbreken in deze lijst. Kalkoen is heel mager vlees en wat droger dan kipfilet, maar super lekker in combinatie met bijvoorbeeld avocado, cottage cheese of hummus. Bovendien is deze basic variant van de AH de goedkoopste.


Inhoud en prijs:

150g voor €1,59 Prijs per kg €10,60


Voedingswaarden:

Per 100 gram: Energie 102 kcal Vet 1.5g Waarvan verzadigd 0.5 g Totaal onverzadigde vetzuren1g Koolhydraten1g Waarvan suikers 1g Eiwitten 21g Zout 2.35g


4. Rookvlees

De vierde optie is rookvlees, een heerlijke magere vleessoort met veel smaak. Ideaal voor op een boterham of cracker met bijvoorbeeld een (zacht)gekookt eitje en maar liefst 24g eiwitten per 100g! Houd er rekening mee dat rookvlees gezouten is dus let hiermee op in de hoeveelheid die je neemt. Volgens het voedingscentrum mag een volwassene 6g zout per dag.


Inhoud en prijs:

100 g voor €1,99 Prijs per kg €19,90


Voedingswaarden:

Per 100 gram: Energie 120 kcal Vet 2.5g Waarvan verzadigd 1g Totaal onverzadigde vetzuren1.5g Koolhydraten 0.5g Waarvan suikers 0.5g Eiwitten 24g Zout 3.8g


5. Biefstukworst

Voor de liefhebbers van rundvlees en ossenworst is er biefstukworst, deze week zelf pas ontdekt! De biefstukworst plakjes zijn zacht, goed gekruid met o.a. peper en mega lekker op een boterham, cracker of rijstwafel. Het is gemaakt van mager rundvlees en bevat maar 2.5g vet tegenover 9g vet bij ossenworst. Een absolute aanrader dus voor de vleesliefhebbers!


Inhoud en prijs:

ca. 105 g voor €2,32 Prijs per kg €22,49


Voedingswaarden:

Per 100g: Energie 105 kcal Vet 2.5g Waarvan verzadigd 1.5g Waarvan enkelvoudig onverzadigd 1g Waarvan meervoudig onverzadigd 0.3g Koolhydraten 0.5g Waarvan suikers 0.3g Eiwitten 20g Zout 2.5 g


Andere opties?

Ham wordt ook veel gegeten en is vaak erg goedkoop. Er zijn veel verschillende soorten ham en er zijn ook enkele die een prima optie zijn. Check daarom altijd goed het voedingslabel voor de hoeveelheid calorieën en het aantal gram vetten en eiwitten. Goede opties zijn bijvoorbeeld flinterdunne achterham of rauwe ham. Net als rookvlees heeft rauwe ham vaak wel een hoog zout-gehalte, dus zorg dat je niet te veel eet.


De volgende opties wil je liever niet elke dag op je brood eten: spek, bacon, salami, boterhamworst, leverworst, cervelaat, paté, grillworst. Voor een keertje is dit natuurlijk prima, denk aan bacon bij je roerei in het weekend. En eet je helemaal geen vlees? Dan kan je prima uit de voeten met cottage cheese, 30+ kaas en hummus.


Wat is jouw favoriete broodbeleg? Laat het ons weten! Smakelijk alvast!

181 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.