• Mignon

5x tips om te dealen met jouw hoge eisen

Bijgewerkt: jun 22

Ben jij die iemand die ontzettend hoge eisen aan zichzelf stelt? Hoge eisen stellen aan jezelf, aan wat je doet en aan je omgeving kan je heel erg helpen om je doelen te bereiken, maar het kan dingen soms ook ongelofelijk moeilijk maken. Zodra het namelijk ten koste gaat van jezelf, je energie en je (werk)plezier moet er een belletje gaan rinkelen. Want dit brengt je uiteindelijk nergens, enkel in een burn-out misschien.

Hoe ontwikkelen die hoge eisen zich?

Iedereen ontwikkelt vanaf zijn of haar jeugd bepaalde 'brillen' vanuit waar je de wereld bekijkt. Deze brillen ontwikkelen zich door de boodschappen die we van onze omgeving krijgen, bijvoorbeeld van onze ouders, opa’s en oma’s, leeftijdsgenootjes en leraren.


Als je altijd te horen kreeg dat je hoge cijfers moest halen en hard moest werken of als je pas een compliment kreeg als je iets gepresteerd had neem je deze boodschappen ook mee in je volwassenheid.

En wanneer je al perfectionistisch van aard bent, kan deze combinatie leiden tot een torenhoge lat. Deze boodschappen en ervaringen kun je op den duur dusdanig internaliseren (dit betekent dat ze als een onderdeel van jou gaan voelen) dat ze gaan voelen als jouw eigen normen en waarden. We ontwikkelen een soort bril waarmee we alles wat er om ons heen gebeurd interpreteren.

Altijd hoge eisen stellen aan jezelf

Veel situaties kunnen deze bril nu weer bij je triggeren, waardoor je ‘m als het ware weer opzet. Denk aan je werk, studie, sporten of vriendschappen (hoe je overkomt op anderen/klaar staan voor een ander). Als je de wereld vanuit deze ‘hoge eisen bril’ bekijkt zal veel hieraan moeten voldoen; het moet altijd beter en je kan niet meer tevreden zijn met jezelf en anderen.


Wanneer je altijd vanuit deze torenhoge lat handelt en keuzes maakt, dan doe je vooral wat je denkt dat je moet doen. Er is op deze manier geen ruimte om bij jezelf te voelen wat voor jou goed is en waar jij behoefte aan hebt.

Maar hoe kan je nu leren om de lat op een realistischer niveau te leggen en tevreden te zijn met een minder perfect resultaat?

1. Let eens op wanneer bij jou deze hoge eisen bril getriggerd wordt.

Is dit bijvoorbeeld altijd het geval op je werk bij die ene collega die het niet zo nauw neemt met deadlines, of bij die ene vriendin die vaak kritisch naar je is? Het is goed om dit te signaleren en te snappen van jezelf waarom juist bij die persoon, of in die specifieke situatie deze bril bij jou ‘aangaat’. Dit snappen betekent meer inzicht in jezelf en meer inzicht betekent ruimte om te kunnen oefenen met verandering!

2. Schrijf jouw hoge eisen op

Wanneer je merkt dat je een (te) hoge eis stelt, schrijf het dan op in een notitieblokje of in je telefoon. Stel jezelf de vraag of het realistisch is om dit van jezelf te vragen en voor wie en waarvoor jij iets doet. Hierbij kun je denken aan toch tot in de late uurtjes doorwerken of je huis nog een keertje extra stofzuigen als er bezoek komt. Wil jij vooral je interne criticus tevreden stellen? Of doe je iets omdat jij daar ook echt zélf behoefte aan hebt? Als je inderdaad vooral bezig bent met je interne criticus tevreden stellen, stel jezelf dan eens de vraag: “waar heb ík behoefte aan?”.

3. Oefen met de lat wat lager leggen

Next step na inzicht en bewustzijn is oefenen met die hoge lat wat lager leggen. Dit betekent oefenen met het verdragen van het ongemakkelijke en onrustige gevoel wat dit kan opleveren. Als je bijvoorbeeld vanuit die hoge lat nog een keer wil checken of je je werk wel goed hebt gedaan, kan het je een gevoel van frustratie, onrust en onzekerheid geven als je dit juist niét doet.


Dit gevoel proberen we meestal te vermijden door maar door te banjeren en hard te blijven werken. Onze interne criticus zal namelijk nog harder gaan roepen als jij niet aan zij eisen voldoet. Door dit, ondanks dat het lastig is, toch te doen en te leren verdragen, spreek je deze kant echter tegen. Je geeft jezelf hiermee de boodschap dat goed ook goed genoeg is


4. Besef waar je staat en hoe ver je al bent gekomen

In plaats van alleen maar bezig te zijn met de toekomst en hoe het beter en perfecter moet is het goed om stil te staan bij waar je al bent gekomen op dit moment. De hoge lat bril legt de focus enkel op alles wat anders moet, hierdoor verlies je compleet uit het oog dat waar je staat al perfect is en dat je altijd een ‘work in progress’ zult zijn, wat oké is!


5. Durf te falen & te leren - CELEBRATE YOUR MISTAKES!

Falen hoort bij het leven, maar de meeste mensen willen en durven dit niet. Ze vinden het eng en mogen geen fouten maken van die hoge eisen bril. Zodra jij kunt accepteren dat falen bij het leven hoort, geeft dit ontzettend veel ruimte om nieuwe dingen uit te proberen, uit je comfort zone te stappen en te mogen ontdekken. Op je gezicht mogen gaan, daar gaat het namelijk om. Pas dan kun je leren hoe je ook weer op moet staan!


Welke hoge eisen of verwachtingen stel jij aan jezelf? Laat het me weten, dan zal ik deze voorbeelden meenemen in de IGTV video die we over dit onderwerp gaan maken :)


Liefs,

Mignon


305 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.