• Mignon

5x tips voor een fijne sport- en voedingsroutine & een gezonde mindset

Bijgewerkt: aug 11

De periode van lockdown heeft een sterk beroep gedaan op je eigen discipline, motivatie en drive. Nu alles weer een beetje op gang komt heb je wellicht goede voornemens en al stappen gezet in het opbouwen van een fijne eet- en sportroutine. Maar wat als het moeilijk is om dit te blijven vasthouden en drive en motivatie altijd uit jezelf te halen?

We weten uit onderzoek dat bewegen, sporten en gezond eten een mega belangrijk onderdeel is van goed voor jezelf zorgen. Het zorgt namelijk voor een boost van je immuunsysteem en de aanmaak van stoffen die onze stemming verbeteren. En dit is precies wat nodig is voor een gezonde mindset. Daarom geef ik je vandaag 5 tips om je mindset te verbeteren, je structuur weer in te bouwen en vast te blijven houden!


1. Houd je structuur zoveel als mogelijk vast

Het is niet erg als je even uit je structuur bent, dat hebben we allemaal weleens. Misschien heb je veel gezellige avondjes met vrienden gehad, heb je ontzettend veel gewerkt waardoor sporten er even niet van is gekomen en ga zo maar door.


Dat betekent niet dat het een gedane zaak is, dat het geen zin meer heeft of dat je gefaald hebt. Pak het gewoon weer op, daar waar je gebleven bent en ga ervoor. Dit hoort er gewoon bij!

2. Creëer een fijne sportomgeving en routine voor jezelf

Dat betekent een vaste plek in huis, op je balkon of in je tuin gebruiken voor je workout (mocht je nog thuis sporten in deze coronatijd). Zoek een workout maatje, zet een muzieklijst op die jou in de sportmood brengt en start bijvoorbeeld altijd met het uitrollen van je matje of even stretchen. Op deze manier creëer je in je hoofd verbindingen tussen deze vaste rituelen en het uiteindelijke sporten.


Door dit te herhalen, kan de muziek uiteindelijk al de gedachte aan en het aanzetten tot sporten triggeren!

3. Besef je dat motivatie er simpelweg niet altijd is

Je kunt nou eenmaal niet de hele week door gemotiveerd zijn en zin hebben in zaken die uiteindelijk wel fijn en goed voor je zijn. Hier valt sporten net zo goed onder. Dit is heel erg normaal en menselijk, iedereen heeft weleens een gebrek aan motivatie. Dat betekent dus dat wachten tot je motivatie voelt niet de juiste volgorde is.


Soms moet je nou eenmaal beginnen aan iets waar je niet per se om staat te springen, op deze manier bouw je aan je discipline en routine. En deze laatste twee heb je juist nodig op de momenten dat de motivatie even ver te zoeken is!

4. Herinner jezelf aan je uiteindelijk doel!

Sta stil bij waarom je ook alweer bent begonnen met sporten of waarom je gezonder wilde gaan eten. Dit kan zijn je zowel fysiek als mentaal goed willen gaan voelen, je fit voelen en weer de trap op kunnen rennen zonder na twee stappen kapot te zijn. Ook kan dit zijn, dat je merkt dat je je simpelweg minder blij voelt als je ongezond blijft eten en op de bank blijft zitten (short term gratification).

Déze doelen geven jou motivatie, zelfs als je motivatie even ver te zoeken is. Maak dus niet van sporten een doel op zich, maar focus je op het belangrijkste doel waar je met het sporten naartoe wilt werken.

Schrijf dit op in de notities van je telefoon, maak er je screensaver van of hang een briefje op je badkamerspiegel of koelkast. Het maakt niet uit, zolang je je er maar bewust van blijft. Want dit heb je nodig, juíst op de momenten dat je het liefst je plannen in de prullenbak wilt gooien.

5. Het is geen gedane zaak als je even niet ‘on track’ bent met je voeding

In tijden van stress zijn veel mensen geneigd hiermee om te gaan door meer te eten. Ook hebben mensen dan vaker cravings naar eten waar meer suikers en vetten in zitten. Dit is nou eenmaal zo en het kan best gebeuren dat je toch die zak chips hebt gegeten terwijl dit niet meer goed paste binnen je plan voor die dag.


Dit betekent NIET dat het allemaal geen zin meer heeft, dat hetgeen je hiervoor hebt bereikt verpest is! Ook zegt dit niks over jou en al helemaal niet dat het nooit meer goed komt.


Kijk vooral naar de reden van je craving. Baalde je eigenlijk ontzettend van het binnen moeten zitten, want je voelde je eenzaam en verdrietig? En ineens was die reep Tony Chocolonely op. Als je dit weet van jezelf, kun je een volgende keer voorkomen dat de reep chocola opgaat en onderzoeken wat jij nou echt nodig hebt als je je verdrietig en eenzaam voelt (ook al kan chocola soms heel fijn zijn op zo’n moment). Zoals toch contact zoeken op een manier waarop dat wél kan op een dergelijk moment.


"Vallen is oké, zolang je ook maar weer opstaat en jezelf hier niet om afstraft."

Liefs,

Mignon


Vergeet ons niet te volgen op Instagram voor dagelijkse updates, stories en vooral heel veel lekker eten :)

@Mindgains_


281 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.