• Mignon

6 manieren om je slechte dag beter te maken

Soms zit je er gewoon even een dag niet lekker in. Je energieniveau is niet omhoog te krijgen en je voelt weerstand tegen alle plannen die je voor vandaag hebt gemaakt. Je zonder aanwijsbare reden niet jezelf voelen is compleet normaal, daar heeft iedereen wel eens last van. Het is absoluut niet nodig om zo’n minder goede dag om te toveren tot een goede. Wil je wel aan de slag met je minder goede energie? Dan kun je onderstaande methodes eens proberen.


1. Analyseer wat je voelt

Als je niet weet waarom je er een dagje niet lekker in zit, kan dat frustrerende gevoelens bij je oproepen. ‘Waarom voel ik me nu zo?’ ‘Ik heb hier geen tijd voor, hoor!’ zijn logische zinnen die op kunnen poppen in je hoofd op een minder goede dag. Maar weet je wat? Zolang je tegen jezelf en je eigen gevoelens blijft vechten, zullen de frustraties niet verdwijnen. Neem je gevoelens serieus, en analyseer ze. Ga op een rustige plek in of buiten je huis zitten of liggen (een wandeling in de natuur kan ook) en voel wat je voelt. Waar zit je spanning? Welke gedachten dienen zich aan? Als je even tot rust komt, voel je beter wat je tegenhoudt.

2. Praat erover

Kun je niet onder je afspraken uit en moet je jezelf door de dag loodsen, dan is openheid belangrijk. In plaats van de schijn ophouden in sociale situaties, kun je er beter voor kiezen om te vertellen hoe je je voelt. Vraagt je collega hoe het met je gaat, vertel hem of haar dan hoe je er echt bij zit en dat het niet je beste dag is. De schijn ophouden kost alleen maar energie, en die kun je op dat moment wel beter gebruiken.

3. Leg de lat lekker laag

Een minder goede dag hoort bij het leven, en hoeft daarom niet per se goed gemaakt te worden. Soms is het heerlijk om je terug te trekken en op te gaan in hoe je je op dat moment voelt. Doe dan lekker geen moeite, trek je makkelijke kloffie aan en onderneem waar je zin in hebt. Of niet. Het is helemaal aan jou. Accepteer dat het misschien niet vandaag, maar morgen of de dag daarna weer beter is.

4. Schrijf het van je af

Schrijven helpt je om meer rust in je hoofd te ervaren. Door het van je af te schrijven krijg je meer inzicht in hoe je je voelt en waarom je je zo voelt. Ook zorgt het ervoor dat het letterlijk even uit je hoofd is en op het papier staat. Ga daarom eens bewust een kwartier zitten met en notitieboekje (of de notities van je telefoon) en probeer te beschrijven wat je voelt en waar je dit bijvoorbeeld in je lichaam voelt. Als je even niets weet dan is dit niet erg; schrijf dit dan ook op.


5. Doe iets waar je áltijd happy van wordt

Heb je geen zin om er veel werk van te maken, of is naar binnen keren (nog) te confronterend voor je, ga dan iets doen waarvan je zeker bent dat je er plezier uit haalt. Ga lekker sporten, tekenen, een serie kijken, iets bakken, bel met een vriend of vriendin waar je energie van krijgt, ga in bad of zet je favoriete muziek op. Het belangrijkste is: be happy.

6. Zorg goed voor jezelf

Comfortfood zoals pizza, chips en chocolade zijn heel aantrekkelijk op je minder goede dagen. Je voelt je niet zo lekker, dus mag je lekker ongezond eten. Kies liever voor iets gezonds, want juist als je je niet zo fijn voelt, verdien je gezond en voedzaam eten en drinken. Voor je lichaam zorgen is op dit soort dagen extra belangrijk. Wees lief voor jezelf en je zult sneller weer opknappen.

Over de schrijver:

Deze blog werd geschreven door Lizette van Loenen (@lizette.vanloenen). Lizette is human interest journalist & NLP Practitioner (NLP Master in opleiding).


Lijkt het jou ook leuk om een gastblog te schrijven of samen content te maken? Stuur ons dan een berichtje met je idee.



158 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.