• Ruud

6 redenen waarom je als vrouw aan krachttraining moet doen

Fitness en krachttraining zijn de laatste jaren ook bij vrouwen steeds populairder geworden. Echter bestaat bij veel dames helaas nog steeds het idee dat ze meteen een mega gespierde bodybuilder of vrouwelijke hulk worden als ze het krachthonk induiken. Of ze denken dat krachttraining alleen maar voor mannen bedoeld is, dus gaan ze eindeloos bodypump lesjes volgen en cardio doen. Niet de meeste effectieve manier voor spieropbouw en vetverlies, en bovendien helemaal nergens voor nodig!


Want waarom zouden vrouwen geen krachttraining kunnen doen? Het heeft juist heel veel voordelen! Wij vroegen daarom Bibi en Amber van @gymambities waarom jij als vrouw aan krachttraining moet doen!

1. Krachttraining stimuleert je vetverbranding

Veel vrouwen denken dat je alleen door cardio vet verbrandt en gewicht verliest. Vervolgens staan ze zo’n 5 dagen per week op de loopband… Is dit leuk? Niet echt. Haal je hier voldoening uit? Waarschijnlijk ook niet. Toch wordt de fout vaak gemaakt dat (vooral) meiden zich volledig focussen op cardio, terwijl krachttraining minstens net zo goed is voor je vetverbranding en misschien zelfs beter.


Het werkt in het kort zo: bij cardio verbrand je calorieën tijdens het bewegen, maar bij krachttraining verbrand je calorieën tijdens de oefeningen én tijdens de momenten dat je rust. Daarnaast gebruik je bij krachttraining meer spieren dan bij cardio en hoe meer spieren je gebruikt, hoe meer calorieën je verbrandt.


Daarnaast zorgt meer spiermassa er ook voor dat je meer verbrandt! De vetverbranding gaat namelijk door in de spieren, omdat spierherstel energie kost. Met meer spiermassa is het daarom makkelijker om je gewicht onder controle te houden.

2. Krachttraining is dé manier om sterker te worden

Cardio en HIIT-lesjes zijn goed om je conditie op te bouwen, maar krachttraining heeft nog meer voordelen. Het is dé manier om spieren op te bouwen, kracht te ontwikkelen en sterker te worden. Daarnaast kan krachttraining ook conditioneel uitdagend zijn. Het is dus een ‘win-win’!


Bovendien wordt er vaak gedacht dat krachttraining alleen weggelegd is voor mannen, maar waarom zou een vrouw niet sterker mogen worden? Daar bovenop, hoe leuk zou het zijn als je een vent verslaat met bijvoorbeeld armpje drukken? :)

3. Je werkt aan je vrouwelijke vormen (en nee, je wordt niet mannelijk)

Heb je het idee dat je mannelijk, té gespierd of bulky wordt door krachttraining? Neem van ons aan, dit is echt niet zo! Voor een vrouw is krachttraining dé manier om juist die rondingen te creëren en er vrouwelijker uit te gaan zien. Spieropbouw kan dus juist heel vrouwelijk zijn!


Daarnaast is het voor een vrouw zo goed als onmogelijk om er enorm gespierd uit te zien vanwege ons testosterongehalte. Door het hoge testosterongehalte van mannen zien zij er mannelijker uit en maken zij gemakkelijker spieren aan. Bij vrouwen ligt het testosterongehalte een stuk lager, waardoor het lastiger is om spieren op te bouwen. De aanname dat je mannelijk wordt door krachttraining zou echt vergeten moeten worden, want ‘’grotere billen’’ krijg je niet van alleen maar cardio... ;)

Voor een vrouw is krachttraining dé manier om juist die rondingen te creëren en er vrouwelijker uit te gaan zien!

4. Krachttraining maakt je zelfverzekerder!

Sporten over het algemeen geeft je zelfvertrouwen een boost. Wanneer je toch de stap durft te maken om te beginnen aan krachttraining mag je hier erg trots op zijn. Je stapt uit je comfortzone en begint aan iets compleet nieuws. Ook als je wel al een tijdje in de sportschool staat, wordt je steeds zelfverzekerder naarmate je aan krachttraining doet. Bij krachttraining blijf je je grenzen verleggen, verhoog je langzaam je gewichten en kan je uiteindelijk meer dan je denkt. Dit geeft een super voldaan gevoel, vooral na een heftige workout! Blijf jezelf dus uitdagen, dan ben je zeker trots na afloop.


Naast de mentale voordelen werk je natuurlijk ook aan je fysieke shape. Lekkerder en strakker in je vel zetten zal ervoor zorgen dat je zelfvertrouwen een flinke boost krijgt. Niets zo fijn dan zien dat al het harde werk ook resultaat geeft!

5. Je bent omringd door mensen met dezelfde mindset

Het mooie aan fitness en krachttraining is dat niemand het doet om te oordelen over anderen. We gaan juist naar de sportschool om aan onszelf werken. Iedereen is er met een eigen doel. Je bent dus omringt door mensen met dezelfde instelling, wat super motiverend werkt en het makkelijk maakt om te blijven gaan.


Zie het krachthonk in de gym daarom als een omgeving waar je juist van elkaar kan leren. Door anderen te zien sporten kan je inspiratie op doen en daarnaast kan je ook vragen stellen als je iets niet kent of begrijpt. Niemand vindt dit raar, de meeste mensen vinden het juist leuk om je te helpen. Je hoeft je dus niet onzeker of bekeken te voelen wanneer je de gym instapt!

"Ik doe geen krachttraining want ik wil geen bodybuilder worden.’’ Dat is alsof je zegt: ik rijd geen auto want ik wil geen Formule-1 coureur worden. (@Diede Joosten)

6. De sportschool is je uitlaatklep

Iedereen heeft wel eens wat aan zijn/haar hoofd. Dan is een momentje voor jezelf waarin je even al je energie kwijt kan toch heerlijk. Tijdens het sporten heb je even een moment om niet aan je werk, school of andere zaken te denken, maar je volledig te focussen op jezelf. Zet een muziekje aan en gas erop!

Toch is het voor veel vrouwen (maar ook mannen) een drempel om te beginnen aan krachttraining. Als je nog nooit naar de sportschool bent gegaan kan het lastig zijn om deze stap te maken.


Welke oefeningen moet ik doen?

Hoeveel gewichten kan ik pakken?

Zie ik er niet gek uit?

Wat vinden anderen van me?


Voordat wij begonnen hebben wij dit ook zo ervaren. Sterker nog, Amber was compleet anti-gym en vond het maar een plek waar je alleen maar bekeken werd en Bibi zag de voordelen er gewoon niet van in. Eindstand, we staan allebei minimaal 4 keer per week in de sportschool. Mocht je nu ook de stap willen maken om te beginnen aan krachttraining maar weet je niet hoe, dan hebben wij hier een paar tips voor jullie.

BONUSTIPS!

  • Als je het niet prettig vindt om alleen te gaan, neem een vriend/vriendin mee en ga lekker sporten met een gymbuddy!

  • Gebruik oortjes of een koptelefoon tijdens het sporten. Vooral als je alleen gaat sporten werkt muziek tijdens een workout erg motiverend. Daarnaast sluit je jezelf ook een beetje af van de rest en je voelt je waarschijnlijk minder bekeken.

  • Maak je niet druk over wat anderen van je denken. Niemand is bezig met jouw oefeningen, focus je gewoon op je workout. Vergelijk je ook niet met anderen, je bent hier voor jezelf.

  • De medewerkers zijn daar niet voor niets en anderen vatten het eerder op als een compliment wanneer je een vraag stelt.

  • Haal inspiratie voor oefeningen bijvoorbeeld uit YouTube video’s, Instagram accounts etc. Er zijn duizenden ‘influencers’, personal trainers en ook simpele gymliefhebbers die hun passie delen op het internet. Maak hier gebruik van en doe inspiratie op uit deze voorbeelden.

En nee, je hoeft er niet direct uit te zien als je favoriete influencer en je hoeft ook niet meteen een fitgirl te worden! Iedereen is anders; doe vooral waar jij je goed bij voelt en ontdek wat werkt voor jou. Wat voor ons werkt hoeft niet voor een ander te werken. We hopen dat jullie er iets aan hebben en wensen jullie veel succes maar vooral ook veel plezier met alle gym sessies!

Liefs,

Bibi & Amber van Gymambities


GYMAMBITIES: 𝕁𝕦𝕤𝕥 𝕥𝕨𝕠 𝕘𝕪𝕞 𝕒𝕟𝕕 𝕗𝕠𝕠𝕕 𝕝𝕠𝕧𝕖𝕣𝕤, 𝕙𝕖𝕣𝕖 𝕥𝕠 𝕚𝕟𝕤𝕡𝕚𝕣𝕖 𝕠𝕥𝕙𝕖𝕣𝕤

Op Gymambities vind je complete workouts, waardevolle informatie over fitness & voeding en vooral heel veel lekkere recepten! Met een mindset gericht op genieten en balans houden, just how we like it at Mindgains! Volg deze dames voor meer inspiratie, je vindt de pagina hieronder!


267 keer bekeken0 reacties

© 2020 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.