• Mignon

6 tips voor een fijne morning routine

Scroll jij ook door je Instagram feed zodra je wakker wordt en is de snooze knop jouw beste vriend? Neem dan zeker even een minuutje van je kostbare tijd om dit artikel door te lezen. In deze nieuwe blog neem ik je namelijk mee in een fijne ochtendroutine zodat jij morgen je dag vrolijk, fit en positief begint!


En nee, geen ingewikkelde dingen die toch geen mens gaat doen op de vroege ochtend (zoals om 05.00 opstaan, een uur mediteren en een detoxsapje van bleekselderij maken), maar concrete en simpele tips die je de perfecte start van de dag geven. Simpel, doeltreffend en de juiste basis om productief en toch relaxed je dag te starten; dat is wat een morning routine voor mij inhoudt!



1. Kies hoeveel tijd jij nodig hebt

Ikzelf vind het bijvoorbeeld altijd fijn als ik in totaal een uur heb om me klaar te maken en rustig te ontbijten, voordat ik de deur uit moet. Nu valt dat ‘deur uit moeten’ vaak weg door de huidige corona periode, maar ik houd dat uur tot aan moeten starten voor m’n werk wel aan. Op deze manier hoef je namelijk niet te haasten en dat is het grootste cadeautje wat je jezelf ‘s ochtends alvast kan geven. Want van met je koffie in de ene hand, half je schoenen aantrekkend en je mascara in de andere hand, al rennend jezelf klaarmaken, wordt niemand blijer.

2. Sta elke (werk)ochtend op hetzelfde tijdstip op

Hoe heerlijk is het als je niet dat uurtje reistijd hebt. Op dezelfde tijd opstaan zorgt ervoor dat je interne klok in hetzelfde ritme blijft en opstaan gemakkelijker gaat, dan wanneer je iedere dag langer blijft liggen.

3. De eerste 30 minuten geen telefoon

Sta op zonder prikkels en laat die telefoon nog even uit of op vliegtuigstand of bij je uit de buurt. Wanneer het eerste wat je doet in de ochtend al liggend je feed en berichten checken is, dan is het risico dat je later je bed uitkomt groter. Ook vergroot dit niet je productiviteit of energie om de dag te starten.


4. Kleed je aan

En dan bedoel ik niet je in je sportkleren of je joggingbroek hijsen. Dit zit uiteraard heerlijk, maar helpt je waarschijnlijk niet om in een productieve modus te komen. Conditioneren is namelijk het toverwoord. Als je je favo werk outfit aandoet, of dat ene paar schoenen waar jij zo blij van wordt op je werk, kom je hoogstwaarschijnlijk veel meer in de werk-/doemodus. Dit komt doordat je brein een verbinding heeft gelegd tussen deze outfit en aan het werk gaan. Op deze manier kan een ogenschijnlijk kleine en gemakkelijke stap (zoals aankleden) dus al een grote stap zijn in je dag productief beginnen.

5. Vergeet niet te ontbijten!

Ontbijten is key voor een goede start van je dag. Dat je nu niet op een vast moment de deur uit hoeft, betekent niet dat het ook een goed idee is om je ontbijt over te slaan of dit maar later een keer te doen. Maak van je ontbijt een onderdeel van je pre-werk opstart. Ga hier ook echt even voor zitten en laat je laptop/werkmail/kladblokken en ga zo maar door nog even dicht. Op deze manier is het ook echt onderdeel van je morning routine en niet alvast de start van je werkdag.


Voor inspiratie check even onze food pagina met recepten :)

6. Beweeg en zorg voor daglicht en frisse lucht

Normaal heb je je moment van naar het werk gaan, fietsen, wandelen, sprinten naar de trein enz. Dit valt voor veel mensen (deels) weg op dit moment. Probeer het daarom zoveel als mogelijk zelf in te bouwen. Ga voordat je je laptop openklapt en je werkdag start, een rondje wandelen. Drink je ochtendkoffie op het balkon of in je tuin (het ochtendzonnetje is het beste zonnetje om vitamine D mee te pikken) en zet je ramen ’s ochtends open voor frisse lucht. Al deze dingen zorgen voor een boost van je brein en een opstapje naar een productieve dag.


Liefs,

Mignon


Over de blogger:

Mignon (psycholoog i.o. tot GZ-psycholoog) is werkzaam bij een GGZ-instelling en behandelt onder andere mensen met persoonlijkheidsproblematiek, angststoornissen, depressies en ADHD. Ook heeft ze gewerkt in een gevangenis en een TBS-kliniek. Mignon schrijft over alles wat met psychologie en je dagelijkse leven te maken heeft! Ze vindt sporten en yoga fijn, net als een wijntje op zijn tijd en lachen met goede vriendinnen. En ze is verliefd op de stad Sevilla waar ze gestudeerd heeft en nog elk jaar teruggaat <3

497 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.