• Mignon

7 dingen die veel belangrijker zijn dan ‘back in shape' komen na je zwangerschap!

Als kersverse mama zie je vaak termen als ‘bouncing back’ en ‘back in shape na je zwangerschap’ voorbij komen. Dit insinueert dat je weer terug moet naar je ‘oude lijf’ en je ‘oude zelf’. Hiernaar streven is niet realistisch, want je lichaam heeft een mensje gemaakt, en jij als persoon bent definitief veranderd. Je bent namelijk mama geworden. En dat verdient de ruimte om te mogen ontdekken hoe jij bent in deze nieuwe rol. Ineens is twee keer per week sporten een grote prestatie, zie je je vriendinnen een stuk minder dan voorheen en zit je nagellak minder flawless dan je van jezelf gewend was. Ik heb geleerd in de afgelopen maanden hier oké mee te zijn, want prioriteiten veranderen en ik geniet van de periode waar ik middenin zit.


Wat hierin helpt is focussen op een aantal andere dingen dan je gewicht of hoe goed je weer 'zo snel mogelijk meedraait in het oude ritme'.


1. Focus op je mentale gezondheid

We zijn vaak zo gefocust op hoe ons lichaam eruit ziet, maar als we ons mentaal niet goed voelen, zullen we ook nooit tevreden zijn over ons lichaam. Onderschat niet hoe je leven ineens op z’n kop staat en wat dit met je kan doen. De ene dag voel je me misschien een power mama, de andere dag zit je huilend op de bank met een huilende baby waarvan je niet weet wat je ermee moet.


Momenten van somberheid, onzekerheid (want je doet ineens alles voor de eerste keer en hebt de verantwoordelijkheid over een mini mensje) of eenzaamheid (want zo kan het moederschap soms best voelen) kunnen je soms overvallen.


Weet dan dat je hierin goed voor jezelf mag zorgen, vraag om hulp, deel deze gevoelens met anderen en weet dat het oké is om het soms ook even helemaal niét leuk te vinden (want nee, het is echt niet altijd de welbekende rose wolk). En als deze gevoelens echt gaan overheersen, aarzel dan ook niet om hulp te zoeken bij bijvoorbeeld je huisarts of een psycholoog.

De ene dag voel je me misschien een power mama, de andere dag zit je huilend op de bank met een huilende baby waarvan je niet weet wat je ermee moet.

2. Neem de tijd om een weg te vinden in je nieuwe rol als mama

Je kunt werkelijk bar weinig doen om je voor te bereiden op deze nieuwe rol heb ik ervaren, ineens ben je mama van zo’n klein hummeltje. Je probeert het goede te doen, maar doet elke dag maar wat met vallen en opstaan. Vooral de eerste weken zal het voelen alsof je maar wat aan het ‘aanprutsen’ bent, je moet je kindje leren kennen en soms werkt iets en de dag erna helemaal niet meer (been there, done that haha).


Geloof me, het enige wat hierin het belangrijkste is, is veel knuffelen met je mini, mild zijn voor jezelf en veel geduld. En zo leer je vanzelf wat voor jou, je gezinnetje en je baby het beste is. Je komt er wel mama!


3. Leer oké te zijn met je lichaam

Als kersverse mama zie je nog vaak termen als ‘bouncing back’ en ‘back in shape na je zwangerschap’ voorbij komen en die insinueren juist dat je weer terug moet naar je ‘oude lijf’. Natuurlijk is het fijn om je weer goed in en over je lichaam te voelen, maar dit hangt veel meer af van hoe je naar jezelf kijkt en hoe je tegen jezelf praat in plaats van hoe zwaar of strak je bent.


Het gaat er vooral om dat je goed voor jezelf blijft zorgen, dat je mega trots op mag zijn wat je lijf heeft gepresteerd en dat je waardeert hoe je lichaam er nu uit ziet!❤

4. Eet voedzaam en gezond!

Met een newborn erbij is gezond en voedzaam eten echt wel een uitdaging vond ik. Vooral in de eerste weken voelt het alsof koken - laat staan iets gezonds voor jezelf klaarmaken - er nooit meer van gaat komen door al het slaap- en tijdgebrek. Die reep chocola (want hé, suikercravings zijn ineens present elke dag door de moeheid) of afhaalmaaltijd is dan ineens een stuk aantrekkelijker. Ik heb zelf ervaren hoe belangrijk het echter is om hier wel voor te zorgen, want dit komt je herstel (zowel mentaal als fysiek) alleen maar ten goede!


Vraag je omgeving om een voedzame maaltijd voor jullie mee te nemen in plaats van kleertjes of knuffels (want die heb je vast al genoeg), vries soepjes in voordat jullie kindje geboren wordt (ook goede bezigheid in je verlof) en vraag je partner om je te koken of een gezonde lunch voor je te maken als het jou even niet lukt omdat er een baby'tje aan je vastgeplakt zit.


5. Neem zo veel mogelijk rust en slaap

Goed slapen is super belangrijk om te herstellen (een van de belangrijkste onderdelen zelfs!) en je goed in je vel te voelen. Lekker dan, want slaap is nou juist precies datgeen wat vaak ontbreekt met een baby. Probeer dan ook dutjes met je kindje mee te doen, het huis opruimen, de was doen enz. komt wel op een ander moment (of even niet en dat is dan ook prima).


Ik merkte ook aan mezelf dat, zodra er iéts meer ritme in de dagen kwam met bijvoorbeeld het slapen van ons meisje, ik de druk voelde weer ‘terug te gaan naar mijn oude routine’ dus bijvoorbeeld te gaan sporten. Zelfs al is er meer rust en routine, dan betekent dat niet dat je jezelf ook uitgerust voelt, want nog steeds zijn er de onderbroken nachten en is je leven compleet anders.

Gun jezelf dan ook dutjes en momenten van rust en leg jezelf geen druk op om te moeten sporten.

Ook al kun je je soms ook juist energieker voelen na een fijne workout, voldoende slaap moeten we niet onderschatten. Niet alleen is dit fijn voor jou, maar een beter uitgeruste mama is ook voor je kindje fijn!


6. Zorg voor frisse lucht & beweging

Frisse lucht en beweging is key voor je stemming. Ook doet het wonderen als je na een mega gebroken nacht (want ja, die gaan er sowieso aankomen) de wind en de zon op je gezicht voelt. Ook voor je kindje is frisse buitenlucht heel erg goed. Wist je bijvoorbeeld dat ’s ochtends met je kindje buiten lekker gaan wandelen, een positieve invloed kan hebben op het ontwikkelen van een goed dag- en nachtritme? Dit is bij de meeste baby’s vaak nog omgedraaid. Beweging uiteraard wel op z’n tijd en binnen wat bij je past op dat moment, herstellen betekent namelijk in het begin met name veel ruimte nemen om te rusten.