• Mignon

7 dingen die veel belangrijker zijn dan ‘back in shape' komen na je zwangerschap!

Als kersverse mama zie je vaak termen als ‘bouncing back’ en ‘back in shape na je zwangerschap’ voorbij komen. Dit insinueert dat je weer terug moet naar je ‘oude lijf’ en je ‘oude zelf’. Hiernaar streven is niet realistisch, want je lichaam heeft een mensje gemaakt, en jij als persoon bent definitief veranderd. Je bent namelijk mama geworden. En dat verdient de ruimte om te mogen ontdekken hoe jij bent in deze nieuwe rol. Ineens is twee keer per week sporten een grote prestatie, zie je je vriendinnen een stuk minder dan voorheen en zit je nagellak minder flawless dan je van jezelf gewend was. Ik heb geleerd in de afgelopen maanden hier oké mee te zijn, want prioriteiten veranderen en ik geniet van de periode waar ik middenin zit.


Wat hierin helpt is focussen op een aantal andere dingen dan je gewicht of hoe goed je weer 'zo snel mogelijk meedraait in het oude ritme'.


1. Focus op je mentale gezondheid

We zijn vaak zo gefocust op hoe ons lichaam eruit ziet, maar als we ons mentaal niet goed voelen, zullen we ook nooit tevreden zijn over ons lichaam. Onderschat niet hoe je leven ineens op z’n kop staat en wat dit met je kan doen. De ene dag voel je me misschien een power mama, de andere dag zit je huilend op de bank met een huilende baby waarvan je niet weet wat je ermee moet.


Momenten van somberheid, onzekerheid (want je doet ineens alles voor de eerste keer en hebt de verantwoordelijkheid over een mini mensje) of eenzaamheid (want zo kan het moederschap soms best voelen) kunnen je soms overvallen.


Weet dan dat je hierin goed voor jezelf mag zorgen, vraag om hulp, deel deze gevoelens met anderen en weet dat het oké is om het soms ook even helemaal niét leuk te vinden (want nee, het is echt niet altijd de welbekende rose wolk). En als deze gevoelens echt gaan overheersen, aarzel dan ook niet om hulp te zoeken bij bijvoorbeeld je huisarts of een psycholoog.

De ene dag voel je me misschien een power mama, de andere dag zit je huilend op de bank met een huilende baby waarvan je niet weet wat je ermee moet.

2. Neem de tijd om een weg te vinden in je nieuwe rol als mama

Je kunt werkelijk bar weinig doen om je voor te bereiden op deze nieuwe rol heb ik ervaren, ineens ben je mama van zo’n klein hummeltje. Je probeert het goede te doen, maar doet elke dag maar wat met vallen en opstaan. Vooral de eerste weken zal het voelen alsof je maar wat aan het ‘aanprutsen’ bent, je moet je kindje leren kennen en soms werkt iets en de dag erna helemaal niet meer (been there, done that haha).


Geloof me, het enige wat hierin het belangrijkste is, is veel knuffelen met je mini, mild zijn voor jezelf en veel geduld. En zo leer je vanzelf wat voor jou, je gezinnetje en je baby het beste is. Je komt er wel mama!


3. Leer oké te zijn met je lichaam