• Mignon

7 tips om een herfstdip te voorkomen (in corona-tijd)!

Heb jij in de herfst ook vaak last van een dipje? Je voelt je minder vrolijk, baalt van hoe snel het donker is ’s avonds en krijgt jezelf nog moeilijk de deur uit. Alle bijkomende coronamaatregelen helpen ook niet om je meer opgewekt te voelen. Daarom geeft psycholoog Mignon je vandaag 7 tips over hoe je deze periode goed doorkomt door goed voor jezelf te zorgen!


1. Ga naar buiten!

Het weer nodigt niet altijd uit nu, grauwe lucht, regen en alweer vroeg donker. Ook met alle maatregelen rondom corona zit je waarschijnlijk meer thuis en binnen. Des te belangrijker om juist wel naar buiten te gaan! Frisse lucht en vitamine D (want deze krijg je ook binnen wanneer het lijkt alsof de zon niet schijnt!)zijn goed voor je stemming en je energielevel. Van de hele dag kunstmatig licht en niet bewegen knap je namelijk niet op.

2. Maak je huis gezellig

Als er een plek is waar je veel bent in deze tijd is het wel je eigen huis. Zorg er daarom voor dat dit dé plek is waar je blij van wordt. Haal bloemen in huis, leg eens nieuwe kussens op je bank, zet de kerstboom lekker vroeg (beste excuus dit jaar ooit!), steek ’s avonds de kaarsjes aan en zet een fijn playlistje op. Onze aanrader is 'Autumn Acoustic' op Spotify :) Klinkt allemaal misschien simpel, maar ook op deze manier zorg je goed voor jezelf!


3. Ontspullen

Niks fijner dan weer letterlijk ruimte creëren in je omgeving. Hoe meer spullen je hebt en hoe voller alles staat, hoe onrustiger het vaak ook is in je hoofd. Vooral als je zoveel thuis bent en dit ook nog de plek is waar je moet werken, ontspannen en noem maar op, is het belangrijk dat je huis juist de plek is waar je tot rust komt. Begin eens met die ene rommella waar je je eigenlijk aan irriteert, of met je kledingskast.


Een opgeruimd huis = een opgeruimd hoofd en laat dat nou net wonderen doen voor je stemming! :)

4. Beperk je nieuwsinname en social media gebruik

Up-to-date blijven in deze periode is belangrijk, maar té veel up to date blijven, alle nieuwssites checken en elk pushbericht op je telefoon binnenkrijgen, maakt je waarschijnlijk alleen maar angstiger en meer gestresst. De hele dag door (negatief) nieuws horen, triggert namelijk een stresssignaal in je lijf.


Beperk dit daarom voor jezelf tot bijvoorbeeld alleen bij je ontbijt of ’s avonds na het avondeten en vooral niet net voordat je naar bed gaat!

5. Houd contact met de mensen om je heen die belangrijk voor je zijn

Dit kan misschien niet zoals je dat gewend bent nu, maar sociaal contact is cruciaal om je verbonden te kunnen voelen in tijden van meer onzekerheid en spanning. Ook al voelt dit misschien onwennig, probeer bijvoorbeeld toch eens te (beeld)bellen met een vriend(in), je familie of collega’s en praat over je angsten en spanningen. Bel ze juist op een onverwacht moment, want als je dit moet plannen ben je zo 2 weken verder :)


Connecten met anderen zorgt voor de aanmaak van ‘feel good’ hormonen. Dit is dus een boost voor je mentale gezondheid!

6. Houd een vast ritme aan

Dat betekent opstaan en naar bed gaan zoveel als mogelijk op hetzelfde tijdstip. Creëer een dagstructuur voor jezelf, waarbij je je aankleed in plaats van in je joggingbroek blijft lopen, op vaste momenten blijft eten en je bijvoorbeeld elke dag een wandeling blijft maken (want beweging en frisse lucht zijn mega belangrijk zoals we net al noemden!).


Als je dit lastig vindt kan het helpen bijvoorbeeld een wekker te zetten voor de momenten dat je naar buiten wilt of delen met iemand uit je omgeving dat je dit dagelijks wilt doen, om voor jezelf een stok achter de deur te hebben.


7. Blijf leuke dingen doen!

Er zijn veel dingen die nu niet kunnen. Op vakantie gaan wordt waarschijnlijk lastig, etentjes buiten de deur zijn voorlopig even van de baan en met een hele bups mensen afspreken gaat hem ook niet worden. Dat betekent vooral dat we creatief moeten omgaan met wat er vooral wél kan. Maak bijvoorbeeld met een vriendin thuis een lekker ontbijtje, lunch of brunch. Normaal ga je hier misschien de deur voor uit, maar je zult erachter komen dat dit thuis net zo leuk kan zijn!


134 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.