• Mignon

7 voordelen van yoga voor je mindset (Bhalu x Mindgains)

Bijgewerkt: mrt 23

Sinds twee jaar ben ik (Mignon) begonnen met yoga. Daar waar ook ik in het begin dacht dat dit vooral veel gezweef inhield, bleek niks minder waar. Ook Ruud is al een tijdje begonnen en wij merken allebei hoe heerlijk het voor je lijf is om te stretchen naast al dat sporten. Maar ook juist voor je hoofd is yoga top! We zijn daarom met yogadocente Inge Smeets van Bhalu in gesprek gegaan hierover. Inge is van origine Medisch Bioloog en is een jaar geleden yogadocente geworden. Samen hebben we de voordelen van yoga voor je mindset en mentale gezondheid op een rijtje gezet!

1. Het verlaagt de lat naar jezelf

Bij yoga hoef je geen verwachtingen van jezelf te hebben over verder kunnen, dieper voorover kunnen buigen en ga zo maar door. Het gaat hier juist niet om presteren of de beste van de klas te moeten zijn. Dit is wat we vaak wel ervaren in het dagelijks leven. De lat ligt voor velen namelijk enorm hoog.

Yoga kun je gebruiken om jezelf uit te dagen en om te leren dat je niet hoeft af te zien, niet hoeft te bikkelen of jezelf hoeft te pushen tot het uiterste. Een top oefening dus, want hoe vaker je dit oefent, hoe beter je dit ook kunt uitbreiden naar je dagelijks leven. Je leert die interne criticus de mond snoeren, waardoor jouw lat ook op andere vlakken op een haalbaar en gezond level komt te liggen.


2. Het vermindert piekeren

Je hoofd gaat de hele dag door met nadenken over alles wat je in je dag tegenkomt. Je denkt vaak aan honderd dingen tegelijk, vraag je af of de hond al eten heeft gehad, wat je met die ene werkpresentatie moet doen en wat je wilt eten vanavond. En dit is nog maar een fractie van de overuren die je brein maakt. Ook zijn we vaak aan het piekeren over wat er gebeurd is (scenario’s aan het overdenken en terughalen) of denken we na over wat nog gaat komen en wat we nog allemaal moeten doen.

In het dagelijks leven neem je de ruimte vaak niet om je hoofd ook even pauze te geven. In een yogales let je heel bewust op je ademhaling en ben je met je lichaam bezig. Juist letten op je lichaam en letten op je ademhaling, zorgt ervoor dat je sneller pauzes creëert in je gedachten wat uiteindelijk zal leiden tot minder piekergedachten.


3. Het verbetert je focus

Bij bijvoorbeeld fitness ben je hard aan het werk om jezelf actief in te spannen. Je maakt hierdoor een boost aan adrenaline aan, waardoor je lichaam in de actiemodus schiet. Deze actiemodus zorgt ervoor dat we onszelf blijven ‘ophypen’ en er dus geen ruimte komt voor rust. Yoga leert je, door middel van de focus op je ademhaling en de bewegingen en houdingen, deze actiemodus af en toe uit te kunnen zetten. Het helpt je beter te concentreren. Dit zorgt er juist voor dat je hoofd minder vol zit, wat vanzelfsprekend tot meer kalmte en concentratie leidt.


4. Het vermindert externe prikkels

Bij een yogales is een van de laatste dingen die je doet je telefoon binnen handbereik houden. Het dwingt je dus om je telefoon weg te leggen, niet per se bereikbaar te hoeven zijn en écht een uur voor jezelf te hebben. En wees eens eerlijk naar jezelf, hoe vaak komt dit nou nog voor? Mega waardevol, want we zijn helemaal niet gemaakt om continue prikkels van buiten te moeten verwerken.

5. Het vermindert stress en somberheid

Bij actief sporten of bijvoorbeeld spannende en stressvolle situaties wordt je sympathisch zenuwstelsel actief. Dit wordt ook wel de ‘fight or flight’ modus genoemd. Dit zorgt ervoor dat je in de actiemodus schiet, je alert bent en je lichaam adrenaline aanmaakt. Te veel of te lang in deze actiemodus zitten is echter niet goed voor onze gezondheid en zorgt voor een toename aan cortisol. Te veel cortisol = stress + een afname van gelukshormonen.

Yoga zorgt ervoor dat je juist in beweging rust vindt en het activeert je parasympatische zenuwstelsel, ofwel je ‘rest en regenerate’’ modus. Je lichaam en hoofd kunnen eindelijk écht even pauzeren, ook al zijn de houdingen soms pittig. Op deze manier daalt je stress level en is er meer ruimte voor gelukshormonen in plaats van stress en somberheid.


6. Het leert je hoe je in het dagelijks leven functioneert

Hoe het met je gaat tijdens een yogales en wat je aan jezelf merkt, is vaak illustratief voor je dagelijks leven. Yoga werkt in die zin als een spiegel. Als je tijdens een yogales bijvoorbeeld heel onrustig ligt, als je gedachten alle kanten uitgaan en je geen focus hebt, dan is dit vaak in het dagelijks leven in veel situaties ook het geval. Yoga biedt je de ruimte om hierbij stil te staan en je ervan bewust te worden (hoe eng dit soms misschien ook lijkt). Met de tijd zul je merken dat wat je leert over jezelf op de yogamat, leidt tot een geleidelijke ontwikkeling van jezelf. Zo zorgt yoga ervoor dat je mentaal sterker en flexibeler wordt, juíst ook buiten de lessen.


7. Het leert hoe je beter kan ontspannen

We verwachten van onszelf dat we meteen in slaap kunnen vallen zodra we in bed gaan liggen als we de hele dag op ‘aan’ hebben gestaan. Zo werkt het voor de meeste mensen echter niet. Helaas heeft ons lichaam en ons hoofd geen aan en uit knop (hoe graag we dat soms ook zouden willen). Op veel plekken in ons lichaam houden we spanningen vast die we gedurende onze dag hebben opgedaan door hetgeen we meemaken. De yogahoudingen zorgen ervoor dat je deze spanningen wat beter kunt loslaten, zoals spanning in je schouders (heerlijk om deze te stretchen in een yogales) of in je heupen (want geloof het of niet, onze heupen zijn een belangrijke bron waar spanning vaak wordt vastgehouden). Je zal ontdekken dat je ademhaling erg belangrijk is voor ontspanning en hoe je die ten alle tijden kunt inzetten.

“Small steps lead to big changes”

Belangrijke side note! Je krijgt geen directe beloning na het volgen van een paar yogalesjes in de vorm van bijvoorbeeld een sixpack. Hiermee bedoelen we dat het goed is om in gedachten te houden dat het niet gaat om kortstondige resultaten, dus geen snelle behoeftebevrediging. De voordelen zullen minder makkelijk meetbaar zijn, ook zijn ze subtieler dan wanneer je bijvoorbeeld een sportprogramma afwerkt.


Zie het wekelijks volgen van een yogales als een top vorm van zelfzorg. Zoals Kelly Weekers (ondernemerscoach en schrijfster van bestseller Happy Life 365) zo mooi zegt: “We leggen elke dag onze telefoon aan de oplader, maar dat doen we niet met onszelf. We lijken dus zelfs beter te zorgen voor onze smartphone dan voor onszelf”. Yoga betekent zelfzorg op de lange termijn en wél jezelf en je eigen gezondheid op nummer één zetten. Dus ik zou zeggen; stap eens uit je comfort zone en óp de yogamat!


Wij danken Bhalu en Inge voor het samenwerken aan deze mooie blog! Woon je in Nijmegen en wil je ook eens een lesje volgen bij Bhalu of gewoon lekker een kop koffie drinken en de lekkerste (vegan) lunchgerechtjes proeven? Kijk dan op hun website:


https://www.bhalu.nl/yoga/lessen/

https://www.instagram.com/bybhalu/


208 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.