• Mignon

7 voordelen van yoga voor je mindset (Bhalu x Mindgains)

Bijgewerkt op: 23 mrt. 2020

Sinds twee jaar ben ik (Mignon) begonnen met yoga. Daar waar ook ik in het begin dacht dat dit vooral veel gezweef inhield, bleek niks minder waar. Ook Ruud is al een tijdje begonnen en wij merken allebei hoe heerlijk het voor je lijf is om te stretchen naast al dat sporten. Maar ook juist voor je hoofd is yoga top! We zijn daarom met yogadocente Inge Smeets van Bhalu in gesprek gegaan hierover. Inge is van origine Medisch Bioloog en is een jaar geleden yogadocente geworden. Samen hebben we de voordelen van yoga voor je mindset en mentale gezondheid op een rijtje gezet!

1. Het verlaagt de lat naar jezelf

Bij yoga hoef je geen verwachtingen van jezelf te hebben over verder kunnen, dieper voorover kunnen buigen en ga zo maar door. Het gaat hier juist niet om presteren of de beste van de klas te moeten zijn. Dit is wat we vaak wel ervaren in het dagelijks leven. De lat ligt voor velen namelijk enorm hoog.

Yoga kun je gebruiken om jezelf uit te dagen en om te leren dat je niet hoeft af te zien, niet hoeft te bikkelen of jezelf hoeft te pushen tot het uiterste. Een top oefening dus, want hoe vaker je dit oefent, hoe beter je dit ook kunt uitbreiden naar je dagelijks leven. Je leert die interne criticus de mond snoeren, waardoor jouw lat ook op andere vlakken op een haalbaar en gezond level komt te liggen.


2. Het vermindert piekeren

Je hoofd gaat de hele dag door met nadenken over alles wat je in je dag tegenkomt. Je denkt vaak aan honderd dingen tegelijk, vraag je af of de hond al eten heeft gehad, wat je met die ene werkpresentatie moet doen en wat je wilt eten vanavond. En dit is nog maar een fractie van de overuren die je brein maakt. Ook zijn we vaak aan het piekeren over wat er gebeurd is (scenario’s aan het overdenken en terughalen) of denken we na over wat nog gaat komen en wat we nog allemaal moeten doen.

In het dagelijks leven neem je de ruimte vaak niet om je hoofd ook even pauze te geven. In een yogales let je heel bewust op je ademhaling en ben je met je lichaam bezig. Juist letten op je lichaam en letten op je ademhaling, zorgt ervoor dat je sneller pauzes creëert in je gedachten wat uiteindelijk zal leiden tot minder piekergedachten.


3. Het verbetert je focus

Bij bijvoorbeeld fitness ben je hard aan het werk om jezelf actief in te spannen. Je maakt hierdoor een boost aan adrenaline aan, waardoor je lichaam in de actiemodus schiet. Deze actiemodus zorgt ervoor dat we onszelf blijven ‘ophypen’ en er dus geen ruimte komt voor rust. Yoga leert je, door middel van de focus op je ademhaling en de bewegingen en houdingen, deze actiemodus af en toe uit te kunnen zetten. Het helpt je beter te concentreren. Dit zorgt er juist voor dat je hoofd minder vol zit, wat vanzelfsprekend tot meer kalmte en concentratie leidt.


4. Het vermindert externe prikkels

Bij een yogales is een van de laatste dingen die je doet je telefoon binnen handbereik houden. Het dwingt je dus om je telefoon weg te leggen, niet per se bereikbaar te hoeven zijn en écht een uur voor jezelf te hebben. En wees eens eerlijk naar jezelf, hoe vaak komt dit nou nog voor? Mega waardevol, want we zijn helemaal niet gemaakt om continue prikkels van buiten te moeten verwerken.