• Mignon

7x tips om gezond te blijven eten en bewegen tijdens het thuiswerken!

Voor velen is het thuiswerken in de afgelopen periode weer flink toegenomen en dit zal ook nog wel even zo blijven! Thuiswerken betekent vaak weinig bewegen en veel zitten, je koelkast binnen handbereik en minder ritme en routine dan op je werk. Die ene reep chocola die nog niet op was blijft in je hoofd zitten of dat lekkere restje pasta wat in de koelkast staat laat je maar niet los. Het is op deze dagen dan ook erg verleidelijk om te blijven eten. Echt niet erg af en toe, maar het zal je energie en mood uiteindelijk niet verbeteren. Daarom geven we je in deze blog 7 tips om op een gezonde manier thuis te kunnen werken!


1. Voorkom verleidingen

Dit betekent simpelweg geen producten in huis halen waarvan je weet dat ze in je hoofd blijven zitten als ze in je kast of koelkast liggen. Dat wat je ziet, wil je hebben namelijk. Laat die zakken chips of pepernoten dus in het supermarktvak liggen of haal ze echt alleen voor het weekend in huis. Dat betekent niet dat je dit niet meer kan eten, maar wel dat je hetgeen je in huis hebt beperkt.


2. Las vaste eetmomenten in

Maak voorafgaand aan je werkdag afspraken met jezelf over je pauzemomenten. Kies vaste momenten voor je lunch en tussendoortje waarin je bewust pauzeert en iets lekkers en gezonds eet. Doe je dit niet, dan ben je eerder geneigd om continue te blijven eten tijdens het werken.

Als je tussen deze eetmomenten door geneigd bent toch de koelkast open te trekken, vraag jezelf dan af: heb je écht honger hebt of is het meer verveling?

Bewust eten betekent ook even weggaan van je laptop en niet al etend doorgaan met je werk. Maak een goede en gezonde lunch die voldoende verzadigt (zodat je dus vol zit en ertegenaan kan), kies een andere plek in het huis uit en neem de tijd om te eten. Hiermee voorkom je dat je (soms zelfs ongemerkt) alles wat los en vast zit opeet (omdat de scheidslijn tussen werken en eten helemaal weg is) en je voor jouw gevoel nog steeds niet echt pauze hebt gehad.


3. Prep je tussendoortjes (groente en fruit)

Als je naar je werk gaat maak je je lunch en misschien wat tussendoortjes klaar om mee te nemen. Ik zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat ik een bak groenten mee kan nemen met hierin bijvoorbeeld puntpaprika, tomaatjes, komkommer en wortel. Dit kun je ook doen als je gewoon thuiswerkt. Zet deze bak klaar en snack hieruit op de momenten dat je zin hebt om te eten, maar eigenlijk weet van jezelf dat je niet echt honger hebt. Zo kom je ook meteen aan je vitamines!


4. Vergeet niet om veel water te drinken!

Stay hydrated! Drink veel water, want hiermee geef je een boost aan je brein en lijf en heb je veel minder last van een hongergevoel. Zorg dat je minimaal elk uur een glas water drinkt en zet bijvoorbeeld een fles water naast je neer zodat je je glas gemakkelijk kan bijvullen. Vind je water niet zo lekker? Probeer het dan aantrekkelijker voor jezelf te maken door er een smaakje aan toe te voegen, bijvoorbeel citroen of gember.