• Ruud

7 tips voor beginners om te starten met hardlopen! (gastblog Fleur Prins)

Hallo! Leuk dat je klikt op deze blog. Mindgains volg ik zelf al enige tijd en vind ze een enorme inspiratiebron om te volgen op het gebied van sport, mindset en selfcare. Toen ik een tijdje terug de oproep voorbij zag komen voor een gastblog raakte ik enthousiast en reageerde hierop. Op mijn eigen blog www.byfleurrprins.nl laat ik ook vaak andere mensen hun verhaal delen, zo schreven Ruud en Mignon eerder al een blog. Maar hoe tof is het om ook hier een stukje te kunnen schrijven en dit weer met een ander publiek te delen? Ik vind social media een mooi concept, werk er zelf veel mee & deel vooral mijn sportieve ervaringen gericht op een gezonde & leuke lifestyle. In deze blog zal je een stukje lezen over het starten met hardlopen, tips voor beginners en wat ervaringen vanuit mij zelf.

Wie ben ik?

Eerst misschien leuk om te weten. Wie ben ik? Mijn naam is Fleur, 20 jaar en wonende in Tilburg. Ik ben afgestudeerd bewegingsagoog en studerende als fysiotherapeut in Breda. Een echte Brabander dus, genietende van lekker eten en vooral een enorme liefhebber en voorstander van sport. Specifiek: hardlopen. Maar in het verleden ook volleybal, hockey en zwemmen.


Sport geeft mij energie, ik word er een leuker mens van en voel me vooral lekkerder in mijn vel hierdoor.

Dit is ook de reden dat ik mijn blog startte augustus 2019. Andere mensen motiveren, inspireren en vooral veel positieve vibes delen.

Hardlopen en ik

Toen ik 17 was begon ik met ‘serieuzer’ hardlopen en liep ook mijn eerste event. Ik begon met 10 kilometer in 52 minuten; en heb dit inmiddels opgebouwd naar 45 minuten. Best een vooruitgang! Op dit moment schrijf ik dit terwijl ik herstel van een blessure. Voor mij zijn (rustig) opbouwen, rust nemen en vooral luisteren naar je lichaam de 'sleutels naar succes’. Persoonlijk neig ik naar te snel opbouwen, te snel willen lopen en hiermee ook te weinig hersteltijd geven aan mijn eigen lichaam. Dit is voor mij (en veel andere lopers) een aandachtspuntje, maar wel heel belangrijk. Na 2017 volgden er nog een hoop events, waarbij ik in oktober 2019 mijn eerste halve marathon liep. Momenteel ligt de focus op sneller en stabieler worden op de 5, 10 en 21 kilometer. En mijn droom is om uiteindelijk een hele marathon te lopen in 2021!


7 tips om te starten met hardlopen!

Tips klinken vaak cliché, maar kunnen je zeker wel helpen. Daarom hierbij een aantal tips voor de beginnende hardloper.


1. Goede loopschoenen

Het belangrijkste wat ik afgelopen jaren heb meegekregen zijn goede loopschoenen. Sommige mensen zullen denken, hoe meer je loopt, hoe beter je schoen moet zijn. Maar ook andersom. Start je met lopen, dan is een goede schoen juist van belang. Mede omdat je lichaam nog moet wennen aan bewegingen, de druk op je lichaam en vooral de belasting, is een goede schoen essentieel.

2. Een sporthorloge

Naast een goede schoen raad ik een smartwatch/sporthorloge aan. Zelf ren ik met de Garmin Vivo-active 4S. Een vrij uitgebreid horloge. Maar ook andere (simpelere) varianten van Polar, Garmin of Fitbit zijn fijn. Een sporthorloge vind ik prettig om je minuten, kilometers, hartslag en stappen bij te houden. Waardoor je tijdens een beginnend loopschema, jezelf goed aan het schema kunt houden maar ook kunt analyseren achteraf.


3. Volg een schema

Daarom als derde tip; volg een schema. Een schema kan jou helpen naar jouw eerste 5 kilometer. Of volgend naar 10, 15 of een halve marathon. Stap voor stap en vooral rusten tussendoor zijn belangrijk termen voor de loper.


4. Accepteer dat elk lichaam anders is

Elk lichaam werkt anders, dus ook jouw lichaam. Kan Pietje sneller 5 kilometer rennen dan Jan, laat het dan zo zijn. En herstelt Pietje ook sneller, accepteer dat dan, als Jan nog een rustdag moet nemen. Bouw op wat goed voelt voor jou, luister naar je lichaam en loop niet met pijn.


5. Niet elke run is een wedstrijd

Probeer jezelf niet bij elke run te verbeteren. Het is niet altijd een wedstrijd en op lange termijn brengt dit juist negatieve gevolgen met zich mee. Loop soms een interval en zie een 10K niet als herstelafstand. Belast je lichaam op de manier die goed voelt voor jou. En probeer eigenlijk onder je drempelwaarde te lopen. Je drempelwaarde is het omslagpunt waar jij moeite mee hebt. Probeer dus zo te lopen, dat je ’lekker' loopt.


6. Stel een doel voor jezelf

Beginnende hardlopers starten vaak omdat ze fitter, strakker of energieker willen worden. Dit zijn hartstikke mooie doelen en het helpt om dit concreet te maken zodat je hier in kleine stapjes naartoe kan werken. Een doel helpt je om gemotiveerd te blijven en zorgt ervoor dat je misschien wel met meer discipline sport, ook in deze corona periode. Het eerste doel kan bijvoorbeeld zijn om mee te doen aan een officiële hardloopwedstrijd van 10 kilometer. Maar je doel kan ook zijn je relaxter willen voelen, waarbij je toewerkt naar een rustiger hoofd na een werkdag bijvoorbeeld. Zo heb je iets om naartoe te werken!


7. Drink voldoende en geef je lichaam rust

Nogmaals die rust. Maar ja, heel belangrijk. Ook vocht kan bijgeschreven worden op het lijstje: ‘vaak vergeten‘. Tijdens inspanning verlies je veel vocht, dit betekent dus dat je genoeg moet drinken tijdens en na het hardlopen. Persoonlijk drink ik pas na mijn inspanning (met uitzondering tijdens een event). Denk bij goed herstellen dus aan voldoende vocht (water); rust met als doel sneller herstellende spieren en meer zuurstof in de hersenen waardoor je op den duur je sportprestaties kan verbeteren.


Dankjewel voor het lezen van deze gastblog! Ik wil Ruud & Mignon bedanken voor de kans om een stukje te schrijven. Heb jij nou nog een vraag voor mij? Neem dan een kijkje op mijn Instagram @byfleurrprins of mijn blog: www.byfleurrprins.nl. Met deze blog hoop ik je een beetje gemotiveerd te hebben om ook te gaan lopen!


Liefs, Fleur



177 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.