• Mignon

9 tips van een diëtist om je weerstand te vergroten (gastblog Liza van Bussel)

Bijgewerkt op: 20 mei 2020

Juist in deze bizarre tijd is het nog belangrijker om goed voor jezelf te zorgen. Je routine wordt noodgedwongen omgegooid: je werkt meer thuis, de sportscholen zijn dicht of je favoriete gezonde maaltijd is op door alle hamsteraars... Wij vroegen diëtist Liza van Bussel daarom om tips om je weerstand te ondersteunen en je immuunsysteem een boost te geven!


1. Vitamine C

Vitamine C is bij uitstek een vitamine om je weerstand te boosten. Denk hierbij aan (zuur) fruit zoals kiwi, granaatappel en sinaasappels. Ook zit vitamine C in groente zoals paprika en koolsoorten. Dit kan ook prima diepvriesgroente zijn. Het is makkelijk om vitamine C binnen te krijgen; denk aan een (punt)paprika als snack op je werk of een zelfgemaakte tomaten/paprikasoepje


2. Vitamine D

In deze periode komen we minder buiten, omdat we genoodzaakt zijn om zoveel mogelijk binnen te blijven. Hierdoor kun je sneller een vitamine D tekort krijgen door het ontbreken van zonlicht. Af en toe een frisse neus halen (natuurlijk wel op een rustige plek en/of tijd 😊) is daarom zeker niet verkeerd. Loop bijvoorbeeld een rondje door de stad en als je er dan toch bent, steun dan een local door een lekker koffietje te halen! Ook in voedingsmiddelen zit vitamine D: o.a. in vette vis (zalm, makreel, haring). Je kunt eventueel ook nog vitamine D tabletjes bijslikken.


3. Zink

Zink is een mineraal wat de weerstand ondersteunt. Daarnaast speelt het een belangrijke rol bij inspanning en is het net als vitamine C een antioxidant wat bijdraagt aan de bescherming van de cellen tegen stress. Zink zit o.a. in kleine hoeveelheden in pecannoten, schaal- en schelpdieren, vlees, kaas en maïs.

4. Omega 3

Een goede vetzuurbalans is essentieel om je voeding, inclusief allerlei vitaminen en mineralen goed op te kunnen nemen. Als je spijsvertering niet goed is, dan maakt het niet uit of je voldoende goede vetten eet. Je lichaam kan het dan eenvoudigweg niet opnemen. Met als gevolg dat vitaminen en mineralen niet kunnen worden opgenomen. Hierdoor krijg je een verminderde weerstand. Het is dus belangrijk om voldoende omega 3 te eten. Omega 3 zit bijvoorbeeld in walnoten, vette vis & chiazaad. Wanneer je deze producten niet of weinig eet, kan je natuurlijk Omega 3 capsules kopen.


5. Gezonde voeding met veel anti-oxidanten

Om je fit en gezond te voelen en aan je weerstand te werken is het super belangrijk om dat je voeding binnenkrijgt met veel anti-oxidanten. Hoe verleidelijk het ook is als je veel thuis bent; probeer de snelle suikers te vermijden!


Maak een pittig gembershotje met citroen en chilipeper (onze favoriet!!) of neem verse gember in je thee of door een smoothie. Andere voorbeelden zijn kurkuma, groene groenten (broccoli, spruitjes, boontjes) & rauwe cacao (lekker voor in de oats of pannenkoeken!!) Zie ook het artikel over 10 brain foods!


6. Eet voldoende vezels en drink genoeg water

Maar liefst 80% van je weerstand zit in je darmen, zorg dus dat deze optimaal kan functioneren. Eet daarom voldoende vezels, want deze dragen bij aan een goede spijsvertering. Een volwassene moet ongeveer 30-40 gram vezels per dag eten. Het is ook mega belangrijk om genoeg water te drinken; minstens 1½ liter per dag. Mensen met darmproblemen moeten zelfs minimaal 2 liter drinken! Drink gelijk bij het opstaan en na ieder toiletbezoek een glas water, zo weet je dat je goed zit.