• Mignon

5x tips om te oefenen met dankbaarheid

Bijgewerkt: mei 15

We zitten zo vast in dat we van alles moeten, dat het altijd maar méér moet; dat het nooit goed, leuk en mooi genoeg is. Maar, we wonen in een van de fijnste landen ter wereld om te wonen en werken. We zijn hartstikke veilig en hebben vaak alles wat ons hartje begeert. Aan deze basisbehoeftes ontbreekt het ons hier niet. De meeste mensen kunnen lekker en gezond eten voor zichzelf kopen, hebben een dak boven hun hoofd en kunnen zelfs nog leuke dingen doen en in zichzelf investeren. We studeren, werken en oefenen allerlei hobby’s en sporten uit. Waarom vinden we zelf dan vaak toch dan we wel van alles missen?


We leven met het beeld dat de sky the limit is. Onze ouders en opa’s en oma’s zijn echter heel anders opgegroeid. Zij hadden veel minder mogelijkheden en leefden in een veel minder “snelle” wereld zonder elektronische snufjes en zonder toegang tot de hele wereld in één klik. Hierdoor vergeten we nogal eens dat het leven niet altijd een 10+ kan zijn. Dit lijkt misschien wel zo, doordat perfectie normaal is geworden en normaal niet goed genoeg.

Wat kun je hieraan doen?


1. Sta stil bij jóuw leven

Sta vooral wat vaker stil bij jezelf en je eigen leven. Bij hoe leuk je leven eigenlijk is, juist door al die imperfecties en onvolkomenheden. Besef je dat maar een klein percentage van de mensen zoveel geld verdient of een baan heeft waarmee het mogelijk is om de hele wereld het gehele jaar rond te reizen en dit dus geen representatief beeld geeft. Focussen op hoe anderen hun leven leiden, gaat dat van jou niet leuker maken.


2. Waardeer wat je hebt

Sta stil bij wat jou blij maakt in je leven. Dit doen we namelijk niet zo vaak; automatisch zijn we gefocust op alles wat we nog willen en moeten. Hoe heerlijk is het dat je kan doe waar je zin in hebt op die vrije zaterdagmiddag, dat je je druk mag maken over wat je wilt eten vanavond in plaats van of er überhaupt genoeg eten is.


3. Leer om jezelf in te zetten voor jouw eigen geluk

Leren om je best te doen om te bereiken wat je wilt in je leven zorgt voor doorzettingsvermogen en inzet. Het komt je echt niet zomaar aanwaaien. Je frustreren over anderen die op een jacht in de oceaan dobberen of over waarom jij niet zo’n fit lijf hebt, gaat je niet verder brengen. Je focussen op je eigen doelen en bewust stappen zetten om deze te bereiken wél!


4. Skip en relativeer soms social media

Laat je niet gek maken door social media. Laat je niet wijsmaken dat je dunner, rijker en succesvoller moet worden. Wat jij ziet is maar een fractie van iemands leven. Las bijvoorbeeld eens een ‘social media pauze’ in, een week geen Instagram en Facebook. Complete focus op jóuw leven.


5. Geniet van wat je nu aan het doen bent

Ja het klinkt gemakkelijker gezegd dan gedaan; leven in het hier en nu. Het wordt echter niet voor niks zo vaak overal geroepen, gezegd en geschreven. Focus op het moment brengt meer rust en dankbaarheid met zich mee, dan als een malle doorgaan en door het leven sprinten in plaats van huppelen. Genieten van bijvoorbeeld dit artikel lezen, hier echt de tijd voor mogen nemen en niet nog honderd andere dingen tegelijk van jezelf moeten doen. Try it out!


Liefs,

Mignon


Over de schrijver:

Mignon (psycholoog i.o. tot GZ-psycholoog) is werkzaam bij een GGZ-instelling en behandelt onder andere mensen met persoonlijkheidsproblematiek, angststoornissen, depressies en ADHD. Ook heeft ze gewerkt in een gevangenis en een TBS-kliniek. Mignon schrijft over alles wat met psychologie en je dagelijkse leven te maken heeft en op dit moment is ze ook bezig haar eigen online mindset training te ontwikkelen. Blijf ons volgen voor meer info hierover!


388 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.