• Mignon

De vicieuze cirkel van emotie-eten

Eten om emoties weg te maken is iets wat veel mensen herkennen. Gedachtes als “ik heb deze zak chips verdiend want ik heb een rotdag gehad” gaan hier vaak mee gepaard. Eten haalt dat nare gevoel voor even weg, maar uiteindelijk verandert het niks😰 Herken jij dit? Lees dan verder voor 4 tips om hier grip op te krijgen!👇🏼⁣

1. Leer je ‘honger vanuit emoties’ bij jezelf herkennen🧐⁣

Als je echt honger hebt, dan eet je alles, dus ook wortels, een appel en iets gezonds. Wanneer je eet vanuit een emotie heb je vaak behoefte aan iets wat jij voor jezelf hebt gelabeld als ‘ongezond’ zoals chocola of chips. Je vindt jezelf zielig dus het eten biedt troost.⁣

2. Onderzoek de oorzaak🧠 ⁣

Belangrijk is WAAROM heb je het eten nodig op dat moment. Welke emoties ga je uit de weg? Wat dempt het door nu te gaan eten? Voel je je bijvoorbeeld gestrest door de vele deadlines op je werk, ben je moe van de dag die je achter de rug hebt of zit je niet lekker in je vel en heb je eigenlijk behoefte aan iets anders?❤️⁣



3. Zie eten als brandstof en niet als therapie🤯⁣

Eten is er niet om voor om jezelf mee te belonen en je hoeft eten ook niet te ‘verdienen’. Als je weet wat je voelt of wat er eigenlijk speelt (waardoor je telkens gaat emotie-eten) geeft dit je ook de sleutel tot stilstaan bij wat je écht nodig hebt. ⁣



4. Geef jezelf niet op de kop!😤⁣

Als je al de kast leeg hebt gegeten, is dat geen reden om jezelf te straffen. Liever ben je mild voor jezelf en zorg je ervoor dat je alsnog datgeen doet voor jezelf wat nodig is. Bel die vriendin, zeg een afspraak af als je het te druk hebt of maak een wandeling om je hoofd leeg te maken🌿⁣

Heb jij ook last van emotie-eten? Wat is dan voor jou een trigger en hoe je hiermee om?⁣

Liefs,⁣

Mignon💗



62 weergaven0 opmerkingen