• Ruud

Aankomen of afvallen: de energiebalans, calorieën en macronutriënten

Bijgewerkt op: 11 sep 2020

In deze blog gaan we het hebben over de twee belangrijkste termen in de voedingswereld die jouw duurzaam resultaat bepalen: de energiebalans, calorieën en macronutriënten. Met Mindgains willen we je namelijk graag bewuster maken van je voedingspatroon en je kennis vergroten omtrent je eigen lichaam. Wanneer je jouw doel wil behalen - of dat nu spieren opbouwen is of vet verliezen - is het namelijk super belangrijk dat je de fundamentele principes van voeding gaat begrijpen én dat je het serieus gaat nemen. Dit zal je enorm gaan helpen om je gezonder en energieker te gaan voelen in het algemeen en zal je mentaal een boost geven!


1. De energiebalans

Of je nu spiermassa wil kweken of wat kilo's wil verliezen; de sleutel tot succes hierbij is de energiebalans. De energiebalans wil niets meer zeggen dan de hoeveelheid energie die er binnen komt in je lichaam (calorieën in de vorm van eten en drinken) en de hoeveelheid energie die verbruikt wordt door beweging en verbranding.


Stel ik verbrand op een dag 2500 calorieën (rustmetabolisme + beweging) dan moet ik dus ook 2500 kcal eten om dit aan te vullen! Zie het als een weegschaal:

Bron: fit.nl

1.1 Wat alle diëten gemeen hebben

Het is goed om te realiseren dat ALLE bekende diëten die jou helpen met gezonder leven, fitter worden of afvallen (bijv: detoxkuur, keto, paleo, Sonja Bakker, Mykillerbody, low-carb, low-fat, en noem ze maar op) hetzelfde gemeen hebben: je eet minder calorieën dan je verbrandt, ofwel een calorietekort. Zodra je namelijk minder calorieën binnen krijgt dan dat je verbruikt, val je af. Dit wordt de negatieve energiebalans genoemd.


Omgekeerd werkt dit hetzelfde: eet je in een calorieoverschot en komen er meer calorieën binnen dan er uit gaan, dan kom je aan. Je kunt dus ook aankomen door alleen maar gezonde producten te eten. Het is heel simpel, en moeilijker gaan we het ook niet maken.


1.2 Hoe je dit aanpakt maakt dus niet uit

Op welke manier je het aanpakt maakt dus niet uit, zolang je maar zorgt dat je binnen jouw (calorie)doel blijft. Is dit afvallen dan eet je in een calorietekort, is dit op gewicht blijven dan eet je exact hoeveel je verbrandt en wil je aankomen in spiermassa dan eet je ietsje meer dan je verbrandt.


Onthoud dus: aantal calorieën in vs. aantal calorieën uit!


Er is dus geen BIG SECRET of magic pill hiervoor. Je kan zelfs elke dag alleen maar ongezonde producten eten en nog steeds afvallen, als je in een calorietekort eet. Je voelt je hier waarschijnlijk niet fit en gezond door (je krijgt namelijk geen vitamines/mineralen binnen), maar je kan hier wèl je lichaam mee veranderen. Jouw lichaam ziet namelijk niet welk product je eet, maar alleen de calorieën en voedingswaarden.


Voorbeeld