• Ruud

5x belangrijke voedingstips voor een gezonde leefstijl met balans

Bijgewerkt: sep 19

Bij Mindgains willen we je graag inspireren voor een gezonde en actieve leefstijl. Een leefstijl met de juiste balans die bij je past en vol te houden voor de rest van je leven. In deze nieuwe blog geven we je daarom vijf belangrijke voedingstips die essentieel zijn in het behalen van jouw doelen. Wil jij lekkerder in je vel zitten, klaar zijn met dieten en werken aan een fit en gezond lichaam? Lees dan zeker even deze blog!


1. Balans is het doel!

Gezond en fit zijn terwijl je kan blijven genieten van het leven is voor ons het allerbelangrijkste doel. Een leven waarbij ruimte is voor een feestje, drankje en etentje zonder je schuldig te voelen. Waarbij je zeker wel eens de mist in zal gaan en dit helemaal oké is. Een goede balans is dus het doel; niet afvallen, aankomen of wat dan ook. Wanneer je focust op sporten en eten om jezelf fitter te voelen, meer energie te hebben en lekkerder in je vel te zitten zal het lichamelijke resultaat vanzelf volgen.


2. Eet slimmer, niet minder!

Een gezond voedingspatroon betekent niet automatisch dat je minder moet gaan eten! Dit is een van de dingen die ik als eerste zeg tegen onze deelnemers van het FITPLAN. Vaak denken mensen dat ze heel weinig moeten eten, heel laag in calorieën moeten gaan zitten of alleen nog maar gezonde producten mogen eten. Maar dit gaat juist averechts werken. Gelukkig kan je door de juiste producten en hoeveelheden te kiezen nog steeds genoeg blijven eten. Je bordje ziet er alleen anders uit!


Denk eens aan een pasta gerechtje als voorbeeld. In plaats van een bordje vol met pasta, heel veel saus en weinig groenten draai je het juist om. Je kiest voor meer groentes om de maaltijd goed te vullen (veel volume en weinig calorieën), minder pasta (met 50 gram heb je genoeg!) en een slimmere variant van de saus. Wij kiezen bijvoorbeeld vaak voor een pure tomatensaus of zuivelspread light (White Lady bij AH).


3. Verbied jezelf geen producten (80/20 regel)

Een dieet waarbij je nooit meer suiker of koolhydraten mag eten gaat voor de meeste mensen niet werken. Want dit zijn nu net de producten die we meestal het lekkerst vinden. Stop dus met het verbieden van bepaalde producten voor jezelf! Als je nooit meer een koekje of stukje chocola mag eten, dan ga je dit juist alleen maar meer craven. Je hoeft voeding daarom ook niet te zien als 'goed of slecht', maar als voedzaam of minder voedzaam.

Het is dus zaak om een gezonde balans hierin te vinden. Het merendeel van jouw dieet zal moeten bestaan uit gezonde producten met goede voedingswaarden. Leer voedingslabels op producten lezen zodat je snapt wat je nu daadwerkelijk koopt. Naast deze gezonde producten kan je ook prima elke dag ‘minder’ gezonde producten eten (10-20% van je totale caloriebudget).


Misschien vind je het lekker om elke dag een koekje te eten of een stukje chocolade. Dat kan je met de 80/20-regel makkelijk in jouw dieet verwerken. Want waarom zou je een moeilijk dieet gaan volgen als je weet dat je dit toch niet vol kan houden? Je wil juist je leefstijl aanpassen zodat je dit voor de rest van je leven kan volhouden!


4. Accepteer de 'fuck-ups'

Dit zullen wij blijven herhalen op Mindgains: het is niet erg als je niet een keer te veel (of te weinig) eet. Stress er niet om maar pak het de volgende dag gewoon weer op. En nog belangrijker: ga niet compenseren of jezelf uithongeren! Hierdoor zal je in het welbekende 'jojo-effect' belanden.

ga niet compenseren of jezelf uithongeren!

Accepteer dat dit soort dagen erbij zullen zitten en besef dat je er niet opeens heel anders uit zal gaan zien of voelen hierdoor. Iedereen heeft wel eens zin in friet (of een kapsalon) na het uitgaan of drinkt wel eens een avondje veel te veel bier of wijn. Dit hoort erbij.


5. Let op de portiegrootte

Denk je zo gezond te eten, val je nog niet af! Ja, natuurlijk is het goed om gezonde producten te eten. Maar dat wil niet zeggen dat je ze eindeloos kan blijven eten. Een salade met geitenkaas, noten en gedroogd fruit kan zo 1000 calorieën bevatten. Dan zit je al over de helft van het caloriebudget van een gemiddelde vrouw. Let dus altijd goed op met de portiegrootte, zeker bij calorierijke producten als avocado, noten, pindakaas en hummus.


Calorietekort, consistentie & geduld

Onthoud dat een calorietekort áltijd de sleutel tot succes is als je af wil vallen. Je kan nog zo gezond eten; maar als je meer calorieën eet dan dat je verbruikt zal je nog steeds niet afvallen. Focus op het (langzaam) opbouwen van een fijne structuur en routine. En zorg dat je consistent bent in plaats van gaat 'jojo-en' Werk in kleine stapjes toe naar een manier die werkt voor jou en HEB GEDULD! Je huidige manier van eten en bouw van je lichaam heeft er jaren over gedaan om zich te ontwikkelen zoals het nu is. Het aanpassen van je voedingspatroon en leefstijl heeft ook tijd nodig.


HULP NODIG?


Binnenkort starten we weer met ons FITPLAN met een kleine groep van 5 mensen! Wil jij;

  1. Lekkerder in je vel zitten en zekerder worden over je eigen lijf?

  2. Vet verliezen en spiermassa opbouwen?

  3. Zonder schuldgevoel een wijntje kunnen drinken en buiten de deur eten?

  4. Je fitter en energieker voelen?

  5. Werken aan een gezond lichaam met meer vorm?

  6. Klaar zijn met diëten en het jojo effect?

  7. Leren hoe je met balans kan eten en nog steeds resultaat kan halen?

Meld je dan snel aan via onze website: https://www.mindgains.nl/fitplan.


REAL PEOPLE, REAL RESULTS!

Roena doet mee aan onze 12-weken challenge en heeft een prachtige fysieke en mentale transformatie doorgemaakt!

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.