• Ruud

Hoe blijf je fit en gezond op vakantie? 5 tips!

Bijgewerkt: sep 11

Je kent het wel; ben je net zo lekker bezig met sporten en met voeding gaat het ook goed; ga je op vakantie en gaan weer alle remmen los. Wat je hebt opgebouwd is dan in relatief korte tijd weer teniet gedaan, hartstikke zonde! Vandaag delen we daarom onze tips om gezond en fit te blijven op vakantie.


Zelf zijn we eind februari op roadtrip naar Amerika (hét fastfood land) geweest en hier hebben we geprobeerd om zoveel mogelijk in balans te blijven, ondanks dat we elke dag buiten de deur hebben gegeten. Tijdens deze vakantie deden we eigenlijk waar we normaal ook van houden en waar we voor staan met Mindgains: lekker eten, genieten maar ook actief blijven.


1. Aan de wandel!

Tijdens een vakantie eet je heel anders dan thuis en vaak ook een stuk meer, zo kregen wij in San Francisco pannenkoeken ter grootte van Mignon's hoofd, haha! Zorg daarom dat je veel wandelt en beweegt en dat je NEAT (Non-Exercise Activity Thermogenesis) op orde is. NEAT is een fancy woord voor je verbranding zonder dat je sport.


Probeer minstens 10.000 stappen te halen per dag; dit moet makkelijk te halen zijn met twee wandelingen. Zo liepen we zelf op een dag 20km door San Francisco en beklommen we bergen in het nationale park Big Sur in Californië. Ondanks de vele kilometers en het zitten in de auto, hadden we dus toch een vrij actieve vakantie!


2. Zorg voor eiwitrijke snacks in je koffer

Wij namen eiwitpoeder en Carb Crushers (dark chocolate & sea salt!) van Myprotein mee in het vliegtuig (deze mag je gewoon meenemen). Eiwitten binnenkrijgen op vakantie kan nog een aardig probleem worden; dus op deze manier wordt het al veel makkelijker en bovendien zijn het erg lekkere snacks.


Een andere tip voor een lekkere eiwitreep is die van Upfront. Onlangs hadden ze een cacao zeezout reep gemaakt van dadels, amandelen, cacaopoeder en whey eiwit. Ze gebruiken zo veel mogelijk 'echte' producten en zijn transparant en eerlijk wat bij ons zeker een streepje voor heeft!


3. Koop gezonde basisproducten bij de lokale supermarkt

De opties in een restaurant of tankstation zijn meestal niet de beste qua voedingswaarden en ook niet de goedkoopste; je komt al snel uit bij een ongezonde snack. Eiwitten die je zo hard nodig hebt om je spiermassa op te bouwen en te behouden kom je dan al snel tekort. Ook vitamines ga je op deze manier niet snel binnenkrijgen!


Daarom kopen we graag groenten en fruit, ongezouten noten (houd het wel bij één handje per dag) en kwark voor onderweg en tussendoor. Daarnaast kan je in een lokale supermarkt ook altijd wel havermout, brood, crackers en beleg zoals kipfilet, kalkoenfilet of magere ham kopen. Op deze manier kan je makkelijk de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen die je mist buiten de deur.


4. Boek een appartementje met eigen keuken

Een hotelontbijt is heerlijk op vakantie, maar je komt hierbij ook in de verleiding om twee of drie keer op te scheppen (hier hebben we zelf ook last van, hahaha).. Meestal liggen hier ook niet de meeste gezonde opties, denk aan jus d'orange uit pak of muesli vol met suiker.

Daarom hebben wij tijdens onze roadtrip ook een aantal keer een Airbnb geboekt met een eigen keuken. Naast dat een Airbnb vaak erg leuk is door de locatie kan je ook makkelijk en snel een volwaardige maaltijd maken. Super fijn om gewoon een goed ontbijtje te kunnen eten zodat je er tegenaan kan! Je kan dan denken aan ons favoriete havermout recept (protein oats)!


5. Ga sporten op vakantie!

De afgelopen maanden hebben aangetoond dat je ook thuis of buiten een hele goede workout kan doen met alleen je lichaamsgewicht en weerstandsbanden. Dit kan dus ook zeker op vakantie!! Een full body workout is dan de beste keuze, omdat je hiermee alle spiergroepen in één keer aanpakt en weer even vooruit kan.


De volgende workout kan je bijvoorbeeld gemakkelijk doen op vakantie: https://www.mindgains.nl/post/full-body-workout-voor-thuis-video-met-8-oefeningen


Zelf vind ik ook niets leuker dan een lokale sportschool te bezoeken op vakantie. Een andere vibe en cultuur ervaren en een goede workout knallen! Tijdens onze roadtrip in de VS deden we bijvoorbeeld een workout in de minigym van ons hotel in San Francisco; kochten we een dagpas bij LA Fitness in Santa Monica en mochten we zelfs gratis sporten bij een PT-studio in Dallas en bij 24h Fitness in Santa Barbara (zie de Instagram post hieronder). Wie niet waagt wie niet wint!


Natuurlijk is het niet erg als je een keer 1 of 2 weken niet sport (dit kan juist goed zijn om af en toe te doen). BALANS is echt key hierbij. Fit blijven, je doelen behalen en genieten op vakantie kan dus prima!


LET'S DO THIS!

Mignon & Ruud


86 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.