• Ruud

Hoe blijf je gemotiveerd om te sporten? 10x de beste tips!

Beginnen met sporten is voor velen al een hele opgave, maar het volhouden ervan lijkt voor veel mensen nog veel moeilijker te zijn. Als je jezelf eenmaal hebt aangemeld en de eerste keer bent geweest dan ben je al een grote drempel over. Maar zonder een concreet doel, de juiste kennis en een positieve mindset zal je snel verzanden in excuses en wordt het volhouden hiervan een moeilijke zaak. De volgende tips helpen mij het meest om te blijven sporten!

1. Accepteer dat je niet altijd gemotiveerd bent

Op veel dagen zal je denken: "pff, ik ben eigenlijk wel moe, ik heb het te druk, moet nog van alles doen, het regent te hard". Of je hebt simpelweg geen zin. Hier heeft iedereen last van, want niémand is altijd 100% gemotiveerd. Natuurlijk kan je in zo'n geval een keer een dagje missen, maar mij helpt het persoonlijk om juist toch te gaan sporten op de momenten dat ik me niet gemotiveerd voel; juist door de regen te fietsen naar de sportschool, omdat ik weet dat ik me altijd beter zal voelen dan hoe ik me voelde.

2. Vind jouw trigger en bouw een routine in

Fitness is voor mijzelf een gewoonte geworden, het zit net zo in mijn systeem als bijvoorbeeld boodschappen doen of gaan werken. Ik zorg altijd voor een trigger om te gaan: ik bedenk 's avonds wat ik aan wil doen, zet mijn tas alvast klaar en neem deze mee naar kantoor zodat ik in één keer door kan. Ik wist namelijk vanuit een oude gewoonte dat ik waarschijnlijk niet meer zo veel zin heb als ik eerst naar huis zou gaan en futloos op de bank neerplof. Het sporten geeft mij juist weer energie na een werkdag, en zou kan je ook even je je gedachten afschakelen.


Je kan er ook voor kiezen om jouw dag goed te beginnen en vroeg te gaan sporten. Veel mensen hebben meer tijd dan ze denken in de ochtend. Hoef jij om 8 uur de deur pas uit? Ga dan eens om 7 uur sporten. In korte tijd kan jij een hele goede workout doen. Je zal merken dat je hierdoor fitter en energieker verschijnt op je werk en zo houd je 's avonds ook weer meer tijd over. En waarschijnlijk is het ook nog eens lekker rustig, dus je kan heerlijk je gang gaan!


3. Stel jezelf een realistisch doel en maak het concreet

Vraag jezelf af waarom jij sport en wat je doel hierbij is, en zorg dat dit doel realistisch is. Je kan niet meteen de fitste en meest afgetrainde persoon worden en dit hoeft ook helemaal niet. Begin daarom bij de basis. Zorg eerst dat je de belangrijkste oefeningen goed onder de knie hebt en zorg dat je vooral consistent blijft. Je hoeft niet meteen 6 keer per week te gaan sporten maar stel jezelf bijvoorbeeld het doel voor 1 tot 3 keer per week voor 4-6 weken en test hoe jouw lichaam hierop reageert. Waarschijnlijk voel je je hierdoor al veel vrolijker en energieker, de eerste winst is dan al behaald.


4. Resultaat motiveert!

Naast een concreet doel is het ook handig om je progressie bij te houden, zodat je elke week weer een (mini!) stapje verder komt. Bijvoorbeeld in je telefoon of een notitieboekje. Je zal zien dat progressie en resultaat al snel zorgen voor meer motivatie, zeker als je het opschrijft en ziet dat je beter wordt. Zo deed ik zelf laatst mee aan een 30 dagen plank challenge; waarbij ik echt merkte dat ik snel vooruitgang boekte. Het planken werd dus niet makkelijker, maar mijn lichaam werd sterker! Maar resultaat kan ook zijn jezelf beter en fitter voelen. Als ik ben gaan sporten dan ben ik ook altijd meer gemotiveerd om andere dingen aan te gaan pakken (zoals dit artikel schrijven) omdat ik dan juist energie en ruimte in mijn hoofd heb.


5. Houd je niet te veel vast aan een strak schema maar plan je week in

Indien je te veel vasthoudt aan een strak schema zal je snel merken dat dit je mentaal opvreet (bijvoorbeeld ik 'moet' elke dinsdag en donderdag gaan). Je week is dan zo ingedeeld dat een training missen niet mag. Een keer niet gaan kan dan resulteren in een domino effect. Realiseer je dat je nu eenmaal altijd dagen gaat hebben waarop je niet kan gaan, want elke week ziet er anders uit. Zelf plan ik altijd per week mijn sportdagen van tevoren in, door rekening te houden met bijv. sociale activiteiten of andere verplichtingen. Zo zorg ik dat ik altijd wel drie keer kan gaan door het flexibel in te delen.

6. Verzamel likeminded mensen om je heen

"Waar je mee omgaat, word je mee besmet". Je kan veel positiviteit en motivatie halen uit mensen die net als jij bezig zijn met een gezondere levensstijl en willen groeien op mentaal en fysiek gebied. Zorg daarom dat je mensen om je heen verzamelt die jou positief stimuleren. Spreek bijvoorbeeld eens af om samen te gaan sporten, aan de ene kant is dit natuurlijk gezellig omdat het ook een sociale bezigheid is. Maar zo leer je ook weer van elkaar en je pusht elkaar om steeds verder te gaan. Het hebben van een vaste sportbuddy kan dus ook helpen hierbij. In mijn gym sport ik bijvoorbeeld altijd op hetzelfde tijdstip (18:00 uur) waardoor ik altijd een vast clubje tref. Routine is fijn, maar probeer ook een iets nieuws. Ga eens bij een andere locatie sporten of doe een losse groepsles mee. Zo leer je weer nieuwe mensen kennen die jou kunnen helpen in je journey.


7. Maak jezelf enthousiast en zorg voor een beloning!

Sporten wordt nu eenmaal veel makkelijker als je het leuk voor jezelf maakt. Mijn favoriete koffie (flat white!!) of mijn favoriete broodje smaakt bijvoorbeeld altijd nog 10 keer beter als ik 's ochtends ben gaan sporten in het weekend. Dit voelt voor mij dan echt als een beloning! Je geniet op zo'n moment extra van een maaltijd omdat je ervoor gewerkt hebt en het dus verdiend hebt. Het is wetenschappelijk bewezen dat dit werkt, want je brein koppelt de activiteit (sporten) automatisch al aan de beloning (een lekkere lunch of je favoriete kop koffie) als je dit volhoudt!

Ook nieuwe sportkleren kunnen helpen om jezelf enthousiast te maken. Net als dat je nette kleren aantrekt als je uiteten gaat zorgt een toffe gym outfit er voor dat je nog meer zin krijgt om te gaan!

8. Vergroot je kennis en vraag om hulp

Onvoorbereid gaan sporten gebeurt helaas nog veel te vaak. Hoe vaak zien we niet iemand die totaal hulpeloos rondloopt in de sportschool en geen idee heeft wat hij/zij moet doen? Zorg er daarom voor dat je je verdiept in workouts, oefeningen en schema's zodat je dit ook kan aanpassen aan jouw levensstijl en drukke weekschema. Bekijk informatieve video's of ga eens samenzitten met iemand binnen je netwerk die jou kan helpen hierbij. En als je geen zin hebt om jezelf te verdiepen hierin, overweeg dan eens om een tijdje met een (online) coach te gaan samenwerken zodat diegene je goed op weg kan helpen. Durf om hulp te vragen!


9. Gun jezelf de tijd en geniet van het proces

Iedereen wil snel resultaat tegenwoordig, maar je kunt niet 1, 2, 3 je levensstijl aanpassen. Het duurt maanden, misschien wel jaren voordat je hebt gevonden wat goed bij je past en wat werkt voor jouw lichaam. Een om een gewoonte veranderen zal je zeker 2-3 maanden nodig hebben. Onthoud ook dat resultaat zal komen door iets consistent te blijven doen in plaats van af en toe. Al ga je maar even een half uurtje, dit is nog altijd beter dan helemaal niet gaan.

"ENJOY THE PROCESS OF BEING A WORK IN PROGRESS"

Geniet daarom van jouw eigen route en vergelijk jezelf niet met iemand die al bij zijn hoofdstuk 20 is, terwijl jij pas bij 1 bent. Zodra je resultaat gaat zien merk je ook dat je veel meer plezier krijgt en gemotiveerder bent. Gun jezelf dus de tijd om deze daily routines te veranderen en jouw nieuwe levensstijl aan te leren. Small steps every single day!

10. DOE WAAR JIJ BLIJ VAN WORDT!

Misschien wel het allerbelangrijkste; probeer eens voor jezelf te bedenken waar jij gelukkig van wordt en waar je energie van krijgt. Ik word bijvoorbeeld blij van afwisseling. De ene week sta ik 4x in de sportschool en de andere week doe ik liever een yoga- of calisthenics workout mee. Balans is het doel hierbij. Misschien past een andere manier van sporten (crossfit, hardlopen, bootcamp, groepslessen) beter bij jou. Dus liever happy op jouw manier dan ongemotiveerd worden van iets waar je niet blij van wordt!



143 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.