• Ruud

Hoe blijf je gemotiveerd om te sporten? 7x onze favoriete tips

Soms is de motivatie om te sporten ver te zoeken. Ook wij hebben hier last van, zeker in de coronatijd. In een poll vroegen we jullie wie er ook dat gevoel herkent dat je totaal geen zin en energie hebt om na een dag werken te sporten en op één iemand na herkende iedereen zich hierin. Dit is natuurlijk niet verrassend, want motivatie komt en gaat. Je kan immers niet áltijd gemotiveerd zijn om te sporten. De sleutel tot de discipline om wel te blijven trainen hebben we in deze blog verzameld in onze 7 favoriete tips!


Ja, je kan zeker gemotiveerd zijn om te gaan sporten, bijvoorbeeld door het lekkere weer waardoor je automatisch meer zin hebt, doordat je afspreekt om samen te gaan met een vriend of vriendin of door een bekend persoon die jou inspireert met zijn of haar motivatie en discipline. Alleen is deze motivatie altijd tijdelijk, want altijd gemotiveerd zijn om te trainen is niet haalbaar. Er zullen waarschijnlijk vaker momenten zijn dat je géén zin hebt om te sporten dan wèl. De volgende 7 punten helpen ons op dit soort momenten!



1. Accepteer het!

De allerbelangrijkste factor is het accepteren als je een keer niet gemotiveerd bent en totaal energieloos bent. Het is dan ook prima om een keer een dag over te slaan! Ga jezelf dus niet gek maken als je een keer geen zin of energie hebt.


Maar let op: wanneer je iets 2 of 3 dagen overslaat ben je eerder geneigd om het helemaal niet meer te gaan doen. Zorg dus dat je het de volgende dag weer oppakt.

2. Sport juist op de momenten dat je geen zin hebt

De dagen waarop je tóch wat doet als je helemaal geen zin hebt zullen het grootste verschil maken in jouw progressie en resultaat. Je voelt je ten eerste veel beter en je mood gaat van 'mehh' naar YEAH! Jouw resultaat zal dus ook vooral bepaald worden door deze momenten. Maak je hierbij niet te druk om 'de perfecte workout' maar onthoud dat iets nog altijd beter is dan niets. Blijf dus consistent sporten, ook op de lastige momenten. “The biggest factor for progress is consistency".


Consistent blijven sporten - ook op de momenten dat het even lastig is en je totaal geen zin of energie hebt om iets te doen - zorgt voor het meeste resultaat!

3. Ken je zwakke punten

Wat voor ons goed werkt is om zo snel mogelijk te gaan sporten na werktijd. Even wat kleins eten en zorgen dat je direct gaat omkleden en aanstalten maakt. Want we weten; als we eenmaal op de bank neerploffen wordt het meestal niets. Ken dus je zwakke punten en probeer ze te voorkomen!


4. Houd je doel in gedachten

Heb een duidelijk doel en visie in beeld en weet waar je het voor doet. Maak het vooral niet te ingewikkeld; stel een aantal (kleine) doelen voor jezelf en bouw je je routine hier omheen. Wat kan helpen is om je doel en planning per week op te schrijven. Hier gebruiken wij onze Mindgains weekplanner voor (stuur een berichtje als je deze wil ontvangen). We hangen de planner op in de keuken op een niet te missen plek, zodat we er niet omheen kunnen! Blijf geduldig met je doel en vergeet niet: "The day you plant the seed is not the day you eat the fruit."


5. Breng jezelf in de mood met goede muziek

Het voordeel van thuis kunnen sporten is dat je je eigen muziek kan opzetten. Wanneer je een keer niet zo veel zin hebt, kan het heel erg helpen om jouw favoriete workout muziek op te zetten zodat je in de mood komt. Hier krijg je alleen maar meer zin en energie van! Want niets is zo lekker als in je eigen 'zone' komen tijdens een training met een goede beat🚀


6. Beloon jezelf!

Wanneer je heb gesport kan je extra genieten van een lekkere en gezonde maaltijd zoals onze Mindgains happiness bowl. Ook belonen we onszelf met het warme weer de laatste tijd vaak op een gezonde ijsvariant zoals Melt (bij de Spar), Oppo of Halo Top (AH).


Maar, het gevoel dat je krijgt tijdens de training is al een beloning op zichzelf!😍 A GOOD WORKOUT = A HAPPY MIND!


7. Ontwikkel goede en gezonde gewoontes

Absoluut de belangrijkste in het rijtje: goede en gezonde gewoontes ontwikkelen. Wanneer je blijft trainen - ook op de lastige momenten - zal het geprogrammeerd worden in je brein en creëer je dus een gewoonte. Het voelt dan hetzelfde aan als ontbijten of douchen, het is gewoon onderdeel van de dag!


"The costs of your good habits are in the present. The costs of your bad habits are in the future."

Als je echt moeite hebt om je thuis te motiveren of je weet gewoon helemaal niet wat je moet doen, stuur ons dan gerust een berichtje voor een persoonlijk schema afgestemd op jouw doelen en niveau💪🏼


Liefs,

Mignon en Ruud



126 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.