• Mignon

Hoe blijf je mentaal gezond en fit in deze tijd?

Bijgewerkt: apr 1

Door de hele situatie rondom de coronacrisis zitten veel mensen op dit moment thuis. We moeten zo veel mogelijk binnen blijven en veel dingen waar we zo van houden vallen nu weg: dat gezellige kopje koffie buiten de deur; dat heerlijke uurtje in de sportschool na een intense dag op je werk en de sociale contacten met je medemens.


Deze lastige tijd zorgt voor stress, onzekerheid en angst; bijvoorbeeld de angst om ziek te worden. Tel daarbij op de stuiterende kinderen die thuis zitten, zorgen om je baan en inkomen en het gevoel van het wegvallen van zekerheid en structuur. Dit gaat voorlopig nog wel even duren en laat deze hele situatie nou net hetgeen zijn waar we geen invloed op hebben. Daarom is het des te belangrijker om stil te staan bij de zaken waar we wel invloed op hebben!


Met deze tips willen we je meegeven hoe je een stukje positiviteit kan vasthouden, het beste van een klotesituatie kan maken en leren hoe je voorkomt dat de muren op je afkomen!


1. Facetime met je vrienden of familie

Zoek de verbondenheid met de lieve mensen om je heen op. Sociaal contact is cruciaal, je verbonden kunnen voelen in tijden van meer onzekerheid en spanning. Hoe lastig is het dat juist wordt afgeraden dat in deze periode te veel op te zoeken. Gelukkig leven we in 2020 en is Facetimen of Skypen een perfecte oplossing. Je kunt zelfs samen een theetje (of wijntje) drinken, spelletjes doen, en het lijkt bijna alsof je echt naast elkaar zit.


2. Houd je ritme vast

Blijf niet de hele ochtend in je bed liggen, maar probeer je ritme zo goed als mogelijk vast te houden. Sta op een vaste tijd op, zorg dat je een vast werkplekje in huis hebt als je thuis moet werken en baken je werktijden af. Dit betekent ook op een normale tijd naar bed gaan en niet de hele dag in je pyjama blijven hangen.


3. Beperk de tijd van nieuws kijken (en laat je niet gek maken)

Up-to-date blijven is in deze periode mega belangrijk en natuurlijk moeten we deze situatie heel serieus nemen! Maar té veel up to date blijven, elk push-bericht op je telefoon binnenkrijgen en de hele dag alle nieuwssites afstruinen, komt je gemoedstoestand echter niet ten goede. Hierdoor ben je alleen nog maar met alle negatieve aspecten bezig en is er weinig ruimte voor luchtige en positieve situaties en gedachten. Beperk dit daarom voor jezelf tot bijvoorbeeld alleen bij je ontbijt of ’s avonds na het avondeten.


4. Zoek beweging en frisse lucht

De hele dag binnen zitten doet onze stemming geen goed en zorgt er ook nog eens voor dat we geen vitamine D binnenkrijgen (wat juist zo goed is voor onze stemming). Een wandeling in de natuur (want in mensenmenigtes wandelen is nu gewoonweg geen goed idee), al is het maar een halfuurtje, is de beste self-care! En kan je helemaal niet naar buiten; denk dan eens aan bijvoorbeeld de live thuisworkout op YouTube van De Beweegreden!


5. Blijf gezond eten

In deze tijd is gezond eten juist extra belangrijk, zo geef je je lichaam (en je mind!) een boost en houd je jezelf zoveel als mogelijk gezond. Blijf dus lekker verse producten halen (zonder te hamsteren uiteraard), eet voldoende groenten en fruit en haal niet te veel ‘snaai voedsel’ in huis, want als het binnen handbereik ligt (en laat het dat nou net liggen bij hele dagen thuis zijn), leert de ervaring dat dit ook op gaat.


6. Ontdek oude hobby’s

We zijn zo gericht op maar doorgaan in de drukte van alledag, dat stilstaan niet meer bij de opties zit. Stilstaan is precies wat we nu noodgedwongen moeten doen, waardoor er ruimte is voor creativiteit en ruimte om na te mogen enken over wat we nou eigenlijk leuk vinden en graag wíllen doen. In plaats van maar doorgaan en doen wat in ons systeem zitten. Pak die oude legpuzzel weer uit de kast (werkt mega ontspannend), plof op de bank voor een Friends of Disney marathon of zet Youtube aan voor de tv en pak je yogamatje erbij voor een fijne les. Voor deze dingen heb je nu de tijd, dingen die je echt voor jezelf doet.


7. Start met opruimen!

Een fris en opgeruimd huis doet wonderen voor je mindset. Zoek je kledingkast uit en breng kledingstukken die je al een jaar niet meer hebt gedragen naar de leger des heils winkel (meteen een goede zet voor je naasten én voor het klimaat). Ruim die ene rommel-la of die kast die je normaliter niet open durft te doen (lees; puilt uit van de rotzooi) op. Begin die mappen op je computer te ordenen en verwijder apps van je telefoon. Ontspullen zorgt voor meer rust en ruimte en genieten van de spullen die je al hebt en waardevol voor je zijn.

Juist nu is belangrijk om jezelf staande te houden met optimisme en veerkracht. Want it’s all in the word, je mag uit het veld geslagen zijn en van slag zijn door alles wat er gebeurt, maar weer terug kunnen veren is net zo belangrijk.


Maar ondanks alle narigheid en spanning kan deze periode ook rust geven, omdat je (sociaal) even niet zoveel hoeft. We gaan eigenlijk weer ‘back to basic’. We kunnen weer thuis zijn met onszelf, ons gezin en de mensen die echt belangrijk zijn. Een gevoel dat we helemaal niet meer kennen. We mogen weer gewoon even zijn, in plaats van alleen maar rennen en doen. Uiteraard is dit heel anders voor alle mensen die nu de benen onder hun lijf vandaan rennen in de zorg. Wij weten niet half hoe zwaar deze dagen voor jullie zijn, jullie zijn toppers en we zijn mega trots op jullie allemaal.


Hoe blijf jij mentaal gezond en fit in deze tijd? Laat het ons weten in een comment hieronder of stuur ons een berichtje. Stay safe & healthy allemaal!

421 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.