• Mignon

Hoe herken je een depressie en wat kan je hier zelf aan doen?

Bijgewerkt: 20 sep 2019

Bij Mindgains vinden we het belangrijk om thema’s te bespreken die voor veel mensen herkenbaar zijn. Wat we hiermee willen bereiken is dat het taboe rondom psychische klachten steeds meer doorbroken wordt, dat mensen signalen bij zichzelf leren herkennen en de drempel tot hulp zoeken (als dat nodig is) minder hoog wordt. Daarom schrijf ik (Mignon) vandaag over het onderwerp depressie.


Depressies komen veel voor. Een depressie is zelfs één van de meest voorkomende psychische ziektes ter wereld. Bijna 1 op de 5 Nederlanders krijgt in zijn of haar leven ooit met een depressie te maken. En jaarlijks heeft ongeveer 5 procent van de bevolking depressieve klachten.


Een ‘dipje’ hebben we allemaal weleens

Het is belangrijk dat we een onderscheid maken tussen een tegenslag in het leven waar je je rot door voelt en een depressie. Want een depressie is iets anders dan ‘even een dipje hebben’. Het is namelijk heel erg logisch dat nare gebeurtenissen ervoor zorgen dat je je verdrietig of somber voelt. Normaliter is dit iets wat naarmate de tijd verstrijkt en je het kan verwerken, weer opklaart. Ook het hebben van een ‘off day’ is heel normaal, dit hoort bij het leven. Bij sommige mensen houden deze sombere gevoelens echter weken of zelfs maanden aan. Dat noemen we een depressie of ook wel een stemmingsstoornis.


Hoe herken je nou een depressie?

> Het grootste gedeelte van de dag heb je in ieder geval al twee weken of langer last van een sombere stemming

> Je hebt nergens meer zin in, kunt niet uitkijken naar dingen die je voorheen wel leuk vond en genieten lukt niet meer

> Je voelt je schuldig, waardeloos of wanhopig

> Je hebt problemen met slapen (inslapen of doorslapen)

> Je hebt minder eetlust en valt af, of je hebt juist veel meer eetlust en komt hierdoor aan

> Ook kun je concentratieproblemen, vergeetachtigheid en besluiteloosheid opmerken bij jezelf


Hoe ontwikkel je een depressie?

Wat kan er nou voor zorgen dat je een depressie ontwikkelt? Iedereen heeft wel tegenslagen in zijn leven, maar niet iedereen krijgt een depressie. Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn op het ontstaan van een depressie.


> Biologische factoren

Genetisch kun je al wat meer belast zijn met een gevoeligheid voor depressieve klachten dan sommige andere mensen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je familieleden hebt die ook met depressieve klachten kampen of hebben gekampt.


> Psychologische factoren

Hieronder vallen persoonlijkheidskenmerken; de één heeft een meer sombere of pessimistische inslag dan de ander. Cognities spelen hierbij een belangrijke rol. Ben je meer een ‘glas half vol of een glas half leeg type’?


> Omgevingsfactoren

Denk bijvoorbeeld aan life-events zoals een belangrijk persoon uit je omgeving die overlijdt, een scheiding, het verlies van je werk of relatie. Wat hier ook bij hoort is hoe steunend jouw sociaal netwerk is als je lastige gebeurtenissen meemaakt.


Wat kun je zelf tegen klachten doen?

Als je merkt dat somberheid wat meer op de voorgrond staat, zijn er een aantal zaken die je zelf kan proberen om te onderzoeken of dit de somberheid verminderd:

  1. Zorg voor een goede dagstructuur. Dit betekent op een vaste tijd opstaan en naar bed gaan en vaste eetmomenten blijven inplannen. Op deze manier blijf je goed voor jezelf zorgen.

  2. Blijf jezelf activeren; zorg er bijvoorbeeld voor dat je elke dag minimaal een half uur beweegt door te gaan wandelen, fietsen of sporten.

  3. Zoek sociale contacten op. Deze zijn zo belangrijk voor je mentale gezondheid. Het geeft afleiding, gezelligheid en vooral steun.

  4. Onderzoek voor jezelf eens wat je allemaal doet op een dag en hoeveel hiervan ‘moet’ activiteiten zijn en hoeveel hiervan écht ontspannende activiteiten zijn. Soms kan de balans hiervan scheef zijn, wat je stemming niet ten goede komt. Als je dit voor jezelf in beeld hebt, kun je ook actie ondernemen om juist de balans weer terug te brengen.

Behandeling? Een lichte depressie kan vanzelf overgaan, het kan echter ook aanhouden en ernstiger worden. En dit laatste wil je uiteraard liever niet. Daarom is het echt heel belangrijk dat je hulp zoekt bij een psycholoog als je merkt dat je klachten niet vanzelf overgaan. Een depressie is namelijk goed te behandelen, bijvoorbeeld met cognitieve gedragstherapie (CGT). Deze therapie gaat in op jezelf weer leren activeren, maar ook op de negatieve gedachten die je zo naar beneden kunnen halen. Daarnaast kan het soms zo zijn dat medicatie helpend kan zijn.


We hopen dat dit artikel helpt om alert te zijn op je eigen mentale welzijn. En wanneer het niet goed gaat, twijfel dan niet en zoek hulp, ook dat is goed voor jezelf zorgen en dit is zo belangrijk!



249 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.