• Mignon

7 tips om weer 'back on track' te gaan in 2020!

Bijgewerkt: jan 21

Het is weer 2020 en we worden weer overspoeld met goede voornemens, healthy challenges en #goals. Veel mensen willen ook dit jaar weer meer gaan sporten en gezonder gaan eten. Het liefst willen ze ook nog zo snel mogelijk resultaat zien en meteen alles perfect doen. Maar voor je het weet zit je weer in je oude ritme en kunnen alle goede voornemens weer de prullenbak in. De volgende tips helpen jou daarom om af te rekenen met jouw uitstelgedrag en gezonder te gaan leven dit jaar! Want wat is er nou leuker dan trots zijn op jezelf omdat je bereikt wat je zo graag wilt?

1. Stop met het vinden van excuses

Je denkt dat je het niet kan, maar weg met die excuses, want de daadwerkelijke drempel ben jijzelf. Je hoeft niet meteen de Arnold Schwarzenegger van de sportschool te worden of een marathon te kunnen rennen.Ben jij iemand die altijd smoesjes heeft? Begin dan met het maken van een “smoesjeslijst” voor jezelf. Een voorbeeld hiervan kan zijn “ik heb geen idee hoe het moet, ik kan het toch niet”. Hierop staan alle smoesjes en excuses die je geneigd kan zijn te maken op het moment dat je even geen zin hebt. Dit helpt je om op het moment zelf te kunnen signaleren of je écht niet kan gaan of dat het een smoesje is.


2. Maak je plannen concreet

Hoe concreter je plan, hoe groter de kans is dat je er daadwerkelijk voor gaat. Vage voornemens zoals “weer willen gaan sporten”, helpen vaak niet. Onderzoek daarom wat je graag wil bereiken en wat je doel precies is. Schrijf het op voor jezelf en maak het concreet. Spreek bijvoorbeeld met jezelf een vaste dag in de week af waarop je gaat sporten. Dit is concreet en hier kun je voor gaan.


3. Verdeel je plan in kleine stappen

Hoe groter je doel, hoe meer stappen er nodig zijn om het doel te bereiken. Anders kun je jezelf namelijk gemakkelijk verliezen in de hoeveelheid dingen die je eigenlijk moet doen. Voor je het weet, wordt het onoverzichtelijk, wat dé demotiverende factor is om daadwerkelijk te beginnen.

Maak deelstappen en onderzoek hoeveel tijd je hiervoor nodig hebt. Op deze manier zorg je ook voor een realistische planning voor jezelf. Starten met sporten bevat een aantal stappen die hieraan vooraf gaan. Sta je überhaupt bij een sportschool ingeschreven? Heb je een sportmaatje die je weer kan contacten? Het daadwerkelijk inplannen van de eerste keer gaan helpt hier ook zeker bij. Daarnaast kan een deelstap zijn s ‘avonds je tas alvast inpakken, zodat je de dag erna na je werk direct door kan. Heb je dit gedaan, dan heb je al een deelstap behaald!


4. Deel je doel

Het is veel gemakkelijker om naar die bootcamples, sportschool of yoga workout te blijven gaan als je je doelen deelt met anderen. Vertel bijvoorbeeld je beste vriend(in) dat je van plan bent dit wekelijks te gaan doen, misschien zelfs samen als hij/zij hier ook voor te porren is. Op deze manier kunnen anderen ook af en toe bij je polsen hoe dit gaat en zorgt dit voor een extra stok achter de deur.

5. Relativeer die beren op de weg

Beren op de weg worden niet voor niks zo genoemd. Ze vormen een grote barrière om jezelf te mogen ontwikkelen en om buiten je comfort zone te treden. Vaak roepen ze je terug als zaken spannend of onbekend zijn door bijvoorbeeld te zeggen “ik ga echt niet naar de sportschool, want dan bak ik er toch niks van”. Als je mag opmerken wanneer zo’n beer (een doemgedachte) op de weg komt, dan kun je er ook iets mee doen. Relativeer ze, kijk of het echt wel zo’n slecht idee is en of het tot mega rampscenario’s zal leiden. Als het echt beren op de weg zijn, kun je deze gedachten namelijk met een korreltje zout nemen.Bijvoorbeeld de gedachten “ik kan dit helemaal niet, ik heb geen conditie, mensen zullen me uitlachen” mag je kritisch bekijken. Vraag jezelf eens af wat het ergste is wat er kan gebeuren als je wel gaat. Zijn er bewijzen (eerdere situaties) die deze gedachte bevestigen of juist tegenspreken? Op deze manier leer je deze negatieve gedachten te relativeren. Bedenk dan wat een veel realistischere gedachte zou zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan “ik weet nog niet wat ik allemaal voor oefeningen moet doen, maar ik mag mezelf tijd geven om dit te leren” of “iedereen heeft een keer de eerste stap door die toegangspoortjes moeten zetten en is daar ook overheen gekomen”

6. Roep je perfectionisme tot de orde

Heel leuk dat je alles altijd heel erg goed wil doen, overal vol voor gaat en alle details jou opvallen. Een keerzijde hiervan kan daarentegen ook zijn dat je plan of ambitie helemaal uitgedokterd moet zijn van dat perfectionistische stuk in jou. Ik kan je vertellen dat het dit nooit zal gebeuren, want je kunt nooit alles 100% goed doen. Perfectionisme kan dan ook knap lastig zijn af en toe. Hier af en toe wat minder naar luisteren kan je dus heel veel brengen. Je kunt nooit alles 100% goed doen, direct tien kilo afvallen of alleen nog maar groenten en fruit eten zonder af en toe zin te hebben in Tony Chocolonely. Accepteer dit van jezelf. Dit maakt het leven voor jezelf en stuk leuker. Dat betekent ook dat je blij mag zijn met kleine stapjes. Die lekkere ochtendwandeling hebben gemaakt , in plaats van een uur langer in je bed blijven liggen is dan al top!


7. Geloof in jezelf

Houd je successen bij (en ja, hier valt ook het inpakken van die tas onder) en schrijf op waar je trots op ben. Door te focussen op positieve aspecten van jezelf, vergroot je je zelfvertrouwen en het geloof in je eigen kunnen. Want met een sterke wil, een grote dosis enthousiasme en hard werken kom je er sowieso. Hobbels horen erbij, deins hier dus niet voor terug en houd aan je doel vast!


En zoals altijd:

Geniet van het proces en vergelijk jezelf niet met anderen! Jij bent misschien nog maar bij hoofdstuk 1 terwijl iemand anders al bij hoofdstuk 10 of 20 is. YOU vs. YOU!



98 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.