• Ruud

Mentale struggles vs. sporten in de zomer: 9 praktische tips

Bijgewerkt: jan 14

In de zomer staat er altijd wel wat leuks op de planning en meestal heb je dan geen zin meer om te sporten. Je bent uit je routine; vrienden nodigen je uit, je gaat zonnen, uiteten, er zijn elke week festivals en noem het maar op. Voor je het weet ben je een week verder zonder training en met veel Corona’s, wijntjes en borrelplankjes.


Sporten en gezond eten kan dan echt een mentale struggle worden. Ook ikzelf (Ruud) heb hier deze zomer echt last van gekregen, terwijl ik zelf juist altijd hamer op ‘no excuses’, positiviteit, mindset etc. Voor mij is gaan sporten nooit echt een probleem; ik ga gewoon en het is juist een uitlaatklep. Máár met dit goede weer en de vele leuke dingen die gepland staan had ik steeds vaker geen zin of motivatie om te gaan. Met deze struggles heb gelukkig wel weten om te gaan. De dingen die mij het meeste helpen deze dagen en met jullie wil delen zijn:


1. Niet vasthouden aan een heel strikt trainingsschema

Dit is een heel belangrijke factor waardoor je resultaat zal blijven boeken en je het vol zal kunnen blijven houden. Het is bijna niet te doen om een schema elke week te herhalen als je zo veel te doen hebt in een tropische zomer zoals deze. Elke week ziet er weer anders uit! Dus denk na over hoe jouw week eruit ziet en ga flexibel om met je trainingsdagen. De ene week train je misschien 3 of 4 keer, de andere week maar 1 keer en ga je naar een bootcamp of yogales. Zo lang je maar zorgt dat je in ieder geval blijft gaan.


2. Ga juist wanneer je geen zin hebt

Juist op de momenten dat je het niet ziet zitten of je futloos voelt, is het goed om wel te gaan sporten (al is het maar 45 min of een uurtje). Ik weet dat ik me hierna altijd 10 keer beter zal voelen. Soms lijkt het alsof je hoofd en lichaam totaal geen zin hebben; maar in 9 v/d 10 gevallen heb je dan juist een goede training.

3. Nooit een workout meer dan 3 of 4 dagen achter elkaar skippen

Een dag feesten kan (en gebeurt vaak); een dag uitkateren ook. Een derde dag niet gaan kan daar nog net bij. Maar de vierde dag zal er gesport worden. Door dit vol te houden blijf je fysiek en mentaal progressie maken. En natuurlijk kan je een keer een weekje rust nemen, maar deze regel helpt om je routine vast te blijven houden. Beter elke week 1 of 2 keer sporten dan 4 keer wel en 2 weken niet!

“ You are one workout away from a good mood”

4. Joy of missing out

Probeer voor jezelf te bedenken dat je niet altijd en overal bij hoeft te zijn, maar dat je juist ook een keer een avond voor jezelf kan pakken met een goede training en een lekkere en gezonde maaltijd. Self-care op zijn best.

5. Niet stressen wanneer je een keer een workout mist

Ook niet stressen wanneer je een aantal dagen niet kan gaan, wanneer je los gaat op sushi of een avondje te veel drinkt of eet. Gewoon weer ‘back on track’ de volgende dag. Een dag (of enkele dagen) is niet zo erg als je misschien in je hoofd denkt.

6. Stick to the basics

In de zomer heb je misschien geen zin en tijd (net als ik) om 5-6 keer per week te gaan sporten naast je werk, opleiding en vrije tijd (tenzij je geen full time job hebt misschien). Daarom blijf ik zelf bij goede basic workouts 2-3 keer per week, waarbij ik meestal full body train, wat betekent alle spiergroepen. Hierbij kan dan altijd een bootcamp of yogales gepland worden. Minder vaak naar de gym, dezelfde resultaten. Dubbele winst!


7. Goede workout muziek

Niets is zo opzwepend als een goed setje in je oren om je alvast op te hypen voor een workout. Ikzelf luister meestal naar hardstyle muziek (bijv. Unleashed podcast): zo wordt zelfs de fiets- of autorit een feestje en ben je er helemaal klaar voor. Ook kan je met goede muziek vaak net een herhaling meer.


8. Zorg dat je mensen om je heen verzamelt die jou motiveren

Het is toch fantastisch als je eindelijk die rit naar de gym of bootcamp hebt gemaakt en je ziet daar bekenden die ook hard werken aan zichzelf! Verzamel dus mensen om je heen met positiviteit, en die jou helpen op de momenten dat je er zelf niet zo veel zin in hebt.


9. En zoals altijd: geniet van het proces en focus je op je eigen progressie

YOU ARE YOUR ONLY COMPETITION. Dus geef niet op, en blijf kleine stapjes vooruit maken. De vele kleine stapjes zijn opgeteld heel veel waard en je zal je mentaal veel beter gaan voelen. Wat je doel ook is; enjoy the process.


305 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.