• Ruud

Quick fix vs. lange termijn denken: 5 tips

In een wereld van quick fixes, detox kuurtjes en snel resultaat is er helaas weinig geduld voor een lang en consistent proces. Daarom hebben we het vandaag over 'INSTANT GRATIFICATION' ofwel de directe beloning. Hierbij ruil je je verstandige lange-termijn doel en uiteindelijke beloning in voor een directe mindere beloning en een tijdelijk goed gevoel.


Zelf heb ik gemerkt dat het in de Corona-periode veel lastiger is om te blijven sporten en dat de verleidingen voor een tijdelijke beloning en plezier op de korte termijn constant aanwezig zijn. Stel je belandt na een lange en intensieve werkdag op de bank voor de TV. Het voelt op dat moment als de juiste keuze (de directe beloning), maar op de lange termijn weet je dat je eigenlijk die sportsessie (of wandeling, net wat bij jou past) nodig hebt die jou naar je doel gaat helpen en je over een langere periode een fijn gevoel en betere gezondheid geeft💪


Het is goed om te weten dat het heel normaal is voor ons mensen om dingen direct te willen en dus meteen beloond te worden. Zo werkt ons brein nu eenmaal. Maar wat kan je nu doen om toch aan dat lange-termijn doel te blijven werken? Wij hebben 5 tips voor je op een rijtje gezet.


1️. Maak van tevoren al de beslissing

Plan je maaltijd of workout zodat je niet in de verleiding komt voor de snelle korte-termijn beloning. De kans is dan minder groot dat je je bedenkt! Wacht dus niet af en zorg dat je van tevoren al de beslissing hebt genomen zodat je je hieraan houdt.


2️. Probeer je vooraf in te leven in hoe jij je zal voelen in de toekomst

Bijvoorbeeld: als ik nu kies voor deze Netflix-aflevering van 45 minuten, hoe zal ik me dan straks voelen? Voel ik me blij en energiek of had ik liever voor de (uitgestelde) lange-termijn beloning gekozen door even te bewegen?😃


“The costs of your good habits are in the present. The costs of your bad habits are in the future.”

3️. Geniet van het proces en stel kleine haalbare doelen

Het is goed om je hoofddoel te onthouden maar dit kan je toch niet in één keer bereiken! Geniet daarom van het proces en stel kleine haalbare doelen. Bijv: ik wil deze week 3x een ochtendwandeling maken, op woensdag en vrijdag ga ik sporten en ik wil twee nieuwe recepten proberen. Op deze manier kan je kleine succesjes boeken die jou een goed gevoel geven.


4️. Zorg dat je verantwoording moet afleggen

Dit kan zijn aan jezelf door een weekplanner te maken en op te hangen op een plek die je niet kan missen (bij ons in de keuken). Zo word je elke keer herinnerd aan je plannen. Een ander optie is om wat af te spreken met een vriendin zodat je verantwoording aan haar moet afleggen. Maar je kan natuurlijk ook een coach nemen of meedoen aan een challenge!


5. Zie jouw gezondheid als een marathon

Onthoud dat fitness en jouw gezondheid een marathon is en geen sprint. Het is niet mogelijk om in 3 weken van 0 naar 100 te gaan! Weg dus met die quick fixes, fat burners en detoxes. Als je elke dag consistent aan jouw nieuwe leefstijl werkt en je gewoontes langzaamaan aanpast dan zal je vanzelf resultaat gaan zien!


HET NIEUWE FITPLAN: 12 WEKEN CHALLENGE

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij een fitte en gezonde leefstijl? Check dan ons vernieuwde Fitplan met een 12-weken challenge! In 12 weken werken we samen toe naar een gezonde leefstijl waarbij je werkt aan jouw persoonlijke doelen! Dit kan zijn fitter en gezonder worden in het algemeen, spiermassa opbouwen of juist vet verliezen. Je krijgt:


Een op maat gemaakt trainingsschema (aangepast aan jouw persoonlijke situatie)

✅ Een flexibel voedingsplan met toegang tot een exclusieve app

Whatsapp support met de mogelijkheid om vragen te stellen.


De eerste 5 plekken zijn meteen al ingevuld en de volgende 5 staan ook al op de wachtlijst om snel te starten. Als jij binnenkort nog wil beginnen meld je dan snel aan via https://www.mindgains.nl/fitplan.


0 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.