• Mignon

Mignon in de Women's Health!

Bijgewerkt: apr 3

Wij hebben heel leuk nieuws! Want Mignon staat in de nieuwste editie van de Women's Health! Als psycholoog is ze hier geïnterviewd door over een onderwerp waar we zelf ook regelmatig over schrijven: vaker nee zeggen, jezelf op 1 zetten, stress, grenzen stellen, en (im)perfectie. Het artikel heet dan ook: ‘Het antwoord op je vraag is: NEE.’ In deze blog delen we de belangrijkste punten uit het artikel.

"Een bloeiende carrière, een fit lichaam en een jaloersmakend sociaal leven: we willen het allemaal. Geen wonder dat we onszelf voorbij lopen en emotioneel volledig uitgeput raken. Hoe rekenen we in deze prestatiemaatschappij af met het streven naar perfectie? Door vaker fuck it te denken en nee te zeggen. Dat is niet altijd makkelijk, maar met dit stappenplan leer je om voor jezelf te kiezen en grenzen te stellen.""


Wat zorgt er dan voor dat we ons steeds meer gestrest voelen en moeilijk tevreden kunnen zijn?


  • We ervaren meer sociale druk om perfect te zijn, vergelijken onszelf continue met anderen en leggen de lat torenhoog. Hierdoor ligt een burn-out al snel op de loer.

  • Natuurlijke belastbaarheid; de ene persoon is stressbestendiger dan de ander. Er zijn mensen die heel relaxed een hectische dag doorkomen, daar waar mensen ook stressreacties kunnen vertonen als er vrijwel geen belasting is.

  • Gebeurtenissen die een stressgevoel veroorzaken (stressoren): bijvoorbeeld een opeenstapeling van een drukke periodes op je werk, relatieproblemen en kleine dingen die misgaan zoals jezelf weer ens buiten sluiten of je fiets die kapot gaat.


Hoe ga je dit dan doen?


Stel je verwachtingen bij (en laat je perfectionisme varen)

Torenhoge verwachtingen zijn vaak heel erg moeilijk (of niet) waar te maken. Het bijstellen van verwachtingen die je hebt van jezelf (of anderen! is daarom een belangrijke sleutel tot minder stress én blijer en tevreden met jezelf leren te zijn. Dit betekent vooral de lat lager leggen voor jezelf. Je hoeft niet elke seconde van de dag productief te zijn en je hoeft ook geen (denkbeeldige) tienen te halen in alles wat je doet voor jezelf of een ander. Sta daarom stil bij wat jij goed vindt aan jezelf en wat jíj belangrijk vindt.


Weet wie je bent en wat je zélf wilt!

Zeg vaker NEE (en kies voor jezelf)

Vaker nee zeggen helpt je om je minder aan te trekken van je torenhoge verwachtingen. Stop daarom met afspraken maken waar je helemaal geen zin in hebt. Voor de een is dit misschien makkelijker dan de ander, want we willen nu eenmaal aardig gevonden worden, erbij horen en ons niet schuldig voelen wanneer we iemand afzeggen.


Kijk kritisch naar je sociale verplichtingen en bepaal van tevoren waar je wel en geen tijd aan wil besteden. Geef je grenzen aan en plan vaste 'me-time' in. Je hoeft hiervoor geen excuses te gaan verzinnen en bent iemand anders ook niet altijd een uitleg verschuldigd. Niets is zo vervelend (voor zowel jou als de ander) als iemand anders pleasen en ja zeggen terwijl je nee bedoelt. En dus op het laatste moment af moeten zeggen. Kies daarom voor meer Joy of missing out (JOMO) in plaats van FOMO, want wat mis je nu eigenlijk door nee te zeggen?


Vaker nee zeggen kan voor scheve gezichten zorgen in je omgeving, want mensen moeten wennen aan jouw nieuwe manier van hiermee omgaan. Maar zodra je hierin je eigen behoefte beter gaat voelen, kun je ook beter met jézelf rekening houden in plaats van veelal met de ander. Want jouw geluk en energie zijn immers het belangrijkst.

Dank aan Women's Health en journaliste Kim van der Meulen! Vond je dit een interessant onderwerp, lees dan ook Mignon's blog: zó zet jij jezelf op nummer 1!


Vind jij het moeilijk om nee te zeggen? Laat het ons weten in de comments of stuur een DM op Instagram!

108 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.