• Mignon

Van doemdenken naar realistischer denken: 3 tips van een psycholoog!

Bijgewerkt: jun 16

We hebben allemaal wel eens last van doemdenken en beren op de weg zien. Bijvoorbeeld wanneer we iets nieuws proberen of iets spannend en moeilijk vinden. Deze gedachten hebben ontzettend veel invloed op hoe jij je voelt en gedraagt, want wat je denkt ga je zien en voelen. Als ik nu tegen jou zeg dat je níet aan een grote roze olifant mag denken, drie keer raden wat er dan in jouw hoofd op popt? Inderdaad, die grote roze olifant. Het is ontzettend lastig om dit niet meer te zien en waarschijnlijk krijg je die olifant ook niet zomaar uit je hoofd.


Zo werkt het ook met gedachten over jezelf. Als je in beslag genomen wordt door negatieve gedachten, doet dit je gevoel van geluk geen goed. Je gaat je niet beter over jezelf voelen als je dagelijks denkt dat je lelijk, niks waard of niet succesvol bent. Daarom hebben we vandaag een blog waarin ik je laat zien hoe je kan starten met realistischer en positiever denken!

“Alles wat je aandacht geeft groeit”

Glas half vol of half leeg?

Wanneer je van nature al een piekeraar bent die snel tien beren op de weg ziet en waarbij altijd het glas halfleeg is, ligt de focus vooral op de negatieve uitkomsten en dingen die mis kunnen gaan. De bril waar je door kijkt geeft weinig ruimte voor de fijne en positieve gebeurtenissen in je leven. Want hoe lastig situaties soms kunnen zijn, er is áltijd iets positiefs te ontdekken! Hier meer op mogen focussen, betekent vooral dat je realistischer gaat denken.


Het leven is niet bedoeld om alleen maar leuk te zijn

Realistischer denken betekent niet dat je je altijd helemaal top voelt en er geen negativiteit bestaat. Je hebt nou eenmaal altijd baaldagen er tussen zitten, dagen waarop het tegenzit of je er even niet zo lekker in zit. De kunst is om deze dagen niet nóg negatiever te maken en hierin te gaan hangen, maar te accepteren van jezelf dat dit nou eenmaal even zo is en dat het erbij hoort. Als je je onzeker, in de war, of gestrest voelt; besef dan dit hoort bij het mens-zijn. Dit accepteren en omarmen helpt ook beter dan het wegduwen en je van jezelf niet zo mogen voelen (denk maar weer aan die roze olifant;)).

Beïnvloed je brein

Als we nog steeds uitgaan van ‘dat wat je aandacht geeft groeit’ gaat die vlieger dus ook op voor positieve gedachten. Een focus op het positieve, maakt dat je ook sneller de positieve aspecten van een situatie gaat zien. Dit kost training, oefening en tijd, maar dan heb je ook wat!

3 tips om te starten met positiever en realistischer denken:


1.Start met het signaleren van de beren die jij op de weg ziet

Vaak gaat dit namelijk al jaren erg automatisch en moet je ze wel bij jezelf kunnen opmerken. Bijvoorbeeld: Je wilt gezonder gaan leven of je ziet een leuke vacature waar je op zou willen reageren, maar denkt al snel ‘ ik kan dit toch niet, dit is veel te moeilijk voor mij’.

2. Zet jezelf stil en vraag jezelf af welke scenario’s er nog meer zijn in deze situatie als je door een meer realistische en positieve bril kijkt

Draai hierbij de rollen eens om en bedenk je wat je in een soortgelijke situatie tegen een goede vriend(in) zou zeggen. Tegen anderen praat je namelijk vaak positiever dan tegen jezelf. Als het bijvoorbeeld gaat over gezonder wil gaan leven is een positievere benadering dat ook jij dit in je mars hebt, maar je er wel iets voor moet doen. Als het gaat over die ene vacature is een ander scenario vanuit de positievere bril dat je aan een aantal eisen echt wel voldoet, misschien niet allemaal, maar ga er gewoon voor.

3. Oefen met het verleggen van de focus

Dat betekent een focus op óók de positieve dingen in je leven. Ben je bewust van de kleine dingen waar je blij van wordt, zoals dat lekkere eerste kopje koffie ’s ochtends, de zon op je gezicht, een ochtendwandeling, dat je ondanks veel drukte op je werk toch op tijd je laptop hebt dichtgeklapt, of een knuffel van je partner of beste vriendin. En probeer te accepteren dat niet elk moment van de dag een 'rise & shine gevoel geeft!'


"Probeer te accepteren dat niet elk moment van de dag een “rise en shine” gevoel geeft"

Liefs,

Mignon


Over de schrijver:

Mignon (psycholoog i.o. tot GZ-psycholoog) is werkzaam bij een GGZ-instelling en behandelt onder andere mensen met persoonlijkheidsproblematiek, angststoornissen, depressies en ADHD. Ook heeft ze gewerkt in een gevangenis en een TBS-kliniek. Mignon schrijft over alles wat met psychologie en je dagelijkse leven te maken heeft en op dit moment is ze ook bezig haar eigen online mindset training te ontwikkelen. Blijf ons volgen voor meer info hierover!


216 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.