• Mignon

Van werkstress naar werkplezier (5 stappen)

Bijgewerkt: feb 12

Je werk is een belangrijk onderdeel van je leven; je bent meestal meer tijd op je werk en met je collega's dan met je vrienden of je gezin. Het kan je veel voldoening en plezier opleveren, maar ook veel stress, drukte en onrust. Niet voor niets is er zelfs een hele week uitgeroepen tot week van de werkstress. Het aantal burn-outs blijft stijgen en we ervaren steeds meer werkdruk. We vergelijken onszelf continue met anderen, eisen steeds meer van onszelf en staan altijd 'aan'.


Laten we daarom eens een switch maken en denken aan werkplezier in plaats van werkstress. Want door de focus enkel te leggen op het hebben van stress, ligt het veelal op het negatieve. Maar hoe doe je dit dan? Hier zijn vijf belangrijke stappen voor:


1. Creëer de juiste balans tussen in- en ontspanning

Drukke werkdagen zijn namelijk helemaal niet erg (mits op een voor jou goede manier natuurlijk), belangrijker nog is dat je genoeg momenten in deze werkdag hebt en ook vooral hierbuiten om ‘af te schakelen’.


Dit zorgt namelijk voor veerkracht en laat dit nou precies zijn wat je nodig hebt om plezier te kunnen behouden in je werk. Veerkrachtig in het leven staan is belangrijk. Veerkracht zorgt ervoor, en it’s all in the name, dat je flexibel kan meebewegen met hetgeen er in je leven gebeurt.


Hierin is meebewegen op drukke werkdagen prima, als je ook maar weer kan terugveren naar een lagere versnelling. Om deze balans en veerkracht te behouden of weer terug te krijgen maken we een onderscheid tussen twee dingen:


  • Balans tussen werk en privé: Dit gaat om een balans zowel overall; dus genoeg ontspanningsmomenten hebben buiten je werk. Plan ’s avonds of in de weekenden iets in wat helemaal niks met je werk te maken heeft en waar jij je relaxed door kan voelen.

  • Ook gaat dit over hoe je dit zelfs op drukke werkdagen voor jezelf kan inbouwen; bijvoorbeeld door afspraken niet direct achter elkaar aan te plannen en jezelf die koffie-/toiletpauze te gunnen in plaats van dorstig en met een volle blaas door te rennen. Hier valt ook onder dat je ruimte mag inbouwen om even een paar minuutjes met collega’s te kletsen over ook andere dingen dan werk en bijvoorbeeld niet achter je computer lunchen.


2. Wat zijn jouw energiegevers en energievreters?

Het leven bestaat helaas niet uit alleen maar leuke dingen kunnen doen (al zouden we dat misschien soms wel willen), hetzelfde geldt voor je werk.


Je hebt vast wel onderdelen of klusjes waar je een bloedhekel aan hebt, die moeilijk of spannend voor je zijn of die je slaapverwekkend vindt. Dit noemen we energievretende zaken. Niet erg; zolang hier ook maar energiegevers tegenover staan.


3. Stel je grenzen

Je kunt nou eenmaal niet alles. Sta elke dag, als is het maar een minuutje, bewust stil bij hoe je dag is ingepland en of het allemaal wel haalbaar is. Vraag jezelf hierin vooral af of je ál deze dingen vandaag moet doen.


Gaat er iemand dood wanneer je dit niet doet? Of is het niet zo’n wereldramp als je wat later in de week bepaalde taken oppakt? Relativeren is hierin een belangrijk sleutelwoord.


Uiteraard zijn er beroepen of dagen in je eigen werk waarop dit lastiger is (want we willen liever niet dat een chirurg middenin een operatie zegt er even geen zin in te hebben), echter je hier bewust van zijn is al zo belangrijk!


4. Focus je op één taak tegelijk

Het is veel bevredigender als je een onderdeel op je dag goed kan afronden, dan met honderd verschillende dingen tegelijk bezig zijn en aan het eind van de dag nog niks af hebben.


Dit zorgt voor meer stress en een verlies van overzicht. Plan dus in waar je aan wil werken en plan het lezen van je mail hiervoor of hierna in. Je mail uitzetten als je met een andere taak bezig bent kan hier al in helpen, weg met die afleiding!


5. Deel hoe je je voelt!

Van in je eentje maar door bikkelen is nog niemand ooit beter geworden. Deel met collega’s of vrienden dat je opziet tegen die ene meeting of afspraak of wanneer je het gevoel hebt dat je het even niet meer gebolwerkt krijgt.


En laten we ook vooral niet vergeten dat het mega belangrijk is om te delen met je leidinggevende wat je nodig hebt nodig. Als jij je niet uitspreekt, is het voor anderen moeilijk om te zien hoe jij je echt voelt.


Liefs,

Mignon


263 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.