• Ruud

3x waarom yoga nut heeft voor iedereen!

Bijgewerkt: mrt 30

Als ik je nu zou vragen wat het doel van yoga is, wat komt er dan in je op? Denk je aan veel stretchen of aan sterker worden? Zie je het als iets zweverigs of misschien zie je het nut er nog niet echt van in? Hoe je er ook over denkt, yoga heeft heel veel voordelen en in deze blog gaan we je daar meer over uitleggen! Wij doen allebei vaker yoga, omdat het een heerlijke aanvulling is op fitness en het vooral helpt met flexibiliteit en mobiliteit. Daarnaast geeft het rust na een drukke werkdag en kan je dus echt even afschakelen.

Wat is yoga?

Yoga valt niet echt uit te leggen in een zin, want yoga omvat heel veel. Het is ontstaan in India en het woord betekent verbinden in Sanskriet, een oud-Indiase taal.


Het doel van yoga is dan ook het verbinden van lichaam en geest met elkaar. Misschien herken je namelijk wel dat je soms heel erg vanuit je hoofd leeft en dat je niet zo bewust met je lichaam bezig bent.


Het verbinden van lichaam en geest gebeurt in de yoga vooral door de ademhaling, dit is de belangrijkste tool binnen yoga!


1. Ademhaling

Je ademhaling vertelt heel veel over hoe je je voelt en tegelijkertijd kun je dit ook met je ademhaling beïnvloeden.


Wanneer je bijvoorbeeld gestrest bent, zal je ademhaling hoog zitten en heel snel gaan. Wanneer je je ontspannen voelt, zal je ademhaling laag zitten en langzamer gaan.


Yoga helpt je om goed te leren ademhalen, zodat je dit in iedere situatie kunt toepassen. In een yogales leer je namelijk om diep in je buik adem te halen. Dit is een langzame, rustige ademhaling waarmee je zenuwstelsel, lichaam en geest tot rust brengt. Zo kun je wat spanning loslaten.


"Tegenwoordig ervaren we namelijk steeds meer stress en druk en het lijkt wel alsof we dat normaal zijn gaan vinden. Door het hebben van een diepe buikademhaling, kunnen we voor onszelf rust momenten creëren gedurende een (drukke) dag. "

Wanneer onze ademhaling rustig in en uit stroomt, zullen ook onze gedachtes rustig langskomen. Ademhaling en geest zijn verbonden. Hoe rustiger de ademhaling, hoe rustiger de geest.


2. Rust en gedachtes

In een yogales wordt er ook veel aandacht besteed aan meditatie. En een meditatie hoeft niet altijd in kleermakerszit (lotushouding in yogataal). Sterker nodig, meditatie kan op heel veel verschillende manieren, zodat er altijd wel eentje bij je past.


Het gaat er bij een meditatie ook niet om, dat je helemaal stil bent van binnen, zonder gedachtes. Tijdens een meditatie wil je namelijk observeren wat er door heen gaat, vanaf een afstand.


Gedachtes zullen altijd komen en gaan, maar je hoeft er niet in mee te gaan. Jij hebt de keuze om naar een gedachte te luisteren.


Door dit inzicht kun je meer rust voor jezelf creëren. Nu hoef je niet meteen elke dag 30 minuten in een meditatiehouding te zitten of liggen, maar 5 minuten per dag bewust met je gedachtes en ademhaling omgaan kan al een mooi begin zijn.


We zijn vaak hele dagen druk bezig en gaan van hot naar her. Het kan dan heel fijn zijn om ’s ochtends of ’s avonds in ieder geval 5 minuten voor jezelf vrij te maken. Om stil te zijn en rust voor jezelf in te bouwen.


Het werkt heel goed om je tijdens die 5 minuten te focussen op je ademhaling. Je volgt dan elke in - en uitademing voor 5 minuten lang.


En als je aandacht dan even afdwaalt, breng je deze gewoon weer terug zodra je dat opmerkt. Zo train je je mind om te focussen, want door alles wat we tegenwoordig moeten doen, is soms onze focus ook erg verspreid!


3. Het nut voor je lichaam

Doordat we veel zitten tegenwoordig, op ons werk of privé, ontstaan er steeds meer fysieke klachten.


Deze klachten zijn soms vaag en het vinden van een juiste behandeling is lastig. Een slechte werk - of zithouding wordt vaak nog onderschat.


Met yoga werk je heel bewust aan een juiste houding, zittend en staand. Je leert spieren te gebruiken, die je misschien nog nooit eerder gebruikt hebt.


Tijdens een les is er veel aandacht om je lichaam op een juiste manier te plaatsen. En hoe vaker je dit doet, hoe meer je hier aan gewend raakt en hoe meer je dit weer toepast in je dagelijkse leven.


Tijdens een yogales ben je naast kracht aan het opbouwen ook veel aan het stretchen. Je maakt hierdoor ruimte in je lichaam en je spieren kunnen zich steeds meer ontspannen. En meer ontspanning in je lichaam helpt weer bij het verminderen van fysieke klachten.


En zo zijn er nog ontzettend veel meer voordelen van yoga, dit is nog maar het begin!

Wij hopen dat je wat aan deze blog gehad hebt en dat je misschien wel een keer de yogastudio binnenstapt.


Namaste!


Deze gastblog werd je aangeboden door Happy With Yoga, een online platform met blogs over Yoga, Meditatie, Mindfulness en Lifestyle. Daarnaast vind je er workshops, retreats en online cursussen. Het is de missie van Happy with Yoga om de tijdloze traditie van yoga te vertalen naar praktische en doelgerichte tools voor moderne mensen. Happy With Yoga wil je laten zien dat yoga voor iedereen is en dat iedereen kan starten met yoga, ongeacht je leeftijd, je geloof en je culturele achtergrond!

Be Strong, Be Healthy, Be Happy!

https://www.happywithyoga.com/


123 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.