• Mignon

Waarom zijn we altijd zo druk + 3 tips wat je hiertegen kan doen

Het lijkt wel alsof we het normaal zijn gaan vinden om druk te zijn. Als aan ons wordt gevraagd hoe het gaat zeggen we vaak “goed, druk”. Alsof we interessant en leuk genoeg zijn als we het met z’n allen maar een potje druk hebben. Waarom hebben we het allemaal altijd zo druk? En wat kan je hier nu tegen doen? In dit artikel geef ik daarom drie fijne tips :)


'Druk zijn' is voor iedereen anders

Druk voelen en/of het druk hebben is afhankelijk van verschillende factoren. Jij kunt misschien alle ballen in je leven in de lucht houden, terwijl een ander alleen al oververmoeid raakt bij de gedachte hieraan. Dit is dus een stukje afhankelijk van jouw persoonlijkheid en karakterkenmerken. Het heeft echter ook te maken met jouw omgeving; als je bijvoorbeeld een baan hebt die veel van je vraagt zul je je sneller druk voelen.


Een beetje druk zijn is niet erg. Té lang te druk zijn echter wel, want dit is een risico op burned out raken. Te druk zijn betekent namelijk dat je te veel te doen hebt in te weinig tijd. Ook zorgt het ervoor dat je minder ruimte hebt om rationeel na te denken en problemen op te lossen die op je pad komen. Je kunt je juist niet goed meer focussen. Hierdoor kun je je lichamelijk of mentaal uitgeput voelen.

Wat kan je doen als je het altijd druk hebt? Drie tips:

1. Leg jezelf aan de oplader

Net als je telefoon heeft je lichaam en je hoofd tijd nodig om weer op te kunnen laden. Helaas vergeten we dit nogal eens voor onszelf, terwijl onze geliefde smarthphones opgeladen worden zodra de batterij ook maar naar 0% neigt.


Behandel jezelf daarom ook op dezelfde manier. Dit betekent weg met alle prikkels en even niks hoeven. Iets doen waar jij letterlijk van oplaadt! Voor de een kan dit op de bank zitten en naar Ex on the Beach kijken zijn, voor de ander betekent dat een lange wandeling maken. Het maakt niet uit, maar kijk hoe dit voor jou werkt. Voor de meeste mensen bestaat opladen namelijk niet uit werkmails binnen blijven zien komen, op alles moeten reageren en een propvolle agenda hebben.

2. Elimineer je telefoon wat vaker

Zo kom ik al snel op het volgende punt, namelijk het verminderen van je telefoongebruik. Push--berichten zijn helemaal niet nodig, ze leiden je alleen maar af en overprikkelen je brein.


Laat je telefoon lekker een keer thuis als je bijvoorbeeld gaat wandelen of met iemand afspreekt. Hier gaat niemand dood van en jij knapt hier alleen maar van op. Zo geef je namelijk de volledige aandacht aan dat wat je aan het doen bent, de ander en jezelf.

3. Weet waar jij blij van wordt én plan dit in

Alleen maar doen wat je denkt dat moet is niet waar je uiteindelijk gelukkig van wordt. Kijk daarom eens naar je week en bekijk wat jij doet wat fijn is/waar je blij van wordt en welke dingen dit jou helemaal niet geven. Plan dan vooral meer dingen voor jezelf in waar jíj blij van wordt. Niet jouw omgeving, maar jij.


Je bent niet saai, minder leuk of minder geslaagd als je niet alle momenten van je dag helemaal hebt ingevuld. Dit voelt misschien wel zo als je om je heen en op social media ziet wat iedereen om je heen allemaal aan het doen is.

Mag het weer de norm worden om te mogen zeggen dat het goed met je gaat, dat je je rustig en relaxed voelt in plaats van druk? Lees ook vooral ons JOMO artikel!

Liefs,

Mignon

0 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.