• Mignon

Zó deal jij met perfectionisme (4 tips)!

Sporten, fit worden, afvallen: veel mensen hebben er een haat-liefdeverhouding mee. De meeste mensen verwachten snel resultaat en denken dat ze in drie weken met een sixpack moeten rondhuppelen. Ze zijn geneigd ‘het roer om te willen gooien’ en van het ene extreme in het andere te vervallen. Ook willen ze alles meteen perfect doen; dit zorgt echter bijna altijd voor een averechts effect.


Met perfectionisme is niks mis, want het kan je helpen om het ver te schoppen en daar te komen waar je graag wilt komen met een gezonde drive. Het geeft jou bijvoorbeeld de discipline om hard te werken en te blijven sporten omdat je weet dat dit goed voor je is.


Een hoge mate van perfectionisme kan het beter voor jezelf zorgen, gezonder gaan leven, sporten of afvallen juist ook in de weg staan. Wat zorgt er dan voor dat jouw perfectionisme een valkuil wordt in plaats van een kracht?

Torenhoge verwachtingen = een grote kans op faalervaringen

Verwacht jij van jezelf dat je binnen no time een lichaam hebt als Doutzen Kroes, of net zo hard kan rennen als Dafne Schippers? Dan kom je al snel van een koude kermis thuis. Want hoe demotiverend is het als dit al snel niet het geval blijkt te zijn? Als we de verwachtingen en de lat naar onszelf zo hoog leggen, is het risico op faalervaringen en teleurstellingen des te groter.


Zo zorg jij voor een gezonde vorm van perfectionisme


1. Heb realistische verwachtingen

Als je al heel lang niet meer hebt gesport of geen gezond eetpatroon, kan het een flinke uitdaging zijn om dit wel weer te gaan doen. Verwacht dan ook niet van jezelf dat je van de een op de andere dag ineens drie keer per week uren in de sportschool staat of je hele eetpatroon in één klap om kan gooien.


“Hoe kleiner je doel, hoe groter je kans op een succeservaring”


Het doel mag vooral klein gehouden worden, want hoe kleiner je doel, hoe groter de kans op een succeservaring. Als doel stellen in elk geval één keer in de week te gaan sporten of in elk geval een gezond en voedzaam ontbijt te maken is dan al een hele mooie stap. Jouw perfectionistische kant in jou is het hier waarschijnlijk niet mee eens, maar deze kant mogen we af en toe best de mond snoeren.


2. Focus op het proces en niet op het resultaat