• Mignon

Zó voorkom je een herfstdip (7 tips)!

Bijgewerkt: 16 nov 2019

Het is alweer november; de wintertijd is ingegaan, de dagen zijn een stuk korter, het wordt vroeg donker, het weer is guur en het regent veel te vaak. Daarbij realiseren we ons dat het jaar toch wel heel snel is gegaan. Veel mensen krijgen deze periode last van een herfstdip. Ons humeur wordt er niet beter op en we zitten minder lekker in ons vel. Dit zorgt er helaas ook voor dat we minder goed functioneren. November is samen met januari dan ook onze minst favoriete maand van het jaar.


Somber en slaperig door een tekort aan licht

Naast dat de dagen korter worden neemt ook de lichtsterkte van de zon af en komt de zon later op. We gaan in het donker naar ons werk en in het donker komen we weer thuis. Dit heeft invloed op onze biologische klok en het kan ervoor zorgen dat onze hersenen meer melatonine (ons slaaphormoon) aanmaken. Heel fijn die melatonine, maar te veel ervan zorgt ervoor dat we meer behoefte hebben aan slaap en vermoeider zijn overdag. Ook voelen we ons somber, kunnen we minder genieten, sluiten we ons af van de buitenwereld, neemt onze eetlust toe en eten we (onbewust) ongezonder. Maar wat kunnen we nu zelf doen aan die herfstdip?

1. Ga ‘s morgens vroeg naar buiten In de ochtend zit er relatief veel 'blauw' in het licht. Blauw licht remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine, waardoor je je fitter zal gaan voelen. Pak bijvoorbeeld de fiets in plaats van de auto (ook al snappen we dat een herfststorm niet heel aantrekkelijk is om doorheen te fietsen). Niet iedereen kan natuurlijk naar het werk met de fiets, maar kijk of je zoveel mogelijk gebruik kunt maken van de momenten dat dit wel kan. Als je al de hele dag binnen zit in droge kantoorlucht met TL-licht, zal je niet opknappen als je vanuit je kantoor je auto instapt en vrijwel niet buiten komt.

2. Zorg voor structuur en sta direct op uit bed Als het koud en donker is dan blijven we het liefst nog even in bed liggen. Maar op tijd opstaan (niet snoozen) en direct je bed uit gaan zal ervoor zorgen dat je je veel fijner voelt. Ruud was bijvoorbeeld nooit een ochtendpersoon, maar is de laatste maanden eerder opgestaan (zeker een half uur tot een uur) om alvast te douchen en een inspirerend boek te lezen met een kop koffie. Je zal je verbazen hoeveel tijd je eigenlijk hebt in de ochtend en hoeveel beter je dag zal worden door even tijd aan jezelf te besteden.

3. Vermijd blauw licht in de avond Het is natuurlijk heel verleidelijk om ’s avonds laat nog even een half uurtje te scrollen op Instagram of toch nog even die aflevering te kijken van je favoriete serie. Misschien werk je wel tot laat in de avond op je laptop. Maar je wordt hier juist onrustiger door en zal minder goed slapen. Probeer daarom eens je tablet of smartphone weg te leggen een uur voordat je wil gaan slapen. Zelf doe ik dit al een tijdje en lees ik een boek voor het slapen gaan.

4. Beweeg en sport (het liefst buiten!) Het liefst blijf je Netflixen onder een dekentje op de bank in deze periode. Dit is vaak even heerlijk relaxen, maar uiteindelijk doet het je stemming geen goed. Zorg dat je elke dag in ieder geval een half uur buiten bewogen hebt. Maak bijvoorbeeld een wandeling in je pauze, of ga 's avonds hardlopen. Zelf doen wij vaak mee aan een bootcamp op maandagavond; zo zijn je Monday Blues ook direct verdwenen! En heb je echt geen zin om buiten te sporten; ga dan even de sport- of yogaschool in. Een goede training doet wonderen voor je mood! Doe in ieder geval dus iets en blijf niet constant binnen zitten. In het weekend kan je gaan voor een heerlijke wandeling door het bos, maar je kan bijvoorbeeld ook eens lopen naar je favoriete koffietentje. Twee vliegen in een klap! En als je geluk hebt, kan je nog een mooie zonsondergang meepakken zoals hieronder :)

5. Maak van je omgeving een plek waar je graag bent Als je dan lekker binnen blijft zitten, zorg er dan voor dat je jouw omgeving een plek maakt waar je graag bent. Dit betekent je huis opgeruimd houden (want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd) en er iets gezelligs van maken! Kaarsjes en rust om je heen doen wonderen voor je stemming en geven je een fijn gevoel.

6. Blijf gezond eten en slik extra vitaminen Gezond en gebalanceerd eten is áltijd belangrijk, maar als je last hebt van een herfstdipje is het juist nog belangrijker! Zorg er daarom voor dat je gevarieerd blijft koken en doe inspiratie op voor een lekkere herfstmaaltijd. Zelf maken wij bijvoorbeeld vaker een typisch herfstsoepje met pompoen en zoete aardappel. En krijg je niet genoeg vitaminen binnen, denk dan eens aan het nemen van extra supplementen zoals vitamine D, vitamine B12 of multivitaminen. En denk ook eens aan het toevoegen van ‘brain foods’ in je dagelijkse dieet!

7. Omring jezelf met lieve vrienden en familie Sociaal en persoonlijk contact is de beste remedie tegen een dipje of een somber gevoel. Zonder je dus niet af, ook al heb je misschien helemaal geen zin om in die donkere dagen nog de deur uit te gaan. Plan juist dat etentje met je vrienden of dat koffiemomentje met je (schoon)moeder!


En soms heb je nou eenmaal een rotdag. De kunst op deze dagen is om dit te accepteren van jezelf, want ook dit hoort er gewoon bij. Het is alleen wel fijn om te weten dat jij zelf de regie kunt pakken om te voorkomen dat een rotdag of een paar rotdagen overgaat naar een hele periode van je rot voelen. Zoals Kelly Weekers zo mooi zegt “Niet elke dag is goed, maar er zit wel iets goeds in elke dag”.


187 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.