• Mignon

Zo ga je om met de mening van anderen over jouw gezonde leefstijl (4 tips)

Een goede balans tussen lekker en gezond eten, drinken en bewegen; dat is waar wij bij Mindgains voor staan. Dit is voor veel mensen al een hele uitdaging op zich. En ben je nét lekker bezig met die nieuwe leefstijl , krijg je allemaal lastige reacties uit je omgeving! Mensen die vragen of je wel oppast dat je niet doorslaat, je goedbedoelde adviezen geven of aan je vragen of je iets wel mag eten met het ‘dieet’ dat je volgt...


Het risico kan zijn dat je hierdoor meer bezig bent met wat anderen ergens van vinden, dan wat voor jou belangrijk is. En dat is mega zonde, want die goede flow wil je graag vasthouden! Hoe ga je nu om met de mening van anderen als je jouw leefstijl verandert? In dit artikel geef ik je vier tips!


1. Blijf bij jezelf en jouw keuzes

Vaak moeten de mensen om je heen wennen aan het feit dat jij bijvoorbeeld niet meer altijd een biertje meedrinkt of soms liever gaat wandelen samen in plaats van in de kroeg zitten. Reacties vanuit je omgeving kunnen ervoor zorgen dat je meer bezig bent met wat je omgeving ergens van vindt, in plaats van wat jij zelf belangrijk vindt. Omdat je het gevoel krijgt anders te zijn of af te wijken van je omgeving (wanneer jij bijvoorbeeld niet dat stuk taart op een verjaardag eet), is het veel moeilijker te voelen wat voor jou belangrijk en goed is. Afwijken van anderen geeft een ongemakkelijk gevoel en het gevoel er niet helemaal bij te horen.


Jij bent verantwoordelijk voor jouw eigen leven en jouw gezondheid. Een ander kan niet voor jou bepalen hoe jij je leven leidt of welke keuzes je maakt voor jouw eigen gezondheid. En jij zit uiteindelijk met de gebakken peren als je niet goed voelt door bijvoorbeeld niet op een voor jou gezonde manier te leven. Niet de ander.

Als jij blij wordt van gezonder eten, sporten, wandelen op de vroege ochtend in plaats van uitkateren in bed of ga zo maar door, dan is dat helemaal oké. Dat betekent dus lekker jouw leven leiden zoals jij dat wilt, puur voor jezelf en niet voor de ander.

2. Leer dealen met onzekerheid

Jouw nieuwe leefstijl kan een naar gevoel oproepen bij de ander. Als jij bijvoorbeeld geen alcohol drinkt tijdens een weekendje weg, kan dit bij de ander oproepen dat hij/zij verkeerd bezig is. Een reactie als ‘doe niet zo saai’ of ‘kom op zeg, het kan toch prima’, komt dan eerder voort vanuit het eigen nare gevoel weg willen maken, dan dat het daadwerkelijk iets over jou zegt.


Het kan echter ook bij jezelf onzekerheid oproepen. Dit is een kwestie van leren verdragen dat dit zo is en dat anderen hier iets van zouden kunnen vinden. Dat is namelijk helemaal prima, het doet echt niks af aan jullie vriendschap of band (en als dat wel zo is, is het de vraag of dit voor jou een fijne vriendschap is). Uiteindelijk zal je je juist zekerder gaan voelen als je vaker voor jezelf kiest en merkt dat dit goed voor je is. Hiermee blijf je namelijk bij jezelf in plaats van te volgen wat je denkt dat anderen van je willen of verwachten.

3. Je hoeft geen verantwoording af te leggen

Je kunt niet van een ander verwachten dat hij/zij begrijpt waarom jij bepaalde keuzes maakt. Een ander weet niet (en heeft meestal ook niet de kennis), wat voor jouw lijf en gezondheid goed is (zowel fysiek als mentaal). Dat hoeft ook niet, want uiteindelijk ben juist jij de belangrijkste factor hierin. Jij bent de enige die dat kan aanvoelen. En dat betekent niet dat je je niks aan hoeft te trekken van je omgeving, maar vooral dat je je eigen mening en gevoel belangrijk mag gaan vinden en op één mag zetten!


Het is niet erg dat anderen hun leven anders leiden dan jij. Dit geldt natuurlijk ook andersom, ook jij mag dingen anders doen dan je omgeving. Er zijn altijd mensen die niet snappen dat jij iets anders leuk vindt of doet dan hen. Anderen mogen het hiermee oneens zijn of dit niet snappen, maar jij hoeft je hiervoor niet te verantwoorden.


4. Neem de mensen die voor jou belangrijk zijn mee in jouw proces

Hoe fijn is het als je de mensen om jou heen, waar je dit graag mee wil delen, kan meenemen in waar je mee bezig bent en wat voor jou belangrijk is. Deel met hen wat voor positieve dingen het je al heeft opgeleverd; zoals je energieker voelen, je vaker blij voelen (in plaats van een beetje down) en een fijner ritme hebben. Want is dat niet precies wat je de mensen waar je om geeft gunt, dat ze zich fijn voelen en lekker in hun vel zitten? Precies! Dus dan kun je er vanuit gaan dat dat ook is wat ze jou gunnen.

Liefs,

Mignon

Wil jij blijvend fysiek en mentaal veranderen? Check dan nu onze 12-weken challenge. Binnenkort gaan we weer starten met 5 nieuwe deelnemers! Zie: https://www.mindgains.nl/fitplan


116 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.