• Mignon

Zo neem jij de regie over je eigen geluk (5 tips)!

Je geluk wordt grotendeels bepaald door je mindset en de keuzes die je maakt in je leven. Nee; je hebt niet altijd invloed op wat er op je pad komt, maar je kan wel zelf kiezen hoe je hiermee omgaat. Net als met gezonder eten en vaker trainen is ook je mindset - en daarmee je eigen geluk - iets waarmee je moet oefenen. Daarom geef ik je in deze nieuwe blog 5 tips om je dagelijkse geluksgevoel een boost te geven!


1. Kies waar jij gelukkig van wordt

Het is makkelijk om door te gaan met je vertrouwde routine, maar dit is niet altijd wat jou ook daadwerkelijk gelukkig maakt. Het kan er namelijk voor zorgen dat je vooral geleefd wordt en niet meer goed weet wat je nou eigenlijk zélf wilt. Je moet kiezen wat jij belangrijk vindt en waar jij voor staat. Want jij kiest waar je iets om geeft.


Als je dit niet doet, dan zal jouw omgeving en het leven dit (onbewust) voor jou bepalen. Blijf dus niet bij die baan die je eigenlijk heel veel stress bezorgt of doorgaan met die vriendschap die je veel energie kost. Iedereen zal eens de sprong in het diepe moeten wagen. Fladderend door het leven gaan is leuk, maar soms heb je toch echt een plan nodig. Ook hiermee behoud je namelijk de focus die voor jou belangrijk is. Plan bijvoorbeeld een moment in om toch eens naar vacatures te gaan kijken of spreek met iemand af die jou energie gééft in plaats van vreet.

2. Nee leren zeggen is het beste cadeau wat je jezelf kunt geven!

Ben jij iemand die geneigd is op alles ja te zeggen, alle klusjes op te pakken of opdrachten op je werk aan te gaan zodra het je gevraagd wordt? Grote kans dat je hierdoor de focus verliest van waar jíj nou eigenlijk gelukkig van wordt. Essentieel is om nee te leren zeggen. Hierdoor kom je voor jezelf en je eigen behoeftes op, ga je je zelfverzekerder voelen en kun je gaan voor waar jij blij van wordt en je dromen nastreven. Nee zeggen doe je dus niet om dwars te liggen of om moeilijk te doen (ook al vindt je omgeving misschien soms van wel), maar om de dingen te doen waar jij gelukkig van wordt en jouw energie in wilt steken.


Essentieel is om nee te leren zeggen. Hierdoor kom je voor jezelf en je eigen behoeftes op, ga je je zelfverzekerder voelen en kun je gaan voor waar jij blij van wordt en je dromen nastreven.

3. Your tribe defines your vibe

De mensen die je om je heen verzamelt hebben enorm veel invloed op hoe jij tegen het leven en jezelf aankijkt. Ze kunnen je positieve energie geven of juist heel veel energie kosten. Kiezen voor je geluk betekent ook dat je mag voelen welke contacten jou geen goed doen. Je mág voor jezelf kiezen.


Als je dit niet doet, doe je namelijk voor jezelf tekort en blijf je leven naar de maatstaven van een ander. Kies de mensen om je heen waar jij gelukkig van wordt, die jou supporten in je dromen en doelen. Zo zorg je alleen maar meer voor dat extra beetje levensgeluk.

4. Houd niet vast aan ellende en negativiteit

Klote momenten hebben we allemaal in het leven en de een maakt helaas meer of heftigere dingen mee dan de ander. Dit kunnen we niet voorkomen of wegmaken en op deze gebeurtenissen hebben we geen invloed, hoe verdrietig soms ook. Je hebt echter wel invloed op hoe je hiermee omgaat. Erin blijven hangen heeft geen zin.


Geef jezelf wel eerst de ruimte om ergens van te mogen balen of ergens boos of verdrietig over te mogen zijn. Als je jezelf deze ruimte niet geeft, blijft dan gevoel hangen. Praat erover en uit je emoties. Dit betekent niet dat je hoeft te blijven hangen in de ‘glas is half leeg modus’.

5. Relativeer je gedachten

Soms kun je zo in beslag genomen worden door piekeren, zorgen en negatieve gedachten dat er heel weinig ruimte overblijft voor de positieve aspecten van een situatie. Hier ga je je uiteraard niet gelukkiger door voelen. Leren om vanuit een soort helikopter naar deze gedachten te kijken, helpt om je uiteindelijk gelukkiger te voelen!


Zet voor jezelf deze volgende zaken eens op een rijtje: de gebeurtenis, het gevoel wat je hiervan krijgt/kreeg, jouw gedachten hierbij, jouw gedrag en de gevolgen hiervan. Hiermee zet je jezelf weer even op scherp en zie je de invloed van deze negatieve gedachten op hoe jouw leven en uiteindelijk jouw geluk zich ontwikkelt.


Liefs,

Mignon


Over de schrijver:

Ik ben Mignon (29 jaar) en werkzaam als GZ-psycholoog bij een GGZ-instelling. Bij Mindgains schrijf ik over alles wat met psychologie, mindset en je dagelijkse leven te maken heeft😊


182 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.