• Mignon

Zó veranderen ‘positive affirmations’ jouw leven

Bijgewerkt: 15 sep 2019

Een positieve affirmatie is een positieve gedachte die je voor jezelf herhaalt. Dit helpt om jouw negatieve gedachtegang te doorbreken, gevoelens van angst en schaamte te verminderen en je doelen na te streven. Je leert je brein op een andere manier na te denken. Wat jij denkt heeft namelijk ontzettend veel invloed op hoe jij naar jezelf kijkt, jezelf waardeert en hoe je je voelt.

Geen ‘gezweef’

De term positive affirmations lijkt de laatste tijd een trend te zijn. Het is echter eigenlijk iets wat al heel lang bekend is vanuit de wetenschap. Binnen de cognitieve gedragstherapie, één van de meest onderzochte vormen van psychologische behandelingen, draait het namelijk om het leren ombuigen van je negatieve gedachten naar meer positieve gedachten, om zo ook je gedrag en gevoel te beïnvloeden. Er is dus niks zweverigs aan positieve affirmations. Een positieve instelling draagt nu eenmaal bij aan je beter voelen.


Dat wat je denkt ga je zien en voelen

Klein voorbeeld; als ik nu tegen jou zeg dat je níet aan een grote roze olifant mag denken, drie keer raden wat er dan in jouw hoofd op popt? Inderdaad, die grote roze olifant. En waarschijnlijk krijg je die ook niet zomaar je hoofd uit. Zo werkt het ook met gedachten over jezelf. Als je dagelijks denkt dat je lelijk, niks waard of niet succesvol bent, ga je je niet beter over jezelf voelen.


Aan de slag, maar hoe dan?


Kies een affirmatie die bij jou past en eentje waar je een blij, rustig of fijn gevoel van krijgt. Het is belangrijk dat dit een gedachte is waar je in kan gaan geloven. Voorbeelden zijn: “Ik ben waardevol, ik kan het, dit idee wordt een succes, ik hou van mijn leven, ik heb vertrouwen in mezelf, ik zorg goed voor jezelf” en ga zo maar door.



Formuleer jouw affirmatie alsof het al zo is, dus ‘ik ben zelfverzekerd’ in plaats van ‘ik wil zelfverzekerd zijn’. Dit is veel krachtiger namelijk!


Gebruik bij het formuleren van jouw affirmation positieve bewoordingen, in plaats van iets dat je juist niét mag doen of zijn van jezelf. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf dat je je zeker over jezelf voelt, in plaats van tegen jezelf te zeggen dat je niet onzeker bent. Dit werkt namelijk hetzelfde als met die roze olifant. Als je het woord ‘onzeker’ gebruikt, blijft je brein daarop focussen.


Kracht van herhaling. Hoe vaker je deze positive affirmations herhaalt en tegen jezelf zegt, hoe groter het effect op jouw zelfwaardering zal zijn. Want; alles wat je aandacht geeft groeit! En laat dat nou net zo zijn voor zowel positieve, maar ook negatieve gedachten. Meer aandacht geven aan positieve gedachten gaat meestal niet vanzelf waardoor we hier heel bewust mee bezig moeten blijven. Herhaal deze gedachte daarom op een vast moment van je dag; noem ze op bij je ontbijt, schrijf ze dagelijks op in je agenda, of hang een post-it op je badkamerspiegel, zodat je het elke dag weer ziet. Op deze manier wordt het écht en ben je veel meer geneigd om het te voelen.


Of je nu een manier zoekt om om te gaan met angst, jezelf mentaal een boost wil geven voor iets spannends of gewoon meer optimistisch in het leven wil staan; positive affirmations kunnen je hier echt bij helpen. Hierbij willen we je dan ook direct aansporen voor een klein opdrachtje: probeer eens een eigen affirmation te bedenken die jou zou kunnen helpen. Of heb je al een affirmation die je zou willen delen? Laat het ons weten met een reactie of privé berichtje!


VISUALIZE ♥ WRITE IT DOWN ♥ REPEAT DAILY ♥

231 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.