• Mignon

Zó verminder je stress (5 tips van een psycholoog)

Bijgewerkt: 25 sep 2019

Eerder heb ik op GZNDenzo een artikel geschreven over wat stress met je lichaam doet. Hierin liet ik zien dat het stresssignaal van je hersenen heel handig kan zijn, omdat het ervoor zorgt dat we op bedreigende situaties kunnen reageren en onszelf in veiligheid kunnen brengen. Bijvoorbeeld bij het oversteken van een drukke weg. Wanneer iets ons het gevoel geeft dat we geen interne controle meer hebben, kan dit een gevoel van stress en spanning geven. Ondanks dat het stresssignaal soms dus kan helpen, is te veel stress een aanslag op ons brein en ons lichaam. Je lichaam en je hoofd kunnen hierdoor niet meer terugkeren naar een rustniveau, waardoor we continue op high-level blijven functioneren. Stresshormonen blijven toenemen, wat zorgt voor concentratieproblemen, energie verlies, irritatie en lichamelijke onrust.


Waarom hebben zoveel mensen hier tegenwoordig last van?

Het lijkt wel alsof het hebben van stress voor veel mensen steeds meer op de voorgrond staat. Een aantal factoren lijken hier grote invloed op te hebben:


Een ‘overkill’ aan omgevingsprikkels

We staan de hele dag op ‘aan’. Dat betekent dat we continue push berichten van onze telefoons binnenkrijgen met betrekking tot het nieuws, appjes en emails. We kunnen op elk moment iedereen ter wereld volgen en krijgen mee wat iedereen aan het doen is. Dit doen we tegelijk met al onze overige dagelijks dingen zoals werken, eten, praten en ga zo maar door.


Verwachtingen naar onszelf

We multitasken dus de hele dag en verwachten dat ons brein hier de hele tijd in mee gaat. We vinden dat we ook alles bij moeten houden; waar die ene vriendin op vakantie is, wie er allemaal jarig is en het laatste nieuws.

Ook lijkt het alsof de verwachtingen vanuit de maatschappij hoger liggen dan een groot aantal jaren terug. De wereld gaat sneller en verandert continue, hier moeten we in mee en tegelijkertijd moeten we goed presteren, veel vrienden hebben, interessant en uitdagend werk hebben en heb je nog even? Dit is een hele waslijst van verwachtingen, waar je onder gebukt kan gaan als je niet oplet. Het ‘druk hebben’ lijkt de norm te zijn waarop gebaseerd wordt hoe ‘goed’ het met je gaat.


Niet meer naar je lichaam luisteren

We lijken door al bovenstaande zo gefocust op allerlei externe prikkels, dat we niet meer goed kunnen voelen wat we zelf nodig hebben. Ons lichaam geeft ons vaak al subtiele signalen dat het te veel is. Je lichaam weet namelijk heel goed wanneer je iets anders nodig hebt, dan wat je jezelf nu geeft. Die sluimerende hoofdpijn, oververmoeidheid of de hele tijd kleine kwaaltjes hebben die je niet kunt verklaren kunnen al een signaal van je lijf zijn dat je even een stapje terug moet doen.

Prikkels terugdringen, je verwachtingen naar beneden bijstellen en naar je lijf leren luisteren zijn dan ook belangrijke tools om niet als stresskip door het leven te gaan. Ga eens voor jezelf na hoe dit bij jou zit, inzicht en bewustzijn is namelijk de eerste en belangrijkste stap naar verandering en meer ‘zenheid’.


5 tips om stress te verminderen

1. Doe iets waar jíj blij van wordt

Doe iets zonder dat je productief hoeft te zijn en je er iets anders mee hoeft te bereiken dan er zelf gelukkig van worden. Iets waar je blij van wordt, gewoon omdat je het leuk vindt en het je ontspanning geeft. Altijd maar productief moeten zijn is geen haalbare zaak.


2. Verbeter je mentale én lichamelijke conditie

Hoe tolerant we zijn voor stress kan verhoogd worden door het verbeteren van zowel onze lichamelijke als onze mentale conditie. Je voelt hem vast al aan komen, maar die work-out bij je sportschool, dat yogaklasje om de hoek of die wandeling met je vriendin zijn daarom hele goede ideeën! Op deze manier geef je je lichaam een moment om tot rust te komen, waardoor je ook meer energie en veerkracht hebt wanneer er andere moeilijke situaties op je pad komen.


3. Krop je emoties niet op

Probeer eens te oefenen jezelf wat vaker uit te spreken. Dit kan zijn naar je collega’s wanneer je op het werk tegen iets aan loopt, maar ook tegen een vriendin of je partner. Het uitspreken van conflicten en het uiten van je gevoel zorgt ervoor dat de dingen waar je mee zit niet intern blijven “borrelen”. Je kunt het vergelijken met een pannetje met kokend water waar de deksel nog op zit. Hoe langer dit blijft borrelen, hoe dichterbij “overlopen” je komt.


4. Wees je bewust van negatieve gedachten

Ook oefenen met het verminderen van piekergedachten die voortkomen vanuit een gevoel van stress kan hierbij helpen. Rem jezelf, ben je bewust van deze gedachten en wat voor gevoel ze bij je oproepen en voorál hoe helpend ze wel of niet voor je zijn.


5. Luister naar je lijf

Zoals hierboven al genoemd is je lijf heel goed op de hoogte van hoe het echt met je gaat. Het is alleen de kunst om deze signalen op te gaan pikken, in plaats van teveel in je hoofd te blijven zitten. Neem dit daarom dan ook serieus en vraag je eens af wanneer je alweer hoofdpijn hebt of met buikpijn zit, hoe goed je voor jezelf zorgt.


"Dear stress, let's break up"


567 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.