• Mignon

Zo zet jij jezelf op nummer 1 (4 tips)

Bijgewerkt: feb 15

2020 is het jaar om jezelf meer op de eerste plek te gaan zetten. Jezelf op één zetten is niet iets waar je je schuldig om hoeft te voelen, je mag hier juist trots op zijn. Het is namelijk niet egoïstisch, maar noodzakelijk! Pas als jij jezelf op één zet, zal je gemotiveerd zijn om je eigen doelen en dromen na te gaan streven (in plaats van die van een ander). En ook pas dan kun je voor een ander zorgen. Ook zorgt jezelf belangrijk genoeg vinden ervoor dat je trots mag gaan zijn op de kleine stappen en overwinningen die je behaalt. Deze 4 tips helpen gaan jou hier gegarandeerd bij helpen!


“To gain self-respect, you need to put yourself first.”


1. Zorg goed voor jezelf

Jezelf op één zetten betekent ook doen datgeen wat gezond voor jou is, zoals gezond eten en voor je lichaam zorgen. Wat je in je lijf en mind stopt, krijg je er namelijk ook voor terug.


Daar hoort dus niet bij snel en ongezond eten, maar juist eten wat jouw energielevel een boost geeft, wat jouw lichaam vóedt in plaats van vult. Ook bewegen hoort hierbij, want je kunt pas jezelf op nummer één zetten als je dat ook met je lijf doet.


2. Zorg voor balans in dingen die móeten en fijne dingen

Plannen is cruciaal om jezelf op één te zetten. Schrijf eens op wat alle 'móet' taken zijn voor jou in een week en wat je doet voor jezelf, ter ontspanning en omdat je er blij van wordt.


Uiteraard zit hier soms ook overlap in (douchen is op zich wel een moetje, maar kan je ook ontspanning geven). Hierdoor krijg je een goed beeld van de balans tussen deze dingen. En sta dan vooral stil bij wat jíj nodig hebt, niet de mensen om je heen, maar jij!


3. Stop met pleasen

Een volgende mega belangrijke stap is voor jezelf onderzoeken of jij iets doet omdat je het zelf leuk vindt, of omdat je eigenlijk vooral de ander wil pleasen? Of misschien om te voorkomen dat een ander boos of teleurgesteld is?


Dit zijn namelijk allemaal redenen gericht op de ander. Waar ben jij in dit verhaal? Op de korte termijn voelt dit misschien fijn, je hebt een conflict voorkomen en de ander is blij, maar op deze manier zorg je niet voor jezelf.


4. Zeg vaker nee

En in het verlengde van stoppen met pleasen, valt uiteraard vaker nee zeggen. Stop met het invullen van je tijd met afspreken met iedereen om je heen op elk moment terwijl je misschien helemaal geen behoefte meer hebt aan intensief contact met sommige mensen, of eigenlijk behoefte hebt aan tijd voor jezelf.


Zodra je hierin je eigen behoefte beter gaat voelen, kun je ook beter met jézelf rekening houden in plaats van vooral met de ander.


Voor jezelf opkomen kun je leren op een manier die de ander niet kwetst en waarmee je toch voor jezelf opkomt. Dat betekent dus niet passief (meegaan met iedereen), niet agressief (iedereen van je afduwen), maar op een assertieve manier.


Voorbeeld: Een vriend(in) wil graag afspreken, maar jij wil liever een avondje bankhangen. Dan kun je zeggen dat je niet kunt, of toch gaan met tegenzin. Jezelf op één zetten kan ook betekenen dat je zegt dat je thuis blijft en een rustig avondje hebt, maar ook wil zeggen dat je wil dat de ander weet hoe belangrijk hij of zij voor jou is!


Liefs,

Mignon


318 keer bekeken

NIEUWSBRIEF

© 2019 Mindgains. Alle rechten voorbehouden

  • Black Facebook Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Ontvang maandelijks nieuwtjes en blogs!

Belangrijk: Mindgains geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij aan contact op te nemen met je huisarts of een specialist.